ساري - ايرنا - فوق تخصص گوارش و كبد بيمارستان آيت ا... روحاني(ره) بابل گفت : انگل فاسيولا مختص شمال ايران و شايع ترين نوع انگل در استان مازندران است كه كرمي پهن و برگي ‌شكل است .

دكتر سيد حسن عابدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درباره علائم باليني انگل فاسيولا بيان كرد : اين آلودگي با درد در ناحيه زير جناغ سينه و سنگيني شكم ، ترشي و نفخ روده ، سرفه‌هاي شبانه و بالا رفتن ائوزينوفيل خون و ايجاد بثورات جلدي و به‌ ندرت كم‌خوني بروز مي‌كند .
وي با بيان اينكه انگل‌ به‌ موجودي‌ گفته‌ مي‌شود كه‌ در داخل‌ يا خارج‌ پيكر موجود زنده‌ ديگري‌ به‌‌ طور موقت‌ به‌ سر ‌برده و از آن‌ تغذيه‌ مي‌كند و كم‌ و بيش‌ سبب‌ ضرر و زيان‌ ميزبان‌ خود مي‌شود.
وي افزود: با توجه‌ به‌ شرايط جوي‌ و جغرافيايي كشور خصوصيات زندگي‌، پايه‌هاي فرهنگي‌ و بهداشتي‌ مردم‌، انواع‌ مختلف ‌انگل‌ها به‌ ويژه گونه‌هاي ‌بيماري‌زا در ايران زيست‌ مي‌كنند و به‌ آساني‌ وارد بدن انسان مي‌شوند .
وي انگل هاي ژيارديا ، اكسيور، آميب ، آسكاريس ، كرم كدو ، فاسيولا و كيست هيداتيك را از انواع شايع انگل‌هاي روده‌اي برشمرد و گفت : بهترين وسيله براي مبارزه با بيماري‌هاي انگلي و پيشگيري از مبتلا شدن به آنها، دقت در رعايت بهداشت فردي،‌ بهداشت محيط و مواد غذايي همراه با درمان افراد مبتلا است.
عابدي بيان كرد : دقت كافي در پخت كامل گوشت گاو، شستن مكرر دست‌ها با آب و صابون به‌ ويژه قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از سرويس بهداشتي ، كوتاه نگه داشتن ناخن‌ها ، جوشاندن آب آشاميدني ، جلوگيري از بازي كودكان با خاك آلوده ، نخوردن سبزي خام در نقاط آلوده ، استفاده نكردن از كود تازه در مزارع صيفي‌جات ، سبزي‌كاري و باغ‌هاي ميوه عوامل مهم در پيشگيري از انتقال انگل است .
وي بيان داشت : براي از بين بردن تخم انگل‌ها در خانواده‌اي كه فرد مبتلا در آن باشد بايد ظروف و لباس‌هاي فرد مبتلا جوشانده شود .
فوق تخصص گوارش و كبد بيمارستان روحاني بابل با اشاره به اينكه بايد سبزيجات و ميوه‌جات خام به‌ ويژه آنهايي را كه از مزارع با كود حيواني رشد كردند به‌ صورت كامل شسته و قبل از مصرف ضدعفوني كرد ، ادامه داد : كرم‌هاي انگلي در مجاري صفراوي حيوان‌هاي علفخوار نشخواركننده مانند بز، گوسفند، گاو، شتر، گاوميش، آهو، خرگوش و ... به‌ سر برده و انسان را مبتلا مي‌كند .
فوق تخصص گوارش و كبد بيمارستان روحاني بابل به مشكلات كبدي با وجود اين انگل اشاره و اضافه كرد : كرم‌هاي جوان به داخل بافت پارانشيم كبد رفته و سبب افزايش فعاليت سنتز پروتئين در كبد مي‌شود و در آلودگي شديد و مراحل پيشرفته بيماري، امكان فيبروز بافت كبد و حتي آبسه در سطح كبد مي‌شود .
دكترعابدي گفت : آلودگي به اين كرم بر اثر مصرف سبزي‌ها ، سالاد و آب آلوده بوده و بيشتر در نقاطي كه به پرورش دام‌هاي اهلي اشتغال دارند ، شايع است و بيشتر در گاو ، گوسفند ، بز ، خوك ، خرگوش و آهو ديده مي‌شود .
وي اظهارداشت : آلودگي به اين انگل در نقاط مختلف كشور در حيوان‌هاي علفخوار گزارش شده كه نسبت آلودگي در مناطق شمال و غرب بيش از ساير نقاط بوده و شدت آلودگي در دام‌ها به‌ ترتيب در گوسفند ، بز ، گاو و گاوميش است .
فوق تخصص گوارش و كبد بيمارستان روحاني بابل در پايان گفت : افراد بايد در صورت مشاهده هر كدام از علائم هشدار دهنده به پزشك متخصص مراجعه و از انجام خوددرماني و مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها خودداري كنند .
خبرنگار: زينب حبيب پور گودرزي**انتشار دهنده: سيد محسن حسن نيا
7328/1899