رم - ایرنا - همزمان با آغاز عملیات ارتش سوریه كه با هماهنگی نیروهای مقاومت اسلامی و پشتیبانی هوایی هواپیماهای جنگی روسیه از پنج شنبه گذشته علیه مواضع تروریست ها در شرق شهر حلب آغاز شده است، وزیر امور خارجه ایتالیا همصدا با دیگر مقامات غربی، این عملیات را «حملاتی وحشیانه» خواند و گفت: باید پیامی قاطع به روسیه ارسال شود تا از نفوذ خود بر دولت اسد استفاده كند.

به گزارش ایرنا، «پائولو جنتیلونی» در مقاله ای در روزنامه اونیتا كه در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه ایتالیا نیز منتشر شد، همزمان با افزایش حملات هوایی و زمینی ارتش سوریه و روسیه علیه مواضع تروریست ها در حلب مدعی شد: به نظر می رسد بمباران كاروان بشردوستانه سازمان ملل متحد، تقبیح یكجانبه آتش بس از سوی رژیم دمشق و حملات وحشیانه جاری در بخش شرقی حلب، هرگونه امید را در نطفه خفه كرده است.
وی اضافه كرد: نشست های هفته اخیر در ارتباط با سوریه كه در شهر در نیویورك برگزار شد و در آن حضور داشتیم، موید همین حس درماندگی بود. حلب همه ما را به چالش می كشد و نمی توانیم تسلیم جنگ شویم.
وی افزود: ایتالیا در مسیر نائل شدن به دو هدف گام بر می دارد. قبل از هر چیز، تأكید بر اینكه هیچگونه راه حل نظامی برای برون رفت از بحران حاضر وجود ندارد. توافق ژنو در 9 سپتامبر میان جان كری و سرگئی لاوروف، نشان دهنده اوج تلاش های آمریكا و روسیه در راستای انتقال سیاسی قدرت به صورت قابل باور و برگشت ناپذیر از یك سو و هماهنگی مبارزات علیه گروه های تروریستی از سوی دیگر بوده و در چارچوب طرحی مبتنی بر اقدام مشترك برای رسیدن به انتقال سیاسی قدرت با هدایت سازمان ملل متحد صورت گرفت. هرچند امروز دستیابی به این هدف بسیار دشوار به نظر می رسد، ولی باید در همین مسیر تلاش كرد.
وی گفت: راهبرد دوم مربوط به روابط با روسیه است. ایتالیا جزو معدود كشورهایی بود كه حضور مسكو در بحران سوریه را به دلیل نفوذ تعدیل كننده ای كه می توانست بر «رژیم اسد» (دولت قانونی بشار اسد) اعمال كند، بالقوه مثبت ارزیابی كرد ولی مساله طور دیگری پیش رفت و مسكو «رژیم سوریه » و نیروهای نظامی حامی آن را به سوی تغییر مسیر سوق نداد.
وزیر امور خارجه ایتالیا مدعی شد: بمباران های بی هدف و عنان گسیخته علیه غیرنظامیان ادامه یافته و حلقه محاصره ها تنگ تر و تعهدات اتخاذ شده بین المللی و قطعنامه های مختلف شورای امنیت بطور نادیده گرفته شده و به همین دلیل اكنون باید پیامی قاطع به مسكو ارسال شود.
جنتیلونی تصریح كرد: زمان آن رسیده كه روسیه نشان دهد خواهان استفاده از نفوذ خود بر «رژیم اسد» است. عدم انجام این كار، به معنای حمایت از كشتارها و همچنین چشم پوشی از نقش ابر قدرتیِ شرق است كه «ولادیمیر پوتین» به دنبال احیای آن است و سر انجام این امر، گره خوردن به «سرنوشتِ محكوم به شكستِ اسد» خواهد بود.
وزیر امور خارجه ایتالیا ادعا كرد: «راهبرد كنونی رژیم دمشق و حامیانش ممكن است به تقویت افراط گرایی و رواج آن به مدت چند دهه آینده منتهی شود. تا زمانی كه اسد می تواند آزادانه به بمباران ادامه دهد، ریشه كن كردن افراط گرایی در سوریه امكان پذیر نخواهد بود.»
وی گفت: تنها یك فرآیند سیاسی كه بتواند به انتقال واقعی قدرت منجر شود، قادر خواهد بود دورنمای وحدت و صلح در كشور را ترسیم كند. جنگ در سوریه بعد از گذشت پنج سال و نیم، حداقل 400 هزار كشته و میلیون ها بی خانمان به جا گذاشته است.
وزیر امور خارجه ایتالیا پیش بینی كرد: «این جنگ هیچ پیروزی نخواهد داشت و تنها می تواند شمار قربانیانش را بیفزاید، لذا باید متوقف شود.»
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه اعلام كرد: هدف آمریكا در سوریه نجات گروه تروریستی جبهه جبهه النصره است. به نظر می رسد كه آمریكا برای اجرای طرح «ب» در سوریه نیازمند گروه تروریستی جبهه النصره (تغییر نام یافته به فتح الشام) است.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسی اینترفاكس به نقل از مصاحبه لاوروف با بی.بی.سی نوشت: گروه تروریستی جبهه النصره از آتش بس موقت در سوریه برای تقویت عناصر خود استفاده كرد.
وزیر خارجه روسیه با یادآوری اینكه در توافق با آمریكا در سوریه آتش بس 48 و 72 ساعته برقرار شد، افزود : فتح الشام از هر دو آتش بس برای تامین تسلیحاتی تروریست های خود و دریافت كمك های تسلیحاتی از خارج استفاده كرد و به جای جدا كردن معارضان از این گروه تروریستی، گروه های مسلح جدید به آن پیوستند.
لاوروف گفت: تمام مسائل موجود پیرامون حلب به این صورت است كه آمریكا و ائتلاف تحت امر این كشور نمی توانند و در واقع از جدا كردن معارضان از گروه تروریستی جبهه النصره خودداری می كنند.
وی ادامه داد: هر بار كه مراكز تحت كنترل این گروه تروریستی را بمباران می كنیم، ما را از این كار برحذر داشته و ادعا می كنند كنار اعضای این گروه افراد خوبی قرار دارند كه تروریست نیستند.
به گزارش ایرنا، عملیات سنگین ارتش سوریه كه با هماهنگی نیروهای مقاومت اسلامی و پشتیبانی هوایی هواپیماهای جنگی روسیه از پنج شنبه گذشته علیه مواضع تروریست ها در شرق شهر حلب آغاز شده، سر و صدای تروریست ها و همقطاران غربی - عربی آنها را درآورده به حدی كه در چند روز گذشته رسانه های غربی - عربی - صهیونیستی كه همواره در مقابل جنایات گروه های تروریستی در سوریه سكوت می كنند و به راحتی از كنار آن می گذرند، این بار برای نجات تروریست های گرفتار در محاصره ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی صدای وامظلوما سر داده اند.
حملات پی در پی ارتش سوریه، نیروهای مقاومت اسلامی و هواپیماهای جنگی روسیه در شرق حلب تاكنون موجب كشته شدن شمار زیادی از تروریست های جیش الفتح و آزادسازی مناطقی در شهر حلب شده و اخبار رسیده حكایت از آن دارد كه تروریست های گرفتار در شرق حلب با كمبود مهمات و نیرو روبه رو هستند و شرایط سختی را می گذرانند و حامیان غربی - عربی آنها سعی در نجات آنها به هر قیمتی دارند.
تروریست ها شرایط سخت خود را به مردم شرق حلب نیز تحمیل كرده اند و اجازه نمی دهند مردم این منطقه از شهر خارج شوند و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می كنند. ارتش سوریه همان روز پنج شنبه كه حملات خود را به مواضع تروریست ها در شرق حلب آغاز كرد، اعلام نمود كه شهروندان سوری می توانند به راحتی وارد مواضع ارتش سوریه شده و جان خود را نجات دهند ولی تروریست ها از این اقدام جلوگیری می كنند؛ ارتش سوریه حتی برای نجات جان مردم شرق حلب معبرهایی را مشخص كرد.
غربی ها به ویژه آمریكایی ها در روزهای اخیر در حمایت از تروریست ها در سوریه اقدامات زیادی انجام دادند از جمله این كه روز دوشنبه 22 شهریور اقدام به اعلام آتش بس در سوریه كردند و در این راه روس ها را نیز همراه كردند ولی روس ها از همان ابتدا نیز می دانستند كه بحث آتش بس در سوریه نتیجه بخش نخواهد بود چرا كه تروریست ها فهم هیچ زبانی را ندارند و فقط زبان زور می فهمند؛ با گذشت زمان از آتش بس اعلامی معلوم شد كه هدف آمریكایی ها، عربستان و تركیه از این آتش بس، تجهیز و نجات جان تروریست ها در مناطق جنگی سوریه بوده است.
اروپام**461
انتشار دهنده: زهرا هژبری