قم- ایرنا- رئیس سازمان فضایی كشور گفت: سه ماهواره در دست ساخت و طراحی است كه مراحل ساخت ماهواره «شریف ست» به پایان رسیده و امسال به فضا پرتاب می شود.

محسن بهرامی روز پنجشنبه درهمایش نگرش قرآن به فضا، درقم با بیان این كه ماموریت ماهواره شریف ست، سنجشی است، افزود: این ماهواره توسط دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده و ماهواره های امیركبیر و ظفر نیز تا سال آینده به فضا پرتاب می شوند و در مدار زمین قرار می گیرند.
وی ادامه داد: این ماهواره ها در دانشگاه های علم و صنعت و امیركبیر توسط دانشجویان و اساتید طراحی شده كه دارای دوربین های سیاه و سفید و طول موج های متنوعی هستند و قابلیت ضبط تصویر راداری نیز دارند.
به گفته وی، ماهواره سنجشی «پارس1» نیز كه ماهواره ای حرفه ای و سنجشی است ،مراحل ساخت را می گذراند و تا چهار سال آینده آماده پرتاب می شود.
بهرامی گفت: سازمان فضایی ایران برای توسعه فناوری های مرتبط با فضا اقدامات گسترده ای انجام داده و پرتاب این ماهواره ها نیز به افزایش توانمندی ایران در این زمینه كمك می كند.
وی با بیان اینكه درحال حاضر توانایی ساخت و پرتاب ماهواره به وزن 100 كیلوگرم را داریم، گفت: این ماهواره ها می توانند درحدود 100 كیلومتری از زمین واقع شوند و تصاویری تا محدود 20 متر را تهیه كنند.
وی افزود: همچنین پیشرفت های قابل توجهی در ساخت ماهواره برهای بومی شاهد هستیم و این فناوری در سال های آینده ارتقا می یابد.
بهرامی به فناوری های به روز و اولویت دار تاكید كرد وگفت: باید در این راستا در توسعه مبانی تفكری و فرهنگی كه ما را به جایگاه مورد نظر برساند تلاش كرد و سرمایه گذاری ها نیز باید جهت دارتر شود.
وی با بیان این كه حضورمان در فضا باید بیشتر جنبه فرهنگی و باوری داشته باشد، افزود: باید حضورمان را به عنوان یك ایرانی و یا یك مسلمان در فضا اعلام كنیم.
وی با بیان این كه تا قبل از انقلاب فعالیت های هوا فضا محدود به تعمیر و نگهداری تجهیزات بود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت پهبادها و صنعت موشكی دركشور شكل گرفت كه امروز این صنایع كاملا بومی و داخلی است.
وی افزود: مهندسی هوافضا در دهه 60 شكل گرفت و اكنون دانشگاه های شریف، امیركبیر و خواجه نصیر در مهندسی فضایی پیش گام هستند و این رشته تا دوره دكترا نیز ارائه می شود.
** رئیس اداره سنجش از دور سازمان فضایی ایران نیز در این همایش گفت: سازمان فضایی باید به حدی از توانمندی برسد كه این دانش را در كشور به اندازه دیگر كشورهای پیشرو در این زمینه توسعه دهد و مباحث را كابردی تر تبیین كند.
علی صادقی نائینی افزود: در علم نجوم جوان هستیم و نیاز به حمایت بخش دانشگاهی و حوزه علمیه در این زمینه را داریم.
وی اضافه كرد: اساتید حوزه علمیه و دانشگاه باید با سازمان فضایی تعامل داشته باشند تا بتوان به نتایج مثبتی در ارتقاء توانمندی های این سازمان در ساخت و پرتاب انواع ماهواره های پیشرفته دست یافت.
وی بیان كرد: با توجه به منابع مالی محدودی كه در اختیار داریم باید اولویت های این سازمان را مدنظر قرار دهیم و تكنولوژی هایی را توسعه دهیم كه امروز نیاز داریم.
به گفته وی، سازمان فضایی در مدارس و همچنین بوستانها برنامه های متنوعی برای آموزش دانش آموزان و علاقه مندان به علم رصد اجرا می كند.
همایش نگرش قرآن به فضا با حضور جمعی از طلاب، دانشجویان و علاقه مندان به علم فضا در سالن همایش های اداره كل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
13 تا 19 مهرماه هفته جهانی فضا نامگذاری شده است.
/2085/ 6133/ خبرنگار: سمیه حیدری **انتشاردهنده: جعفرمسلمی