تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱

تهران- ایرنا- كاربرد ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در مناسبت های ملی و دینی در كشور به حدی افزایش می یابد كه نگرانی دوستداران محیط زیست را به همراه دارد؛ برخی معتقدند می توان بخشی از آن را نذر سایر حوزه ها از قبیل محیط زیست كرد كه كمكی به حفاظت از این عرصه خواهد بود.

چند سالی است حجم زیاد استفاده از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در مناسبت ها نگرانی دوستداران محیط زیست را برانگیخته است، در این روزهای سوگواری محرم نیز بعد از پایان یافتن مراسم سینه زنی و عزاداری انبوهی از لیوان های پلاستیكی كف خیابان را می پوشاند، ظروفی كه در نهایت آلودگی آب و خاك را موجب می شوند.
در حقیقت، استفاده از ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در ایران در روزهای عادی نیز زیاد است، به طوری كه از این نظر در شمار 10 كشور اول جهان قرار داریم.
با توجه به افزایش بسیار زیاد استفاده از این ظروف در ایام محرم و صفر، فعالان محیط زیست امسال مقوله ای را به نام نذری محیط زیستی به طور برجسته تر مطرح كرده اند و از برگزار كنندگان مراسم در تكایا و حسینیه ها می خواهند از جمله بخشی از هزینه غذا برای نذری را به نذرهای محیط زیستی همچون تامین هزینه تهیه علوفه و یا دانه اختصاص دهند.
علاوه بر این، معضل كم آبی در كشور تشكل های زیست محیطی را بر آن داشته است كه با حضور در تكایا و حسینیه ها از برگزار كنندگان و گردانندگان مراسم بخواهند در پایان مراسم برای نظافت و شست وشو از آب كمتری استفاده كنند.
محمد درویش مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: امسال تشكل های زیست محیطی در 10 استان از جمله تهران، لرستان، فارس، اصفهان، زنجان، خراسان شمالی، هرمزگان و همدان تلاش می كنند تا فرهنگ جایگزینی ظروف یكبار مصرف پلاستیكی را جا بیندازند.
وی افزود: نمایندگان این سمن ها با حضور در تكایا و حسینیه ها درخواست می كنند كه ظروف سنتی را جایگزین ظروف یك بار مصرف پلاستیكی كنند.
درویش توضیح داد: یكی از مشكلاتی كه چند سالی است به وفور دیده می شود این است كه مردم برای دریافت غذاهای نذری هم از ظروف یكبار مصرف استفاده می كنند، در حالی كه بهتر است برای این كار با خود از منزل ظرف به همراه بیاورند زیرا هم سلامت آنها و هم محیط زیست حفظ می شود.
وی ادامه داد: همچنین تلاش می كنیم برگزاركنندگان تكایا و حسینیه ها مكان هایی را به طور جداگانه برای جمع آوری زباله و ته مانده غذاهای گرم اختصاص دهند.
مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یكی دیگر از اقدامات نمایندگان سمن ها این است كه برگزاركنندگان مراسم سوگواری را متقاعد كنند تا با رفتار صحیح الگوی مراجعین و سایر عزاداران باشند.
درویش گفت: همچنین سعی می كنیم رعایت حرمت گیاهان و حیوانات در شهرها در تكایا و حسیینه ها نهادینه شود و با خودداری از ایجاد صداهای زیاد و دیرهنگام، موجب آزار مردم و حتی حیوانات نشوند.
حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست و رییس انجمن كوهستان سبز نیز در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار كرد: امسال در زمینه نذرهای محیط زیستی برنامه ریزی كردیم و تلاش داریم فرهنگ آن را جا بیندازیم.
به گفته عبیری، تلاش می كنیم برگزاركنندگان تكایا و حسینیه ها به جای ظروف یكبار مصرف پلاستیكی از ظروف یكبار مصرف گیاهی كه ماندگاری كمتری در طبیعت دارند، استفاده كنند.
وی ادامه داد: همچنین چند سالی است كه طرح ' حذف و ساماندهی ظروف یكبار مصرف پلاستیكی در مراسم ملی و دینی ' را اجرا می كنیم در این مدت نتیجه خوبی داشته است، حداقل این است كه مردم با مضرات این ظروف آشنا شدند و در حال حاضر حذف آن، نیازمند یك عزم جدی و ملی و حمایت دولت است.
این فعال محیط زیست با بیان این كه هم اكنون برخی از تكایا و حسینیه ها تا حد امكان برای جایگزینی ظروف یكبار مصرف پلاستیكی اقدام می كنند، خاطرنشان كرد: نكته ای كه وجود دارد این است كه مكان های جمع آوری ظروف یكبار مصرف پلاستیكی با ظروف گیاهی و ته مانده غذاها باید جدا باشند و از مبدا تفكیك شوند.
بر اساس آمارهای اعلام شده، سالانه بیش از 177 هزار تن پلاستیك در ایران تولید می شود كه برابر با 500 تن در روز است و اگر حجم ظروف یكبار مصرف در مناسبت ها را نیز به آن اضافه كنیم، عظمت حجم این زباله شهری تصور ناپذیر خواهد بود.
كاهش این حجم عظیم زباله نیازمند عزم جدی و حضور فعال مردم در عرصه است، كه در غیر این صورت، دود تخریب و آلودگی محیط زیست به چشم انسان می رود.
علمی 9014** 2017
خبرنگار : كیمیا عبداله پور*انتشاردهنده:زهره محتشمی پور