تهران - ایرنا - ارتباط «صلاح عبدالسلام» مظنون اصلی حمله تروریستی پاریس، درحالی كه در سلول انفرادی در جنوب پاریس نگهداری می شود، با چند زندانی دیگر ، تدابیر امنیتی زندان های فرانسه را به چالش كشیده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه از پاریس، «ژان ژاك اورووآس» (Jean-Jacques Urvoas) وزیر دادگستری فرانسه در مصاحبه ای اذعان كرد كه عبدالسلام كه در زندان «فلوری مروژیس» (Fleury-Mérogis) در جنوب پاریس زندانی است، توانسته با دیگر زندانیان ارتباط برقرار كند.
وی با یادآوری مشكل ازدحام در زندان های فرانسه، گفت: چهارهزار و 366 نفر در 'فلوری مروژیس' زندانی هستند كه این تعداد دو برابر ظرفیت این مركز است.
وزیر دادگستری فرانسه افزود: زندانیان مرتبط با عبدالسلام بسرعت به زندان های دیگر انتقال یافته اند.
اورووآس عنوان كرد: از آنجا كه سلول های اطراف سلول عبدالسلام خالی است، او تلاش كرده با همسایگان دورتر ارتباط برقرار كند. با وجود پلكسی گلاس در پنجره سلول كه دسترسی را به بیرون غیرممكن می كند، وی توانسته با صدا ارتباط برقرار كند.
وزیر دادگستری فرانسه همچنین یادآوری كرد كه مظنون اصلی حمله پاریس، تحت نظارت 24 ساعته قرار دارد.
هفته نامه «ژورنال دو دیمانش» 21 اوت (31 شهریور) گزارش داده بود كه مقامات زندان فلوری مروژیس از بیم شورش و یا تشكیل یك شبكه افراط گرا در داخل زندان، دست كم 10 زندانی با سابقه افراط گرایی را به زندان های دیگری منتقل كردند.
تشكیلات اطلاعاتی مدیریت زندان در ماه ژوییه (تیر/ مرداد) به مساله ای پی برده كه وزیر دادگستری فرانسه با عنوان «تلاش برای تشكیل یك شبكه» به آن اشاره كرده است.
فرانسه در حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) پاریس، برای نخستین بار در تاریخ خود هدف عملیات انتحاری قرار گرفت. در این حملات كه گروه تروریستی «داعش» مسئولیت آن را برعهده گرفت، 130 نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 350 نفر دیگر مجروح شدند.
عبدالسلام به عنوان یكی از مظنونان اصلی موفق شد از فرانسه به بلژیك بگریزد. وی پس از چهار ماه فرار در بلژیك بازداشت و به فرانسه مسترد شد.
پس از حمله تروریستی پاریس، در سراسر فرانسه وضعیت فوق العاده اعلام شد. این وضعیت در فرانسه كه تا كنون چند بار دیگر هدف حمله تروریستی گسترده و یا اقدامات تروریستی محدود قرار گرفته، تا اوایل سال 2017 میلادی تمدید شده است.
در همین حال فرانسه با مشكل ازدحام زندانیان در زندان ها نیز مواجه است. این امر به بالاگرفتن تنش و ناآرامی در زندان های فرانسه طی ماه های گذشته انجامیده است.
مدیریت زندان های فرانسه پیش تر اعلام كرده بود كه شمار زندانیان این كشور در اول ژوئیه (11 تیر) به رقم بی سابقه 69هزار نفر رسیده است.
در همین زمان، گنجایش زندان های فرانسه 58 هزار و 311 نفر اعلام شده و این بدین معناست كه یك هزار و 648 زندانی تخت ندارند و جایگاه خواب آن ها تشك هایی بر روی زمین است.
اتحادیه های كاركنان زندان ها، این ازدحام جمعیت در زندان را موجب بروز بی نظمی، وخامت وضعیت بهداشتی و نیز افزایش تنش و درگیری می دانند.
اروپام ** 9053 **1479
مترجم: فائزه طاهری **انتشاردهنده: حسن سالك رضائی