تهران- ایرنا- یك نماینده پارلمان عراق خواستار محاكمه عربستان در خصوص جرایم این كشور در عراق براساس قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) شد.

به نوشته پایگاه خبری عراقی المعلومه، 'عالیه نصیف' نماینده پارلمان عراق از فراكسیون حزب اصلاح امروز (شنبه) خواستار تصویب قانونی برای محاكمه عربستان در خصوص جرایم آن در عراق طبق قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) شد.
وی افزود: دولت عراق دلایل كافی برای دست داشتن ریاض در حمایت از تروریسم در خاك عراق دارد.
نصیف تاكید كرد: تصویب قانونی مشابه قانون 'جاستا' در عراق كه براساس آن عربستان به محاكمه كشیده شود، ضروری است و این كشور در سطح بین المللی باید محاكمه شود چرا كه دلایل و شواهد بسیاری كه نشان دهنده حمایت عربستان از تروریست ها در عراق است، وجود دارد.
این نماینده عراقی همچنین گفت: علی رغم عدم عضویت عراق در دیوان كیفری بین المللی، اما باید جرایمی كه در حق این كشور صورت می گیرد در این دادگاه چه به شكل مستقیم و چه با وساطت كشوری دیگر مطرح شود، همانطور كه سوریه با اینكه عضو دیوان كیفری بین المللی نبود، دادخواست خود را به این دادگاه ارائه داد.
كنگره آمریكا روز چهارشنبه 7 مهر ماه قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم (جاستا) را به تصویب رساند و بدین ترتیب وتوی باراك اوباما را لغو كرد. رئیس جمهور آمریكا با این قانون به اعتبار این كه امنیت ملی كشورش را در معرض خطر قرار می دهد، مخالفت كرده بود.
براساس این قانون، از این پس خانواده های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر می توانند علیه عربستان در خصوص این حمله شكایت كنند.
قانون عدالت علیه حامیان تروریسم معروف به جاستا به خانواده های قربانیان حملات تروریستی، جهت گرفتن غرامت از كشورهای خارجی اختصاص دارد. اوباما برای متوقف كردن این قانون از حق وتو استفاده كرد.
خاورم**9366**مترجم: صغری رحیمی* انتشار دهنده: مجید جعفری