تهران- ایرنا- رسانه های فرانسوی امروز (شنبه) خبر توافق صورت گرفته میان ایران و شركت خودروسازی «رنو» فرانسه را بازتاب دادند.

به گزارش ایرنا، دیروز (جمعه) دور جدید همكاری های خودرویی ایران و فرانسه با امضای توافق نامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو) و شركت رنو فرانسه در نمایشگاه خودرو پاریس 2016 با حضور «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان و «كارلوس گون» مدیرعامل رنو آغاز شد.
تارنمای رادیو فرانسه در گزارشی با عنوان «رنو حضور خود رد ایران را تقویت می كند»، آورد: رنو توسعه خود در ایران را تسریع كرد. این گروه خودروساز فرانسوی با جمهوری اسلامی «توافقی راهبردی» برای ایجاد مشاركت جدید در ایران، امضا كرد. هدف این اقدام، افزایش توان تولید خودرو اعلام می شود.
به این ترتیب قرار است رنو كارخانه ای در ایران و با ظرفیت تولید 150 هزار دستگاه خودرو در سال احداث كند. به این ترتیب رنو توان تولیدی خود در ایران را كه اكنون 200 هزار دستگاه در سال است، تقویت خواهد كرد.
تارنمای روزنامه «لا دپش» (La dépêche) فرانسه در گزارشی با عنوان «رنو توافقی راهبردی با ایران امضا كرد»، آورد: شركت فرانسوی رنو، هدف از این توافق را رساندن توان تولیدی خود در ایران از 200 هزار به 350 هزار دستگاه خودرو در سال، عنوان كرده است. این تولید قرار است در كارخانه ای در ایران كه فعالیت خود را از سال 2018 میلادی آغاز می كند، صورت گیرد.
در 21 ژوئن (10 تیر)، گروه خودروسازی «پ اس آ» رقیب فرانسوی رنو، توافق نهایی خود با «شریك تاریخی» خود «ایران خودرو» را برای تولید خودرو پژو امضا كرده بود. این بازگشت صنعتی به ایران پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی عیله ایران، صورت گرفت.
تارنمای روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نیز در گزارشی با عنوان «پس از پژو، رنو به ایران باز می گردد»، با اشاره به توافق صورت گرفته میان ایران و شركت رنو، عنوان كرد: ایران به خوبی نظر صنعت خودروسازی را به خود جلب كرده است. در ژانویه (دی/ بهمن) شركت پژو با ایران قرارداد مشاركت بست. در ژوئیه (تیر/ مرداد) نیز نوبت به شركت «سیتروئن» رسید كه با ایران همكاری كند.
لو فیگارو در گزارش دیگری در این باره با اشاره به این كه نخستین خودرو مشاركت جدید ایران و رنو در سال 2018 میلادی از كارخانه بیرون‌ می آید، افزود: مشاركت پ اس آ با ایران خودرو برای تولید پژو در مدل های 208، 2008 و 301 از نیمه دوم سال 2017 میلادی آغاز خواهد شد.
تارنمای رادیو «اروپ 1» نیز در بازتاب خبر توافق میان شركت فرانسوی رنو با ایران، آورد: برای نخستین بار است كه رنو شبكه توزیع و خدمات پس از فروش با استانداردهای خود را در ایران توسعه می دهد. رنو سهامدار عمده مشاركت با ایدرو در ایران خواهد بود؛ این كشور از سال ها پیش بازاری راهبردی برای شركت فرانسوی محسوب شده است.
برپایه این گزارش، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران گفته است كه در بررسی برای همكاری های بین المللی، شركت رنو توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ایران، شریكی ایده آل برای به انجام رساندن این پروژه است.
به گزارش ایرنا، شركت رنو هرگز تولید خود در ایران را متوقف نكرد و هم اكنون 40 درصد از بازار این كشور را در اختیار دارد. این خودروسازی فرانسوی در بحبوحه بحران دیپلماتیك، دفتر خود را در ایران حفظ كرد اما فروش آن به میزان چشم گیری كاهش یافت.
این شركت در سال 2012 میلادی یكصد هزار دستگاه خودرو در ایران فروخته بود كه این تعداد در سال 2014 میلادی به 33 هزار دستگاه كاهش یافت. این شركت كه از سال 2003 میلادی با ایران خودرو و سایپا همكاری داشته از مدت ها پیش در اندیشه سرمایه گذاری مشترك با شركت های ایرانی است.
به گزارش ایرنا، شركت های فرانسوی كه با اعمال تحریم های بین المللی، ایران را ترك كرده و یا فعالیت خود را محدود كرده بودند به محض ایجاد دورنمایی برای توافق هسته ای و لغو تحریم های بین المللی تلاش كردند به سرعت به ایران بازگشته و زمان از دست رفته را جبران كنند.
حدود 100 شركت فرانسوی در نخستین سفر اتحادیه كارفرمایان فرانسه موسوم به Medef شهریور سال گذشته پس از توافق 14 ژوییه (23 تیر) و پیش از اجرای برجام به ایران سفر كردند.
مجلس سنا در آوریل 2014 میلادی، فرانسه را «بازنده بزرگ تحریم های ضد ایرانی» دانست و اعلام كرد كه سطح تبادلات تجاری میان دو كشور از چهار میلیارد یورو در سال 2004 به 500 میلیون یورو در سال 2013 میلادی سقوط كرد. به این ترتیب سهم فرانسه در بازار ایران از هفت درصد به یك درصد كاهش یافت.
اروپام** 9053**1479 خبرنگار: فائزه طاهری **انتشاردهنده: حسن سالك رضائی