دزفول - ایرنا - چوب زنی از جمله آیین های عزاداری ماه محرم در دزفول می باشد كه با قدمتی 500 ساله ظرفیت ثبت ملی را دارد.

به گزارش ایرنا در این آیین سنتی كه معمولا در دهه نخست ماه محرم در برخی مناطق شهر دزفول برگزار می شود تعدادی از عزاداران در حالیكه 2 تكه چوب در دست دارند با گوش دادن به اشعاری حماسی كه روایتگر واقعه كربلاست چوب زنی می كنند.
برگزاری آئین چوب زنی توسط عزاداران حسینی در دزفول تداعی كننده صحنه جنگ یاران امام حسین(ع) با لشگر یزید در صحرای كربلاست كه با شعر خوانی و رجز خوانی به صورت یك سنت دیرینه در دزفول اجرا می شود.
محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در خصوص آیین چوب زنی به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: آیین چوب زنی یا سنگ زنی از آیین های عزاداری ویژه دزفول می باشد كه به خاطر ویژگی های خاصی كه دارد می تواند ثبت ملی شود.
وی افزود: تاكنون آیین های چوب زنی برخی استان های كشور به ثبت ملی رسیده كه دزفول نیز می تواند این شیوه عزاداری را به درستی معرفی و ثبت می كند.
این پژوهشگر عاشورایی با بیان اینكه برخی آیین های عزاداری با گذشت سالها بعضا دچار انحراف شده اند افزود:با كنار گذاشتن موارد غیر مستند و توجه به شاخص های اصلی این آیین كه به تصویر كشیدن حماسه كربلا و بیان رشادت و دلیری یاران امام حسین(ع) در نبرد با كفر یزید در قالب اشعار و رجز می توان آیین سنتی چوب زنی را به درستی معرفی كرد.
ناصر نظرزاده از عزاداران و بانیان آیین چوب زنی محله كلانتریان به ایرنا گفت:آئین چوب زنی یا چوب بازی از آئین هایی است كه از 500 سال پیش قدمت دارد و از 140 سال پیش در محله كلانتریان و برخی محله های قدیمی دزفول در دهه نخست ماه محرم اجرا می شود.
وی افزود:در این آئین عزاداری لحظه به میدان آمدن حضرت علی اكبر(ع) در كربلا با خواندن اشعاری حماسی به نمایش گذاشته می شود.
نظر زاده گفت:صدای به هم زدن تكه های چوب در این آئین تداعی كننده صدای شمشیر و نیزه ها در جنگ حضرت علی اكبر(ع) با دشمن است و حركات و جهش هایی كه توسط شركت كنندگان انجام می شود نیز تداعی كننده پرش ها و حركات 2 جنگجو در صحنه نبرد است كه با شعرخوانی مداح اهل بیت (ع) همراه است.
وی اظهار كرد:اشعاری كه در این آیین خوانده می شود نیز بسیار پرمحتوا و سنگین می باشند و راوی نیز باید اشعار را با ضرب آهنگی خاص برای چوب زنان بخواند تا این آیین سنتی تاثیر معنوی را بر روی مردم داشته باشد.
این عزادار حسینی همچنین گفت:آئین سنتی چوب زنی پیش از این در محله های مختلفی از دزفول از جمله چولیان ، میان دره ، سرمیدان و عباسیه نیز اجرا می شد ولی اكنون تنها در محله كلانتریان كه از محلات قدیمی شهر دزفول می باشد برگزار می شود.
نظر زاده با اشاره به فیلمی كه اخیرا از یك شبكه خارجی در خصوص آیین چوب زنی دزفول پخش شده گفت: وهابیت كه اعتقادی به عزاداری ماه محرم ندارند اقدام به تبلیغ علیه سنت های قدیمی مردم كه ریشه در فرهنگ و اعتقادات آنها دارند كرده است و باید در این رابطه هوشیار بود.
7278/6068
خبرنگار:رقیه كردی** انتشار دهنده :محمدعلی فریدپناه