به گزارش ایرنا همزمان با فرارسیدن ماه محرم، نقاط وسیعی از سراسر افغانستان سیاه پوش می شود و مردم مسلمان این كشور اعم از اهل تسنن و تشیع، در ماه محرم در ماتم شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، آئین های مختلفی را برگزار می كنند كه علاوه بر حضور در مساجد، پخت و پز و تقسیم غذای نذری، شاخص ترین سنت های آنان در ماه سوگواری سالار شهیدان است.
افغانستان حدود 30 میلیون نفر جمعیت دارد اما آمار دقیقی از جمیت اهل سنت و شیعه آن در دست نیست و به دلیل چند دهه جنگ و درگیری میان گروه ها و احزاب داخلی و مبارزه با حضور نظامیان خارجی، اغلب آمارهای ارائه شده در این زمینه به صورت تخمینی برآورد شده است.
كابل، پایتخت افغانستان متشكل از جمعیت شیعه و سنی است و منطقه وسیع غرب كابل، یكدست شیعه نشین است و جمعیت محدودی از شیعیان این كشور در شمال و اندكی در بخش های شرق و منطقه مركزی كابل مستقر هستند و آئین های عزاداری را در مساجد محله های خود برگزار می كنند.
برخی از جوانان افغان می گویند كه از پدران و مادران خود شنیده اند در دهه های گذشته و از دیرباز زمانی كه از جنگ و درگیری در این كشور اثری نبوده و آرامش بر آن حكفرما بوده است، علمای اهل تسنن در ماه محرم سخنان خود را به فلسفه و نتایج قیام حضرت اباعبدالله (ع) اختصاص می دادند.
این سنت هنوز هم در افغانستان رایج است و بسیاری از عالمان اهل تسنن در مساجد مناطق مختلف، در ایام محرم به خصوص در روزهای تاسوعا و عاشورا، قیام سیدالشهداء را برای مردم تشریح می كنند و در باره ابعاد و نتایج قیام آن حضرت با مردم سخن می گویند.
«محمد نذیر»، یكی از جوانان اهل سنت افغانستان در باره آئین های سوگواری مردم اهل سنت در ماه محرم به خبرنگار ایرنا در كابل گفت: علاوه بر اینكه مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا در مساجد حضور می یابند و به سخنان عالمان دینی در باره قیام سیدالشهداء گوش می دهند، اغلب آنان این دو روز را روزه می گیرند.
وی می افزاید: كمتر كسی از اهل تسنن در افغانستان پیدا می شود كه در روزهای تاسوعا و عاشورا روزه نداشته باشد، زیرا آنان در این دو روز به توصیه پیامبر عظیم الشان اسلام روزه می گیرند و در مساجد محل خود مراسم ختم قرآن برگزار می كنند.
این جوان افغان تصریح كرد «یكی از پررنگ ترین آئین های مردم اهل سنت و اهل تشیع افغانستان، پخت و توزیع غذای نذری بین نیازمندان است كه از سالهای گذشته در افغانستان رواج داشته و حتی آنانی كه درآمد متوسط دارند، این سنت را انجام می دهند.
به گفته وی در روز عاشورا در بسیاری از خانه های مردم اهل سنت دیگ های غذای نذری برپا است و هر كدام از آنان به صدها نفر غذای نذری می دهند و گاه در منزل خود نیز مراسم ختم قرآن برگزار می كنند و از برگزاری هرگونه مراسم مشكوك به جشن و سرور از جمله آئین های مربوط به ازدواج اجتناب می ورزند.
مردم اهل تشیع افغانستان نیز سردر تمامی منازل و محل كار خود را سیاه پوش می كنند و با دعوت از مداحان اهل بیت به نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند و این آئین ها را از اولین روز ماه محرم آغاز می كنند و در تاسوعا و عاشورا دسته های عزاداری در خیابان های محل سكونت خود به راه می اندازند.
«روح الله رحیمی»، یكی از جوانان اهل تشیع ساكن در منطقه غرب كابل می گوید كه در تمامی مساجد این منطقه هر شب سخنرانان برای مردم سخنرانی می كنند كه اغلب این سخنرانی ها به ماهیت قیام امام حسین (ع) و نیاز جوامع امروز به آن ارزش ها و آرمان ها اختصاص دارد.
وی افزود: در بعضی از مساجد و حسینه ها، مداحان با سابقه و مشهور افغان و و در برخی از تكایا و خیمه هائی كه جوانان در محله های خود برپا كرده اند، مداحان جوان تر از اولین شب ماه محرم تا روز عاشورا به نوحه خوانی و مرثیه سرائی می پردازند.
این جوان افغان افزود كه حضور جوانان دختر و پسر در آئین های سوگواری ماه محرم چشمگیر است و اغلب جمعیت حاضر در مساجد را جوانان تشكیل می دهند و افراد ثروتمند و یا موسسه های خیریه در توزیع غذای نذری در روزهای تاسوعا و عاشورا به مساجد كمك می كنند.
به گفته وی، در سال های گذشته رسم بر این بود كه عزاداران تنها در مساجد و حسینه ها به عزاداری می پرداختند، ولی بعد از سقوط طالبان از قدرت در سال 1381 خورشیدی، مردم اهل تسنن افغانستان در روزهای تاسوعا و عاشورا در خیابان ها نیز دسته های عزاداری به راه می اندازند و از مسجد یا حسینه ای به مسجد یا حسینیه ای دیگر می روند.
این جوان افغان می گوید البته امسال وضعیت امنیتی افغانستان بسیار وخیم تر شده و مسئولان برگزاری دسته های عزاداری باید احتیاط بیشتری به عمل آورند تا فاجعه ای كه در سال 1390 رخ داد و عزاداری عاشقان اهل بیت در روز عاشورا در كابل را به خاك و خون كشیده شد، تكرار نشود.
علاوه بر شهر كابل، اغلب شهرهای افغانستان حال و هوای محرم به خود گرفته است و مردم با نصب پارچه های سبز و سیاه بر سر در منازل و مغازه ها، مشاركت خود را در سوگواری امام حسین (ع) و یاران آن حضرت به نمایش گذاشته اند و شماری از شهروندان افغان نیز پرچم های سیاه به علامت عزا در خودروهای خود نصب كرده اند.
آساق**1610**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
كابل - ایرنا - آئین های عزاداری ماه محرم در افغانستان به اهل تشیع این كشور محدود نمی شود و اهل تسنن نیز پایبند جدی انجام مراسم سوگواری سیدالشهداء (ع) به عنوان نوه پیامیر بزرگ اسلام و پیرو آن حضرت برای قیام بر ضد دستگاه ستم زمانه هستند.