تهران- ایرنا- نخستین انتقال هوایی عضو پیوندی شامل قلب، كبد و كلیه از بوشهر به تهران انجام شد.

به گزارش روزسه شنبه ایرنا، به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزیربهداشت با تشریح این اقدام تیم پزشكان تهران و بوشهرگفت: بعدازظهرچهارشنبه گذشته ازسوی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر به مركز پیوند وزارت بهداشت اعلام شد كه فردی در این شهر دچارمرگ مغزی شده و چون در این شهر امكان پیوند قلب، كلیه و كبد وجود نداشت، بنابراین بایدهماهنگی های لازم را برای انتقال قلب كبد و كلیه این بیمار به نقاط دیگر انجام می دادیم.
وی با اشاره به هماهنگی وزارت بهداشت با هوا فضای سپاه پاسداران، اظهارداشت: یك فروند هواپیمای جت دراختیار وزارت بهداشت قرارداده شد و پزشكان متخصص برای برداشت قلب، همان شب به سمت بوشهر پرواز كردند و متخصصان دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز برای برداشت كبد و كلیه به بوشهر رفتند.
وی با بیان اینكه صبح پنجشنبه هفته گذشته، اعضای بدن این بیمارمرگ مغزی به طور موفقیت آمیزی برداشته شد، افزود: سرعت بالای انتقال قلب به تهران، یكی از مهمترین نكات این عمل جراحی بود و حتی قبل از رسیدن پزشكان به فرودگاه بوشهر، هواپیما آماده پرواز بود و در تهران هم با هماهنگی های انجام شده، آمبولانس به باند پرواز و در كنار هواپیما رفت و در مدت زمان كمتر از 10 دقیقه، قلب این بیمار به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شد.
معاون اموراجتماعی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه برداشتن قلب بیمارنیازمند پیوند قلب، با هماهنگی پزشكان متخصصی كه به بوشهر رفته بودند انجام شد و به محض رسیدن قلب از فرودگاه، پیوند با موفقیت انجام شد.
ایازی با تاكید براهمیت مشاركت بین بخشی دراین عمل پیوند، اظهاركرد: وزارت بهداشت ازظرفیت پروازی هوا فضای سپاه پاسداران استفاده كرد كه باید از آنها و خلبانان این پرواز تشكر كنیم.
وی ازتلاش های دانشگاه های علوم پزشكی بوشهر، شیراز و تهران، قدردانی كرد و گفت: با ایثار خانواده نوجوان 14 ساله‌ای كه دربوشهر دچار مرگ مغزی شده بود، چهار بیمار نیازمند پیوند قلب، كبد و كلیه نجات پیدا كردند و برای آن مرحوم، آرزوی غفران الهی داریم.
معاون اموراجتماعی وزارت بهداشت یادآورشد: درصورت استفاده از ظرفیت نهادها و سازمانهای دیگر می توان در اعمال پیوند اعضا از سیستم ترانسفر(حمل و نقل) هوایی مناسب بهره برد تا بتوانیم از اعضای افرادی كه در شهرستان ها دچار مرگ مغزی می شوند و در آن مناطق امكان عمل پیوند وجود ندارد، برای بیماران نیازمند استفاده كنیم.
ایازی درادامه گفت: پیشنهاد ترانسفرهوایی اعضای بدن افراد مرگ مغزی شده درمناطق فاقد امكانات این عمل را به وزیر بهداشت ارائه كردم و بنا شد در آینده ای نزدیك، جلسه‌ای در این باره برگزار شود اما مشاركت خیرین حوزه سلامت هم در تامین هزینه های این خدمات، بسیار مهم و اساسی است.
سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی طی پیامی از تلاشگرانی كه با انجام كار گروهی دقیق، موفق شدند زندگی و جانی دوباره را به یك جوان هدیه كنند، قدردانی كرد.
وزیربهداشت دراین پیام انجام نخستین انتقال هوایی عضو پیوندی را دركشور گشوده شدن دروازه‌ای جدید و افقی سراسر نور بر روی نیازمندان به دریافت عضو عنوان كرد.
اجتمام(1)**3063*1724
دریافت خبر:افشین شاعری - انتشاردهنده: حسین فتح الهی