پكن - ایرنا - رئیس جدید شورای توسعه تجارت بین الملل استان گوانگ دونگ چین تاكید كرد كه اراده وافری برای تقویت و گسترش روابط با ایران وجود دارد و طرفین برای توسعه آن دارای زمینه های همكاری مختلفی هستند.

به گزارش ایرنا، «لین تائو» كه روز جمعه در جریان دیدار «علیرضا سالاریان» سركنسول جمهوری اسلامی ایران در گونگجو سخن می گفت، اظهار داشت: معتقدم هنوز هم زمینه های زیادی برای توسعه روابط میان دو طرف هست كه می تواند در قالب اجرای طرح استراتژی «یك كمربند - یك جاده» به مورد اجرا گذاشته شود.
او از ایران به عنوان كشوری بزرگ و مهم در خاورمیانه و یك كشور با تمدن غنی و قدمت تاریخی نام برد كه بازار مهمی علاوه بر چین برای جهان نیز محسوب می شود.
رئیس جدید شورای توسعه تجارت بین الملل استان گوانگ دونگ چین همچنین تصریح كرد كه پس از رفع تحریم ها علیه ایران فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در كشورمان مهیا شده است.
وی در همین راستا به حجم مبادلات تجاری استان گوانگ دونگ با ایران در سال گذشته میلادی (2015) اشاره كرد و گفت كه این معاملات به یك چهارم حجم تجاری دو كشور بالغ گردید و این نشان دهنده سطح همكاری بین این استان و ایران است.
«لین تائو» با تقدیر از تلاش های سركنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این استان در راستای ارتقای روابط اقتصادی فی‌مابین، از سفر خود در قالب هیاتی به ایران خبر داد و ابراز امیدواری كرد كه در این سفر از حمایت سركنسولگری كشورمان برخوردار شود.
«علیرضا سالاریان» نیز در سخنانی با تبریك به مناسبت انتخاب «لین» به سمت مدیركل شورای توسعه تجارت استان گوانگ دونگ به سفر استاندار این استان همزمان با سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران و امضای یك یادداشت تفاهم همكاری فی‌مابین منطقه آزاد تجاری قشم و منطقه آزاد تجاری استان گوانگ دونگ اشاره كرد.
سركنسول كشورمان گفت كه این سفر علاوه بر توجه بیشتر سرمایه گذاران چینی این استان بخصوص پس از لغو تحریم های اقتصادی ایران، فضای مناسبی برای كار با جمهوری اسلامی بوجود آمده است و هیات های گوناگون از شهر های مختلف استان گوانگ دونگ به ایران سفر كرده اند.
وی همچنین با اشاره به اینكه در پایان ماموریت خود به عنوان اولین سركنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانگجو است، مروری بر روند همكاریهای فی‌مابین با شورای توسعه تجارت این استان در چهار سال مسئولیت خود داشت و از همكاریهای دوستانه شورای توسعه تجارت گوانگ دونگ طی این مدت تشكر كرد.
همچنین در دیداری دیگر كه میان سركنسول كشورمان و «جنگ جیانرونگ» مدیركل جدید سازمان بازرگانی استان گوانگ دونگ صورت گرفت، طرفین آخرین وضعیت همكاریهای این استان با كشورمان را مورد بررسی قرار دادند.
«جنگ» با اشاره به سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران یادآور شد كه بعد از انجام این سفر روابط دو كشور گسترش قابل توجهی در همه زمینه ها یافته است.
سالاریان نیز با تایید گسترش روابط میان دو كشور به سفرهای هیاتهای متعدد به ایران و آشنا شدن آنان با فرصتهای سرمایه گذاری در كشورمان اشاره كرد.
وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود خواستار تسهیل امور بانكی از سوی بانكهای چینی برای توسعه بیشتر همكاریهای اقتصادی شد.
«گوانگ دونگ» با جمعیتی بالغ بر 105 میلیون نفر یكی از بزرگترین و پرجمعیت ترین استانهای چین است كه به استان اقتصادی این كشور نیز مشهور است. شهر «گوانگجو» مركز این استان است.
آساق**1597**انتشاردهنده: فرهاد راستی