سنندج- ایرنا- مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهگلان گفت: 2 هزار و 915 عدد سكه نقره ای مربوط به دوره اسلامی در این شهرستان كشف شد.

علی امیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سكه ها در عملیاتی با همكاری نیروی انتظامی، مسئول و یگان حفاظت شهرستان دهگلان صورت كشف شده و سكه ها مربوط به قرون ششم هجری است.
وی با اشاره به اینكه عاملان حمل این سكه ها قصد خارج كردن آن ها از مرزهای كشور را داشتند اضافه كرد: در یك روی این سكه‌ها 'لا إله إلا الله محمد رسول الله' و در روی دیگر آن 'سلطان جلال الدین و...' حك شده است.
به گفته مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهگلان این سكه ها اصل بوده و از قاچاقچیان مواریث فرهنگی كشف شده است.
امیدی افزود: این كالاهای تاریخی با طی مراحل قانونی به اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان جهت بررسی و مطالعه تاریخی و باستان شناسی تحویل داده شد.
مسئول اداره میراث فرهنگی دهگلان عنوان كرد: این سكه‌ها دارای اهمیت تاریخی زیادی بوده و می‌تواند راهگشای شناسایی بیش از پیش تاریخ گذشتگان بویژه در این منطقه باشد.
امید افزود: بدون شك اداره كل میراث فرهنگی، برای نجات مواریث فرهنگی به همكاری نزدیك و دلسوزانه مردم استان برای شناسایی نابودكنندكان مواریث فرهنگی بسیار نیازمند است.
وی ابراز امیدواری كرد این همكاری بیشتر شود و بدون همدلی مردم نمی‌توان از آثار و ابنیه‌های باستانی و تاریخی استان حفاظت كرد.
دهگلان با 45 هزار و 386 نفر جمعیت در 45 كیلومتری سنندج مركز استان كردستان واقع است.
كردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته كه از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی كتاب ها و 31 اثر معنوی است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده
**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی