تهران - ایرنا - وزرای خارجه هرپنج كشورآسیای میانه درنشستی با فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی وامنیتی اتحادیه اروپا و«نون میمیكا» كمیسر همكاری های بین المللی و توسعه اتحادیه اروپا در شهر بروكسل مسائل مشترك این كشورها به خصوص آب و انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش ایرنا ازبخش تاجیك تارنمای آزادی، برای نخستین باراست كه نمایندگان كشورهای آسیای مركزی درسطح وزرای خارجه شامل «ایرلان ادریس اف» ، «ایرلان عبدالدائف» ، «سراج‌الدین اصل اف» ، «رشید میریداف» و «عبدالعزیز كامل‌اف» به ترتیب نمایندگان قزاقستان، قرقیزستان،‌ تاجیكستان، تركمنستان و ازبكستان درنشست اتحادیه اروپادربروكسل شركت كرده اند.
موگرینی دراین دیداركه دیروز(سه شنبه) در شهر بروكسل برگزارشد، گفت، آسیای مركزی در چهار راه بین اروپا و آسیا واقع شده و برای اتحادیه اروپا، از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی گفت: برای همكاری دو طرف ظرفیت های دست نخورده زیادی در زمینه های سرمایه گذاری، تجارت و ارتباطات مردمی وجود دارد.
موگرینی تاكید كرد كه همكاری ها بیشتر در زمینه اقتصاد و توسعه خواهد بود.
«نون میمیكا» كمیسر همكاری های بین المللی و توسعه اتحادیه اروپا نیز گفت: در این نشست همكاران آسیای مركزی آمادگی بیشتر خود را برای همكاری و رسیدن به نتیجه خوب به نمایش گذاشتند.
شركت كنندگان در این نشست، براجرای مدیریت درست ، حمایت از حقوق بشر ، آزادی های اساسی شهروندی ، رعایت قانون و ایجاد جامعه دمكراتیك تاكید كردند.
بخش مهم دیگر جلسه وزیران خارجه آسیای مركزی و اتحادیه اروپا مسائل امنیتی، مبارزه مشترك بر ضد چالشهای مشترك مثل افراط گرایی و تروریسم و جلوگیری از جلب جوانان به جنگ در قلمروهای زیر نظر داعش بود.
هیات وزیران خارجه اتحادیه اروپا قراراست امروز(چهارشنبه) در بروكسل در كنفرانس كمك بین‌المللی به افغانستان نیز شركت كنند. در این جلسه اشرف غنی و برخی دیگر از مقامات افغانستان حضور خواهند داشت.
دیدارقبلی وزیران خارجه آسیای مركزی و اتحادیه اروپا سال گذشته در قزاقستان انجام شد و مذاكرات دوره ای نمایندگان این دو منطقه سال 2017 در ازبكستان برپا می‌شود.
اتحادیه اروپا می‌گوید، برای توسعه منطقه آسیای مركزی در سالهای 2014 تا 2020 به این كشورها یك میلیارد یورواختصاص می‌دهد كه در بخشهای امنیت و توسعه هزینه می شود. از این مبلغ 250 میلیون یورو به تاجیكستان اختصاص داده می‌شود.
آساق**1663**ترجمه از خسرو حسینی**انتشار دهنده:محمد حسن دوستارگان