تهران - ایرنا- رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران گفت: مجلس هرچه زودتر لایحه حمایت از كودكان و نوجوانان را از پستو بیرون آورده و آن را به تصویب برساند.

سیدحسن موسوی چلك روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، با توجه به 8 اكتبر (17) مهر روز جهانی و همچنین هفته ملی كودك افزود: این لایحه از سال 90 تا كنون در مجلس است درصورتی كه تصویب آن كمك فراوانی به حوزه كودكان خواهد كرد.
مدیر كل دفتر توسعه مشاركت های مردمی و سازمان های مردم نهادبا بیان اینكه توجه به موضوع كودك در حوزه های مختلف از جمله در سیاستگزاری ها بیشتر شده است، اظهار داشت: متاسفانه این امر در برنامه ششم توسعه فراموش و كاملا از آن غفلت شده است.
وی ادامه داد: با این حال، مراكز ارائه كنندگان خدمات بیشتر شدند، حساسیت جامعه نسبت به حقوق كودك افزایش یافته و سازمان های مردم نهاد در حوزه كودكان فعال تر شده اند. البته مهم این است كه شاخص های سلامت و رفاه كودكان را بسنجیم كه نسنجیدیم و رشد كودك را فراگیر كنیم كه نكردیم.
موسوی چلك به هماهنگی بیشتر با مرجع ملی كنوانسیون حقوق كودك پرداخت و گفت: گزارش گیری در باب كودكان بیشتر شده و سمن ها نسبت به قبل بیشتر در برنامه های مرجع ملی حقوق كودك حضور دارند .
رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران درباره وضعیت كودكان كار در جامعه خاطرنشان كرد: كودكان كار براساس قانون كار تعریف می شوند و ناظر اجرای این قانون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی معین شده است.
وی افزود: وضعیت كودكان خیابانی اما متفاوت است و آیین نامه ای برای كودكان خیابانی وجود دارد كه براساس آن 13 سازمان مسئولیت دارند و وظیفه هر سازمان به تفكیك در این آیین نامه قید شده است.
به گزارش ایرنا در سال ۱۹۵۳، یونیسف یكی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد گردید و روز ۸ اكتبر روز جهانی كودك نام‌ گذاری شد. یونیسف اعلام داشته كه فقط با اختصاص پنج دلار برای هر كودك می ‌توان جان ۹۰ درصد از كودكانی را كه سالانه می ‌میرند، نجات داد و برای بهبود چشمگیر زندگی كودكان جهان سوم، كافی است كه فقط مبلغ ۶ هفته بودجه تسلیحاتی جهان هزینه شود.
اجتمام 7329 ** 1418
خبرنگار : لیلا اسماعیل نژاد ** مریم برزآبادی