مسكو - ایرنا - روسیه با ابراز بیزاری و محكومیت بمباران مراسم سوگواری كه در چارچوب تداوم حمله های حدود 20 ماهه بمب افكن های عربستان و ائتلاف وابسته به یمن صورت گرفته است، خواستار مجازات عاملان این اقدام شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه كه روز یكشنبه در پایگاه اینترنتی این وزارت خانه منتشر شده، با اشاره به قتل عام و مفقودی بیش از 250 نفر نفر و مجروح شدن 500 تن دیگر در بمباران یك مراسم سوگواری در صنعا پایتخت یمن، آمده است: این گونه حمله ها با چنین شمار قربانیان غیرنظامی باعث بیزاری و قابل محكومیت است.
وزارت خارجه روسیه تاكید كرده است: این حادثه باید مورد تحقیق و رسیدگی دقیق قرار گید و عاملان و مسئولان وقوع آن نیز به شدت مجازات شوند.
روسیه در این بیانیه ضمن اعلام تسلیت به خانواده قربانیان اقدام اخیر رژیم سعودی، تاكید كرده است: بر این باوریم كه فقط از راه پایان دادن به خشونت و از سرگیری روند حل و فصل سیاسی، تمامی طرف های یمنی بدون مداخله خارجی، مطابق قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل و تصمیم های كنفرانس گفت وگوهای ملی می توانند در باره آینده كشور خود تصمیم بگیرند تا از تكرار این گونه حوادث غم انگیز جلوگیری شود.
جنگنده های ائتلاف سعودی عصر دیروز (شنبه) در تازه ترین جنایت با بمباران تجمع انبوه مردم حاضر در مراسم ترحیم پدر وزیر كشور یمن در صنعا بیش از 150 نفر را قتل عام كردند.
هزاران نفر از شهروندان یمنی صبح امروز با تجمع در مقابل مقر سازمان ملل در صنعا خشم خود را از كشتار تالار بزرگ صنعا و تداوم تجاوزهای عربستان به یمن اعلام كردند.
عربستان و چند كشور عربی با پشتیبانی كامل سیاسی و تسلیحاتی آمریكا و اروپا، سكوت سازمان ملل و نهادهای مدعی دفاع از حقوق بشر، از ششم فروردین 1394برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت، حمله هوایی همه جانبه ای را به فقیرترین كشور عربی آغاز كرده اند كه افزون بر بیش از 10 هزار كشته، هزاران مجروح، آوارگی میلیون ها نفر و ویرانی كامل، برای كشورهای متجاوز حدود 180 میلیار دلار هزینه و برای فروشندگان غربی تسلیحات سود داشته است.
ریاض تاكنون بارها آتش بس را نقض كرده و در تازه ترین تصمیم گیری نیز احمد عسیری مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی ائتلاف متجاوز عربی اعلام كرد كه عملیات همچنان ادامه خواهد یافت.
دولت سعودی افزون بر تداوم محاصره طولانی یمن به صورت گسترده زیرساخت ها، مدارس، بیمارستان ها، مساجد، جاده ها و پل ها، نیروگاه ها و خانه ها را هدف قرار می دهد و حتی آثار تاریخی و باستانی را بمباران می كند.
مجامع بین المللی با وجود استفاده از تسلیحات ممنوعه مانند بمب های خوشه ای در حمله به مردم یمن، سكوت كرده اند و حتی بان كی مون دبیر كل سازمان ملل پس از مدت كوتاهی از درج نام ائتلاف عربستان در فهرست سیاه جهانی به دلیل كشتار كودكان یمنی، تحت فشارها و تهدیدهای مالی ریاض به سرعت از تصمیم خود عقب نشینی كرد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا