تهران- ایرنا- شدت حمله ها و افشاگری های پی در پی علیه نامزدهای ریاست جمهوری آمریكا از 2 حزب دموكرات و جمهوریخواه در این دور از انتخابات به میزانی است كه گویا از دل این رقابت سخت قرار است رییس جمهوری با چهره و كارنامه ای مخدوش به كاخ سفید راه یابد.

كمتر از یك ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در هشتم نوامبر (هجدهم آبان ماه) زمان باقی است. طی ماه های گذشته «هیلاری كلینتون» و «دونالد ترامپ» نامزدهای حزب دموكرات و جمهوریخواه شعارها و برنامه های مورد نظر خود را اعلام كردند. در 2 مناظره انتخاباتی اخیر هم مواضع و نگرش هر یك از این 2 نامزد پیش روی ناظران به تضارب درآمد.
در این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریكا اما افشاگری نامزدها در برابر یكدیگر، به ویژگی برجسته رقابت های 2 اردوگاه سیاسی تبدیل شد. در كنار نامزدهای اصلی و حلقه پیرامونی آنان، رسانه های آمریكایی از روزنامه ها گرفته تا شبكه های تلویزیونی نقش قابل توجهی در افشاگری ها داشتند و نامزدهای رقیب را با شیوه ها و بر سر موضوع های مختلف هدف حمله تبلیغاتی قرار دادند.

*** موج افشاگری ها در آستانه انتخابات 2016 آمریكا
نزدیك شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری، دامنه افشاگری ها و اتهام زنی ها را از سوی اردوگاه های رقیب افزایش داده است.
استفاده كلینتون از ایمیل شخصی برای ارسال نامه های رسمی و محرمانه یكی از مسایل مطرح شده طی مدت تبلیغ نامزدها بود كه ترامپ و رسانه های حامی وی از آن دستاویزی برای حمله به رقیب ساختند. ترامپ در سخنرانی یازدهم اكتبر (بیستم مهرماه) در شهر «كلایو» ایالت «ایوآ» موضوع ایمیل های كلینتون را به جریان «واترگیت» (رسوایی انتخاباتی «ریچارد نیكسون» سی و هفتمین رییس‌جمهوری آمریكا) تشبیه و تاكید كرد كه این رسوایی از واترگیت نیز بدتر است چرا كه در آن زمان عدالت اجرا شد و امروز در ارتباط با تخلف كلینتون اجرا نمی شود.
تارنمای افشاگر «ویكی ‌لیكس» (WikiLeaks) روز جمعه بیست وسوم مهر با انتشار گزیده ای از این ایمیل ها، بیش از پیش بر این موضوع دامن زد تا آنجا كه واكنش تند ترامپ را برانگیخت. نامزد حزب جمهوریخواه در واكنشی عجیب و غیرمنتظره از روسیه درخواست كرد تا 30 هزار ایمیل ناپدید شده را پیدا كند.
در این میان، بیماری دردسرساز كلینتون، فضاسازی های رسانه ای رقیب علیه وی را تشدید كرد. سرفه های شدید نامزد حزب دموكرات هنگام سخنرانی در شهر «كلیولند» ایالت «اوهایو» در ماه سپتامبر (شهریور) باعث شد تا رسانه های نزدیك به ترامپ وضعیت جسمانی وی را نامناسب عنوان كنند و توانایی وی برای عهده داری ریاست جمهوری را زیر سوال ببرند.
در جبهه مقابل اما افشاگری های صورت گرفته علیه ترامپ پرحاشیه تر و اثرگذارتر بود. در تازه ترین افشاگری ها، انتشار بدگویی های ترامپ درباره زنان، موجی از انتقادها را به سمت وی روانه ساخت. این اعتراض ها تا آنجا پیش رفت كه طی روزهای گذشته شماری از افراد سرشناس حزب جمهوریخواه همچون «جان مك ‌كین» سناتور سرشناس این حزب و «كاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه پیشین آمریكا آشكارا اعلام كردند به ترامپ رای نخواهند داد و خواستار كناره گیری وی از جریان رقابت ها شدند.
هرچند ترامپ از سخنان خود درباره زنان پوزش خواست اما به دنبال شكایت های چند زن از وی به دلیل آزار جنسی، ترامپ خود را قربانی بزرگترین تخریب سیاسی در تاریخ كشورش دانست. وی با رد این اتهام ها، آن را بخشی از برنامه تخریبی عنوان كرد كه علیه او در حال اجرا است.
پیشتر نیز برخی اظهارنظرهای ترامپ انتقادهایی را درپی داشت. سخنان وی درباره جلوگیری از ورود مسلمانان به ایالات متحده در صورت پیروزی در انتخابات و كشیدن دیوار در جنوب آمریكا به هزینه مكزیك از جمله این موارد بود. افزون بر آن، مسایلی چون بی احترامی ترامپ به خانواده سرباز كشته شده آمریكایی- پاكستانی باعث شد وی بیش از پیش زیر ذره بین رسانه ها قرار گیرد و رای های منفی بیشتری را در سبد آرای خود ببیند. البته نامزد دموكرات ها نیز از افشاگری های اردوگاه رقیب در امان نبوده و پرسش ها و انگاره هایی در مورد كارنامه اخلاقی وی مطرح شده است.

*** تلاش رسانه های آمریكایی برای برای اثرگذاری بیشینه بر انتخابات
رسانه های قدرتمند آمریكایی، توانایی اثرگذاری بالایی بر مخاطبان این كشور دارند. در نتیجه همین افشاگری ها بود كه بسیاری از نمایندگان و شخصیت های برجسته حزب جمهوریخواه نه تنها از حمایت ترامپ دست كشیدند بلكه آشكارا اعلام كردند رای خود را به نفع نامزد حزب دموكرات به صندوق خواهند انداخت.
در همین پیوند، دوشنبه دهم اكتبر (نوزدهم مهر) خبرگزاری «رویترز» در گزارشی آورد: حدود نیمی از 331 نماینده جمهوریخواه در 2 مجلس نمایندگان و سنا، اظهارنظرهای ناپسند ترامپ را محكوم كردند و 10 درصد از آنان خواستار كناره گیری وی از رقابت های انتخاباتی شدند.
رهبران دموكرات نظیر «باراك اوباما» رییس جمهوری آمریكا نیز دانش، پایبندی به اصول اخلاقی و شخصیت ترامپ را زیر سوال بردند و تاكید كردند كه وی شایستگی تكیه بر كرسی ریاست جمهوری ین كشور را ندارد. موضع گیری های پرحاشیه و جنجال ساز ترامپ در كنار افشاگری های رسانه ای زمینه را برای تقویت جبهه دموكرات ها و پیشتازی نماینده این اردوگاه فراهم ساخته است؛ موضوعی كه در نظرسنجی های گوناگون به خوبی نمایان است.
پس از مناظره دوم كه یكشنبه گذشته (نهم اكتبر/هجدهم مهر) برگزار شد، شبكه خبری «سی. ان. ان» با استناد به نظرسنجی تازه خود از میان حاضران مناظره، كلینتون را پیروز مناظره دانست. بر پایه این نظرسنجی، 57 درصد كلینتون را پیروز مناظره اعلام كردند در حالی كه سهم ترامپ تنها 34 درصد بود.
نظرسنجی های دیگر هم از پیشتازی كلینتون حكایت دارند. به عنوان نمونه در نظرسنجی مشترك رویترز و موسسه نظرسنجی «ایپسوس» (IPSOS ) كه از هفتم تا سیزدهم اكتبر (شانزدهم تا بیست ودوم مهر) انجام شد، 44 درصد از مردم آمریكا حمایت خود را از كلینتون ابراز كردند. در برابر، 37 درصد خود را حامی ترامپ دانستند.
به باور ناظران، افشاگری های مربوط به تازه ترین رسوایی اخلاقی ترامپ و پرسش های مطرح در زمینه كارنامه عمل كلینتون تاثیر زیادی در فضای انتخاباتی آمریكا داشته است. البته همچنان بسیاری در انتظار سومین و به عبارتی آخرین دور از مناظره ها هستند كه قرار است چهارشنبه نوزدهم اكتبر (بیست وهشتم مهر) انجام شود؛ مناظره ای كه شاید افشاگری تازه ای در آن محور رقابت نامزدهای دموكرات و جمهوریخواه قرار گیرد تا بیش از پیش چهره رییس جمهوری آینده آمریكا را كه از میان این 2 انتخاب می شود خدشه دار سازد.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
خبرنگار: حسن شكوهی نسب**انتشاردهنده: سیدمحمد موسی كاظمی**پژوهشم**1969**9279