قم - ایرنا - مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم گفت: تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی این استان در سه ماهه دوم امسال 12 درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم، ابوالفضل جمالی روز شنبه در گفت و گویی اظهار كرد: بر اساس آمارهای به دست آمده از دستگاه های تردد شمار نصب شده در محورهای مواصلاتی، حجم تردد ورودی بر حسب تردد واقعی به این استان در این مدت بیش از 11 میلیون دستگاه خودرو بوده كه نسب به مدت مشابه در سال گذشته 12درصد افزایش داشته است.
وی گفت: حجم تردد ورودی به شهر قم نیز بر حسب تردد واقعی درسه ماهه تابستان امسال بیش از 9 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو بوده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 9 درصد افزایش نشان می دهد.
وی خاطر نشان كرد: این تردد بر حسب معادل سواری ورودی به شهر قم بیش از 12میلیون می باشد و ورودی به استان نیز بیش از 15 میلیون دستگاه خودرو بوده است.
وی گفت: براساس بیشترین تردد، محور آزادراه تهران – قم و بالعكس در رتبه نخست، محور كمر بندی قم – اراك و بالعكس در رتبه دوم و كمربندی قم – كاشان در رتبه سوم قرار گرفته است.
جمالی افزود: درایام سوگواری حضرت اباعبدالله حسین(ع) نیز حجم تردد ورودی به استان قم بیش از 517 هزار دستگاه خودرو و حجم تردد ورودی به شهر قم بیش از 435هزار دستگاه خودرو بوده است.
وی گفت: در سه ماهه دوم امسال در استان قم بیش از 1میلیون و 175هزار و 599 تن كالا حمل شده است و تعداد 621هزار و980 مسافر نیز جابجا شده اند.
جمالی هم چنین با ابزار تاسف از افزایش تصادف های رانندگی در محورهای مواصلاتی استان قم افزود: در تابستان امسال به ویژه در ماه پایانی تابستان با افزایش چشم گیر تصادف های جاده ای مواجه بودیم كه برغم تلاش پلیس راه و زحماتی كه این عزیزان كشیدند، با رشد مضاعف تلفات منجربه فوت در محورهای استان روبرو شدیم.
وی اظهار داشت: بیشترین افزایش تصادف ها به ترتیب در محور قم - دلیجان، كمربندی اراك و محور سلفچگان - دلیجان بوده كه لازم است تلاش بیشتری برای مهار تصادف ها و تلفات ناشی از آن در استان صورت پذیرد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است كه از جمله آن ها می توان به آزاد راه قم – تهران به طول ۱۳۰ كیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول 87 كیلومتر، جاده قدیم قم - كاشان، آزاد راه قم – كاشان به طول 104 كیلومتر، آزاد راه قم - گرمسار به طول 173 كیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراك به طول 136 كیلومتر اشاره كرد.
استان قم در شاهراه مواصلاتی 17 استان كشور قرار گرفته است.
1175 / انتشاردهنده: رضا علیمحمدی