سنندج- ايرنا- نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي گفت: اختصاص 130 ميليارد تومان اعتبار براي تكميل جاده سنندج مريوان، احداث كمربندي مريوان و تكميل كنار گذر شهر مريوان از مهمترين مصوبات سفر وزير راه و شهرسازي به استان كردستان است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، منصور مرادي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در سفر عباس آخوندي به استان كردستان مصوبات بسيار خوبي در حوزه راه و شهرسازي استان به تصويب رسيد كه سه مصوبه مهم به صورت ويژه براي شهرستان مريوان مصوب شد.
وي ادامه داد: پيش از بازديد وزير راه و شهرسازي از جاده مريوان سنندج نماينده مريوان و سروآباد به همراه معاون اقتصادي وزير راه، معاون مدير كل راه و شهرسازي استان كردستان و همچنين مشاوره اين پروژه از پروژه مذكور بازديد كرده و جلسه اي نيز در اين راستا در محل اجراي پروژه انجام شد.
مرادي به تونل باغان اشاره كرد و گفت: تونل باغان به طول يك هزار 850 متر كه بزرگترين تونل اين پروژه به شمار مي رود، مورد بازديد وزير راه و شهرسازي و معاونين وي قرار گرفته و طبق قراردادي كه هفته قبل با وزارت راه و شهرسازي منعقد شده بود در روزهاي آينده عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
وي با اشاره به جلسه اي كه در محل پروژه مسير ارتباطي سننج مريوان برگزار شد، افزود: در اين جلسه كه با حضور وزير راه و شهرسازي، معاونين وي، نماينده مريوان و سروآباد، استاندار كردستان و همچنين دو نماينده سنندج كامياران ديواندره برگزار شد، مهمترين مشكلات و موانع موجود بر سر راه پروژه مسير راتباطي سنندج مريوان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گفته وي، طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا اواخر آذر ماه سالجاري 21 كيلومتر از جاده ارتباطي مريوان سنندج به بهره برداري خواهد رسيد و جاده فعلي شويشه به سروآباد و مريوان نيز تعريض و بهسازي مي شود.
نماينده مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: باتوجه به ضرورت تكميل پروژه كمربندي مريوان و اهميت بسيار بالاي آن در كاهش ترافيك و كاهش آمار تصادفات و حوادث، در جلسه اي كه با وزير راه و شهرسازي، معاونين وي و ساير مسئولين راه و شهرسازي استان كردستان انجام شد، بر لزوم تكميل اين پروژه تاكيد و در اين راستا معاون وزير راه و شهرسازي از اين پروژه بازديد و مصوب شد اعتباراتي براي تكميل آن در نظر گرفته شود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي به كنارگذر مريوان نيز اشاره كرد و گفت: احداث كنارگذر مريوان به طول 20 كيلومتر كه در ادامه پروژه ارتباطي سنندج مريوان و حدفاصل مسير گاران تا مرز باشماق است، مورد تاكيد قرار گرفته و مصوباتي نيز براي احداث و تكميل آن در نظر گرفته شد.
مرادي در پايان به جاده ارتباطي سروآباد به كامياران نيز اشاره كرد و افزود: در جلسه با وزير راه و شهرسازي و معاونين وي ضرورت تكميل اين پروژه مهم تشريح و بر ضرورت تسريع در تكميل اين پروژه تاكيد شد.
مسافت محور سنندج - مريوان 126 كيلومتر است كه در طرح جديد با كوتاه شدن مسيرها اين محور به 105 كيلومتر كاهش مي يابد.
اين طرح از سال 1385 شروع شده و در دولت هاي نهم و دهم در مجموع 587 ميليارد ريال و در دولت يازدهم هم 646 ميليارد ريال اعتبار به آن تخصيص يافته است.
وزير راه و شهرسازي صبح روز پنجشنبه هفته گذشته به همراه تعدادي از معاونين خود به استان كردستان سفر كرده بود.
بازديد از پروژه هاي راه سازي، بهره برداري از 70 كيلومتر بزرگراه و 80 كيلومتر راه روستايي از برنامه هاي وزير راه و شهرسازي در كردستان است.
همچنين با حضور وزير راه و شهرسازي و معاونين وي آيين بهره برداري از كنارگذر سقز به طول 12 كيلومتر و با اعتبار 400 ميليارد ريال و بهره برداري از باند دوم سنندج همدان به طول 12 كيلومتر و اعتبار 300 ميليارد ريال و چند قطعه ديگر اين بزرگراه انجام شد.
در بخش راه هاي روستايي نيز راه روستاهاي داني كش، گلين، علي آباد، احمدآباد، دژن، ملكشان، دگاگا، قوره دره و مرواريد و چندين روستاي ديگر در مجموع با 300 ميليارد ريال اعتبار به بهره برداري رسد.
استان كردستان در مجموع هفت هزار و 850 كيلومتر راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه 6 هزار كيلومتر آن راه روستايي و هزار و 850 كيلومتر آن راه اصلي و فرعي است.
7354/ 3020
**خبرنگار: فرزاد آداك
**انتشار دهنده: عبدالله رحماني