تهران-ایرنا- تنها دو روز پس از تصویب قانون عدالت علیه حامیان تروریسم موسوم به جاستا در سنای امریكا بیوه یكی از قربانیان حملات 11 سپتامبر در مقر وزارت دفاع امریكا اقدام به طرح شكایت و مطالبه خسارت از عربستان كرد.

خبرگزاری بلومبرگ امریكا روز شنبه گزارش داد : استفانی راس دی سیمونی درشكایت خود عنوان كرده عربستان به ارایه كمك وحمایت مالی از القاعده و اسامه بن لادن پرداخته است.
وی كه درزمان حوادث 11 سپتامبر باردار بوده اعلام كرده شكایت را به نیابت از دخترش ارایه می دهد. همسر این زن پاتریك دان افسر نیروی دریایی امریكا بود كه در حوادث 11 سپتامبر كشته شد.
گزارش تحقیقات امریكا درباره حوادث 11 سپتامبر درسال 2004 اعلام كرده بود كه هیچ مدرك و دلیلی مبنی بر حمایت دولت یا مسوولان عربستانی از القاعده دردست نیست ولی اخیرا با خارج شدن این سند از حالت محرمانه مشخص شد در بخشی ازاین گزارش عنوان شده ممكن است عاملان حملات 11سپتامبر از برخی مسوولان عربستانی كمك های مالی دریافت كرده باشند.
ازجانب دیگر با وجود آنكه از19عامل این انفجارها، 15 نفر تبعه عربستان بودند، ریاض تا پیش از این هرگونه مسئولیتی را در حوادث 11 سپتامبر رد می كرد.
یك مقام مسوول دروزارت خارجه عربستان تصویب قانون جاستا در كنگره امریكا را خطایی بزرگ عنوان كرده و با اشاره به پیامدهای وخیم ونامطلوب آن، خواهان تصحیح این خطا ازسوی كنگره شد واعلام كرد: این قانون موجب نگرانی عمیق عربستان شده است.
خانم دی سیمونی درشكایت خود عربستان را متهم به قتل غیرعمد همسر و وارد كردن آسیب های روانی به خانواده اش كرد و ازعربستان مطالبه خسارت كرده است.
سنای امریكا دو روز پیش با اكثریت قاطع، رای به تصویب این سنا و ابطال وتوی باراك اوباما رییس جمهوری این كشور درباره مصوبه كنگره داد.
شبك 6002 ** 1064 مترجم : كبری آقازری ** انتشار دهنده : فرشاد محسن زاده