تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

تهران – سرانجام بعد از 15 سال از حادثه 11 سپتامبر و 7 سال بررسی ابعاد مختلف آن توسط نمایندگان و سناتورها، كنگره آمریكا شكایت خانواده قربانیان از عربستان سعودی به عنوان 'پدرخوانده تروریست ها' را به قانون تبدیل كرد.

باراك اوباما با رد این مصوبه نسبت به پیامدهای قانونی شدن آن از جمله تنش در روابط واشنگتن – ریاض هشدار داد.
نگارنده بعد از وتوی اوباما، در گزارشی به تسكینی و موقتی بودن وتوی اوباما درباره مصوبه مذكور اشاره و تشریح كرد كه در نهایت طرح شكایت و گرفتن غرامت خانواده قربانیان از عربستان به قانون تبدیل خواهد شد.
قانون موسوم به «عدالت علیه حامیان تروریسم» Justice Against Sponsors of Terrorism Act در واقع طرح اصلاحی اساسی در قانون مربوط به سال 1976 می باشد كه به سایر دولت ها در دادگاه های ایالات متحده مصونیت اعطا می كند و با این اصلاحیه امكان باز كردن پرونده علیه دولت های مظنون به حمایت از تروریسم و حملات تروریستی در خاك آمریكا، آن هم با شكایت شهروندان آمریكایی را فراهم می كند.
بی اثر شدن وتوی اوباما در ماههای پایانی و تصویب طرح 'جاستا JASTA' با رای مثبت دو سوم اعضای كنگره، یك اقدام حساب شده نیز تلقی می شود، كه پیامدهای خاص خودش را خواهد داشت، از یك طرف اوباما در ظاهر نشان داد كه به وعده خود مبنی بر وتوی آن عمل كرد.
از طرف دیگر كنگره كمتر از یك هفته از وتوی اوباما در نشست دیگری با رای دو سوم اعضای مجلس نمایندگان و سناتورها آن را بی اثر كرد. این اقدام كنگره، كار را برای رئیس جمهوری بعدی آمریكا چه دمكرات باشد و چه جمهوریخواه راحت تر خواهد كرد، زیرا او استدلال خواهد كرد كه قبل از ورودش به كاخ سفید، این مصوبه به قانون تبدیل شده و در عمل نمی تواند كار خاصی انجام دهد.
برای جلوگیری از اجرای طرح 'جاستا' كه اكنون به قانون تبدیل شده است، تنها یك راه وجود دارد، رد آن توسط دادگاه عالی آمریكا با توجیه اینكه اجرای این طرح به ضرر منافع ملی آمریكا خواهد بود. این درحالی است كه با توجه به كشته شدن حدود سه هزار نفر از شهروندان آن كشور در 11 سپتامبر و ثابت شدن نقش 15 شهروند سعودی در آن حادثه، تقربیا ورود دادگاه عالی به این موضوع برای جلوگیری از اجرایی شدن آن تقربیا غیر ممكن به نظر می رسد.
اجرای این قانون موجب تنش در روابط واشنگتن – ریاض خواهد شد و نگاه شهروندان آمریكایی نسبت به عربستان به عنوان حامی اصلی تروریسم، تغییر خواهد كرد و همچنین عضویت این كشور در سازمان حقوق بشر سازمان ملل نیز با انتقادها و مخالفت های جدی نهادها و سازمان های مستقل حقوق بشری به ویژه در اروپا و آمریكا مواجه خواهد شد.
علاوه بر اینكه نقش عربستان در بحث حمایت های مالی و فكری از تروریسم برای افكار عمومی جهان به وضوح روشن تر خواهد شد، سران این كشور در مواجهه با آمریكا نیز گرفتار سردرگرمی و زیادی می شوند.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه سعودی ماه گذشته تهدید كرد در صورت تصویب این طرح، سعودی حدود 700 میلیارد دلار از دارایی های خود را در آمریكا به فروش می رساند، كنگره آمریكا بدون توجه به این تهدیدات، طرح شكایت خانواده قربانیان و گرفتن غرامت از عربستان را به قانون تبدیل كرد، باید منتظر بود كه آیا این كشور توانایی و انگیزه لازم برای عمل به وعده خواهد داشت یا در حد یك تهدید و بلوف سیاسی باقی خواهد ماند.
در 11 سپتامبر 2001 هنگام ریاست جمهوری جورج بوش در آمریكا، ‌19 نفر از اعضای القاعده با ربودن چهار فروند هواپیمای مسافری توانستند برج های دوقلو در نیویورك را ویران كنند و پنتاگون را در قلب واشنگتن هدف قرار دهند، كه بر اثر این حملات نزدیك به سه هزار نفر كشته شدند.
از زمان بروز این حادثه تاكنون، عربستان سعودی به عنوان 'پدرخوانده '‌ و حامی اصلی 'ایدئولوژیك و مالی' القاعده در محافل مختلف آمریكا بارها هدف انتقادهای شدیدی قرار گرفته است.
اروپام **1908
گزارش: افشار دارابی
انتشاردهنده:مریم شفیعی