آستارا - ايرنا - جمعي از روستائيان آستارا در جوار بقعه پير قطب الدين اين شهرستان در روز عاشورا در ماتم امام حسين (ع) و ياران وفادارش به سينه زني و عزاداري پرداختند.

به گزارش خبرنگار ايرنا تعدادي زيادي از اهالي روستاهاي باغچه سرا، قلعه و ساير روستاهاي آستارا، چهارشنبه در عاشوراي حسيني مطابق آييني چندين ساله در قالب دسته هاي عزاداري با پاي پياده خود را به بقعه پيرقطب الدين رسانده و پروانه وار گرد حريم ان حلقه زده و عزاداري كردند.
دسته هاي زنجير زني و سينه زني فوج فوج در ظهر عاشورا به سمت اين بقعه روانه شدند تا ارادت خالصانه خود را به امام حسين (ع) نشان دهند.
علم ها و بيرق هاي مزين به نام امام حسين (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) پيش قراولان دسته هاي عزاداري شده و به عنوان نماد عشق و دلدادگي در دست جوانان و پيران مي چرخد.
مداحان حاضر در اين آيين احوالات امام حسين (ع)و حضرت ابوالفضل (ع) را با سوز گره خورده در اشعار آذري بر زبان جاري كرده و باعث غليان احساسات معنوي مرزنشينان اين شهرستان شدند.
قرباني كردن گوسفند و گاو مقابل دسته هاي عزاداري و اهداي گوشت هاي قرباني به مساجد روستاها از جمله آيين هايي است كه به صورت خودجوش توسط اهالي اجرا شد.
گوشت هاي قرباني اهدا شده، در سومين و هفتمين روز از سالروز شهادت امام حسين (ع) پخت شده و توسط هيات امناي مساجد بين خانوارهاي روستايي توزيع خواهدشد.
نزديك اذان، حلقه هاي اشك بر چشمان عزاداران در جوار بقعه پير قطب الدين جاري شده و به ياد مظلوميت شهيدان دشت كربلا بر سر و سينه زدند.
ريش سفيدان دسته هاي عزاداري خيمه هاي مخصوصي را به خاطر تداعي كردن تصويري از خيمه هاي كربلا آماده كرده و در لحظات ملكوتي اذان آنها را آتش زدند تا دل هاي سينه چاكان اهل بيت (ع) با نگاه كردن به آن خيمه ها به ياد آتش گرفتن خيمه هاي فرزندان امام حسين (ع) بيفتد.
پس از آتش زدن خيمه ها، عزاداران در قالب گروه هاي مختلف، سينه زنان خود را به مسجد رسانده و نماز ظهر عاشورا را اقامه كردند.
بقعه پير قطب الدين كه در ميان مردم محلي به توربه و پيرقوب شناخته مي‌شود از مكان‌هاي زيارتي شهرستان آستارا محسوب مي‌شود كه در سه كيلومتري راه آستارا به اردبيل، داخل قبرستان باغچه‌سرا و بر روي تپه اي بلند قرار گرفته ‌است.
اين بناي آجري طولش بيشتر از 11 و عرضش شش متر است، پيشينه بقعه پيرقطب الدين به دوره قاجاريه مي‌رسد.
شهرستان آستارا در منتهي اليه غرب استان گيلان واقع شده است.
خبرنگار: يوسف هدايتي ** انتشاردهنده: اميرحسين كبيري
7105 / 7124/2007