آنكارا- ايرنا- رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه روز شنبه در آيين گشايش دوره جديد قانونگذاري در مجلس تركيه، گفت كه كشورش براي عبور از تفاوت در ديدگاهها با ايران در مسايل سوريه و عراق تماس فشرده اي دارد.

به گزارش ايرنا، اردوغان در بخشي از سخنراني طولاني خود در مجلس تركيه پيرامون تحولات در سياست داخلي و خارجي اين كشور، با اشاره به روابط آنكارا با تهران، گفت: ايران يكي از مهمترين بازيگران منطقه است؛ ما براي عبور از تفاوت در ديدگاههاي دو كشور به ويژه در مسايل عراق و سوريه، تماس نزديك و فشرده اي با ايران داريم.
او تصريح كرد: ما مي توانيم در زمينه طرحهاي مهم و جدي همچون انرژي، حمل و نقل، زيرساختها و فرهنگي با ايران همكاري داشته باشيم و با رهيافتي كه بتوانيم مشتركات بين دو كشور را برجسته سازيم، مي توانيم روابط را بيش از پيش توسعه دهيم.
رئيس جمهوري تركيه با اشاره به عادي سازي روابط تركيه با روسيه گفت: دولت تركيه در حال توسعه روابط با روسيه، ايران، آلمان و اتحاديه اروپا در مجامع مختلف بين المللي است.
او در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به تأثيرپذيري كشورش از تحولات عراق و سوريه به دليل وجود مرز مشترك طولاني با دو كشور، گفت: تركيه با انجام عمليات برون مرزي سپر فرات، در راستاي رفع تهديدات عليه امنيت ملي خود اقدام كرده است.
رييس جمهوري تركيه ادامه داد: مسأله سوريه با احترام به ترجيح هاي مردم آن كشور قابل حل خواهد بود.
اردوغان، عمليات سپر فرات را عملياتي مشروع ارزيابي كرد و با اشاره به احتمال اجراي عمليات عليه موصل، تأكيد كرد: بايد اجازه نداد موصل به درون كشمكش ها و درگيري هاي مذهبي كشانده شود.
مجلس تركيه كه از 20 اوت گذشته وارد تعطيلات تابستاني شده بود، امروز دوره جديد قانونگذاري خود را آغاز كرد.
طبق عرف معمول در تركيه، رئيس جمهوري تركيه، دوره جديد قانونگذاري را هر سال افتتاح و سخنراني مي كند.
مجلس تركيه قرار است در نخستين روز كاري خود درخواست دولت مبني بر تمديد مجوز انجام عمليات برون مرزي ارتش اين كشور را در عراق و سوريه بررسي و تصويب كند.
شبد**خاوروم**2011**1504
انتشار دهنده: علي پاينده