تهران – ايرنا – مطبوعات عربستان در شماره هاي امروز خود بر قانون آمريكايي ' عدالت عليه حاميان تروريسم ' شناخته شده به قانون 'جاستا' تمركز يافتند. اين قانون به خانواده هاي قربانيان يازدهم سپتامبر اجازه مي دهد تا عليه عربستان اعلام شكايت كرده و اين كشور را مورد بازخواست و پيگرد قضائي قرار دهند.

به گزارش ايرنا، كنگره آمريكا با ناديده گرفتن وتوي رئيس جمهور باراك اوباما عليه اين قانون، چهارشنبه گذشته آن را به تصويب رساند و با اين اقدام خود مقامات سعودي و سران كشورها و رسانه هاي گروهي وابسته به آل سعود را به شدت خشمگين كرد.
در همين راستا شاهزاده محمد بن نايف وليعهد عربستان كه در هنگام انتشار اين خبر در تركيه بسر مي برد، طي اظهارنظر انتشار يافته در روزنامه هاي عربستان گفت: ' عربستان در اين خصوص هدف قرار گرفته است و هيچكس در اين رابطه شك ندارد. ما نمي توانيم به آنها بگوييم كه ما را هدف قرار ندهيد اما نكته حائز اهميت اين است كه ما بايد تا آنجا كه مي توانيم خود را تقويت كنيم.'
روزنامه 'عكاظ' در تيتر اصلي صفحه اول خود نوشت: ' آمريكا آمريكا را محاكمه مي كند'.
در واقع عكاظ با اين تيتر به طور تلويحي مي خواهد بگويد كه دود حاصل از قانون 'عدالت عليه حاميان تروريسم ' در آينده در چشمان خود آمريكا به عنوان يكي از حاميان اصلي تروريسم در جهان فروخواهد رفت.
عكاظ به نقل از يك مقام مسوول در وزارت خارجه عربستان نوشت: تصويب قانون جاستا براي كشورهاي معترض به اصل تضعيف مصونيت حكومت ها يك عامل به شدت نگران كننده است و كنگره آمريكا بايد اقدامات لازم جهت در امان ماندن از پيامدهاي وخيم ناشي از تصويب اين قانون را اتخاذ كند.
جميل الذيابي سردبير عكاظ در مقاله اي با عنوان 'رياض چگونه مي تواند با جاستا مقابله كند؟ '.
الذيابي در پاسخ اين سوال خود نوشت: ' عربستان به طور حتم قبل از هر كاري بايد اصل مقابله به مثل را در پيش بگيرد. از آنجايي كه نمايندگي هاي عربستان در آمريكا از مصونيت برخوردار نيستند پس نمايندگي هاي آمريكا در عربستان نيزعليه كساني كه مي خواهند دولت آمريكا و يا ارتش اين كشور را تحت پيگرد قضائي قرار دهند، نيز مصون نيستند. به ويژه با توجه به اينكه آمريكا تاريخي سرشار از خونريزي دارد و در هزاره جديد رهبري حمله به عراق و افغانستان را عهده دار بود و همچنين برخي از بازداشت شدگان اين كشور در گوانتانامو و ديگر نقاط آسيب ديده اند.'
اما روزنامه 'الرياض' از قانون جاستا به عنوان يك 'بن بست براي واشنگتن' نام برد.
الرياض نوشت : ' تمامي نقطه نظرات ابراز شده در اين خصوص تا كنون از جمله خود دولت آمريكا معتقد است كه اين قانون مي تواند منافع و شهروندان آمريكا را در معرض خطر قرار دهد زيرا اجراي آن از مرزهاي آمريكا فراتر خواهد رفت زيرا شهروندان ساير كشورها نيز حق دارند كه در صورت به خطر افتادن منافع شان عليه دولت آمريكا در كشور خود اعلام شكايت كنند. به ويژه با توجه به اينكه بسياري معتقدند كه سياست ها و اقدامات آمريكا در كشورشان به منافع شان لطمه زده است كه به عنوان مثال مي توان از دخالت آمريكا در ويتنام و جنگ كره و آمريكاي جنوبي و به طور حتم خاورميانه نام برد.'
روزنامه 'الوطن' با عنوان ' بازي وكلاي دفاع آمريكا و جهان را در خطر جاستا گرفتار كرد' اظهارات مقامات دولت آمريكا و در راس آنها 'باراك اوباما' رئيس جمهور و 'جان برينان' رئيس آژانس اطلاعات مركزي را مورد توجه قرار دادند كه نسبت به خطر حاصل از قانون جاستا عليه منافع آمريكا در جهان هشدار دادند و اعلام كردند كه اين قانون روابط واشنگتن با نزديك ترين شركاي خود را دچار مشكل و پيچيدگي خواهد كرد.
در گزارش الوطن آمده است: ' هدف كنگره از تصويب اين قانون حمايت از حقوق شهروندان آمريكايي نيست بلكه با محاسبات كوته بينانه و غيردقيق در صدد اجراي دستور كار ارائه شده از سوي گروه هاي فشار است كه مي خواهند با متهم كردن كشورها به مشاركت در حملات تروريستي و تحت عنوان غرامت مبالغ هنگفتي از آنها به چنگ آورند.'
از سوي ديگر روزنامه سعودي فرامنطقه اي 'الشرق الاوسط' چاپ لندن با پوشش طولاني به موضوع قانون جاستا در تيتر اصلي صفحه اول خود نوشت: ' جاستا نمي تواند عربستان را محكوم كند و گزينه هاي پاسخگويي بسيار است ' .
الشرق الاوسط مخالفت مقامات آمريكا و سازمان هاي عربي در آمريكا با قانون ياد شده را بازتاب داد.
خاورم ** 1487 **
گزارش : قاسم غضبانپور**انتشار دهنده:عليرضا فرجي