اصفهان- ایرنا- فرماندار مباركه از مداحان و مسئولان هیات های مذهبی دراین منطقه خواست تا مانع از ترویج خرافه گویی و بدعت در عزاداری ها شوند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شورای هیات های مذهبی شهرستان مباركه، علی اصغر ذاكری درهمایش هیات های مذهبی شهرستان مباركه برترویج فرهنگ صحیح عزاداری توسط هیات های مذهبی تاكید كرد و افزود: ارزش‌های اسلامی و دینی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و دیگر ائمه اطهار باید رعایت شود.
ذاكری گفت: ترویج بدعت ها و خرافه ها در عزاداری های محرم موجب خدشه دار كردن اسلام و سوء استفاده دشمنان اسلام خواهد شد.
وی اضافه كرد: با اطلاع رسانی و آموزش مسئولان هیات های مذهبی و ساماندهی و ارائه برنامه های صحیح به مداحان و سخنرانان می توان ضمن برگزاری منظم و به دور از آسیب های اجتماعی عزاداری های محرم، از سوء استفاده دشمنان جلوگیری كرد.
فرماندار مباركه با بیان اینكه استفاده از پرچم های سفید در عزاداری های محرم نوعی خرافه محسوب می شود، اظهار كرد: استفاده از پرچم های مشكی و قرمز در عزاداری های مذهبی هیچ مشكلی ندارد اما استفاده از پرچم سفید با خرافاتی همراه است.
ذاكری با بیان اینكه استفاده از خیمه های باز و غیر محصور هم امكان بروز مشكلات امنیتی را بدنبال دارد، افزود: با توجه به استقبال عزاداران حسینی از ایستگاه های صلواتی باید برپایی این ایستگاه ها با مجوز و نظارت هیات های مذهبی باشد.
فرمانده انتظامی شهرستان مباركه نیز در این همایش گفت: استفاده از هرگونه اعمال خرافه در عزاداری ها و دسته های عزاداری این شهرستان مباركه ممنوع است.
سرهنگ علی نیكبخت افزود: هیات های عزاداری از حمل پرچم سفید و علامت های آهنی درمعابرخودداری كنند.
وی با بیان اینكه باید در برگزاری مراسم عزاداری حسینی بیش از پیش دقت كنیم تا شرایط برای سوء استفاده دشمنان فراهم نشود، افزود: پیام های نهضت عاشورای حسین (ع) ، اخلاق، اخوت و برادری، رعایت حقوق دیگران و ایثار است.
وی گفت: پلیس ضمن ایجاد فضایی مناسب و توام با امنیت برای برگزاری هرچه با شكوه تر مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین (ع )اجازه ترویج و نمایش اقدامات خرافی و انحرافی و بدعت گذاری در عزاداری ها را نمی دهد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مباركه هم در این همایش گفت: حمل علامت های طویل به یكی از معضلات عزاداری های محرم در این شهرستان تبدیل شده است.
حجت الااسلام حسین كیانی با بیان اینكه حمل علامت در هیات ها و دسته های عزاداری فقط بر روی چرخ و گاری امكان پذیر است، گفت: در صورت مشاهده حمل علامت بر روی دست افراد با مسئول آن هیات برخورد خواهد شد.
وی افزود :حمل علم سفید نوعی بدعت و خرافه در مذهب محسوب می شود و با كنترل این معضل در عزاداری محرم بسیاری از مشكلات ما حل خواهد شد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مباركه با بیان اینكه فعالیت هیات های مذهبی با داشتن كد سامانه طوبی امكان پذیر است، افزود: اگر هیاتی كد سامانه طوبی را نداشته باشد اجازه نصب بنر تبلیغاتی به آن هیات داده نخواهد شد.
وی افزود: سخنرانان مذهبی هم باید در سامانه سجا ثبت نام كرده و كد این سامانه را دریافت كرده باشند.
حجت الاسلام كیانی گفت: سامانه طوبی به منظور سازماندهی و ثبت اطلاعات مربوط به هیات‌های مذهبی و مداحان طراحی شده و همه هیات و مداحان باید مشخصات و اطلاعات مربوط به تشكل‌های دینی را در این سامانه ثبت كنند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مباركه، گفت: نصب هرگونه خیمه و یا ایستگاه صلواتی ازسوی اشخاص حقیقی و حقوقی بدون مجوز این اداره ممنوع است.
وی گفت: چادرها و ایستگاه های صلواتی كه بدون هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی درسطح شهر برپا شود، توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع آوری خواهد شد.
حجت الاسلام كیانی با بیان اینكه هیات های مذهبی باید خط مشی نظام اسلامی را ترسیم كنند،گفت: هیاتهای مذهبی با ظرفیت عظیم خود در خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن و مقابله با آسیب های اجتماعی قرار دارند.
103 هیات مذهبی در شهرستان مباركه وجود دارد كه هشت هیات را بانوان اداره می كنند.
شهرستان مباركه با 143 هزار نفر جمعیت در 45 كیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
7150 / 6022