به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن كامل برنامه ارایه شده به مجلس شورای اسلامی از طرف فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به شرح زیر است:
* پیشگفتار:
هدایت دستگاه عظیم و پیچیده «آموزش و پرورش» كه دارای كاركرد زیربنایی در تمهید پیش نیازهای توسعه كشور، تقویت اقتدار و امنیت ملی، تولید سرمایه فرهنگی و ارتقاء سرمایه اجتماعی است، مستلزم ابتنا بر برنامه های راهبردی و بلند مدت در برنامه ریزی و بهره مندی از روش های علمی و توانایی های پژوهشی گسترده در اجراست تا بدین ترتیب امكان هم افزایی و ارتقا كارایی و اثر بخشی این نهاد ارزشمند فراهم آید.
خوشبختانه به یمن تلاش هایی كه در طول سالیان گذشته به عمل آمده است، اسناد راهبردی متعددی تدوین شده و به تصویب مراجع مختلف رسیده است كه به پشتوانه آنها می توان برنامه های میان مدت و كوتاه مدت همسو با سیاست های كلان توسعه و چشم انداز های پیش بینی شده را طراحی كرد و به اجرا گذارد.
از سوی دیگر در دستگاهی كه ویژگی بارز آن دیربازدهی نتایج سیاست ها و برنامه هاست ، باید در عین قدر دانستن فرصت ها و استفاده صحیح از آنها، به گونه ای حركت كرد كه در سایه اقدامات مشخص و دستاورد های مشهود، سرمایه اعتماد مردم و فرهنگیان نسبت به كفایت و لیاقت مدیریت دستگاه خدشه دار نشود. زیرا دلبستگی و تاكید بیش از حد بر دستاوردهای ملموس و آنی در صورت شتابزدگی در اجرای برنامه ها و انصراف از طی فرآیند های عقلانی تصمیم سازی، تصمیم گیری و اجرا میتواند علاوه بر زیر سوال بردن برنامه های تدوین شده، به نتایجی تهدیدآمیز و خسارت بار منجر شود. همچنان كه در گذشته و بخصوص در اجرای مواردی از سند تحول بنیادین چنین شده است. نتیجه اینكه باید دوراندیشانه و هوشمندانه در مرز پرهیز از اتلاف «فرصت ها» و «شتابزدگی» حركت كرد.
بر اساس این رویكرد، برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی، اولا مبتنی بر مجموعه اسناد بالادستی مصوب در زمینه تعلیم و تربیت و بویژه سیاست های كلی ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی كشور است، ثانیا این برنامه برباورها (انگاره های) اینجانب نسبت به تعلیم و تربیت استوار است كه در سطور ذیل به آنها اشاره خواهد شد و ثالثا برنامه پیشنهادی می تواند به عنوان برنامه تعالی و توسعه نظام تعلیم وتربیت در افق 1404 (سال پایانی اجرای سند چشم انداز) محسوب شود در عین اینكه در مقاطع زمانی 1400 (سال پایانی اجرای برنامه ششم ) و 1396 (سال پایانی خدمت دولت یازدهم ) خروجی هایی متناسب با بازه زمانی طی شده خواهد داشت.
بدیهی است كه در صورت توفیق كسب رای اعتماد نمایندگان محترم ملت، بی درنگ اقدامات خود را برای ساماندهی امور جاری و موضوعاتی از قبیل نیروی انسانی، برنامه های آموزشی و درسی، مشكلات و معضلات مالی و نظایر آنها آغاز و تلاش خواهم كرد كه فرهنگیان گرانقدر و اولیا ارجمند دانش آموزان با كمترین دغدغه كار تعلیم وتعلم فرزندان میهن عزیزمان را دنبال كنند.
امید است با یاری حق تعالی و به مدد حضور نیروهای فهیم و فكور آموزش و پرورش و حمایت های آینده اندیشانه و همه جانبه مجموعه عوامل سهیم و موثر مانند مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد های سیاستگزاری و دستگاه های اجرایی ذیربط و تشكل های مدنی و خانواده ها، و نیز نخبگان دانشگاهی و حوزوی و كارشناسان تعلیم و تربیت و اصحاب رسانه ها، اجرای این برنامه با توفیق قرین باشد و به حول و قوه الهی در پرتو سیاست ها، برنامه ها و روشهای نوین تعلیم و تربیت، نسل آینده ساز كشور به گونه ای پرورش یابد كه با شكوفایی همه جانبه استعدادهایش، بتواند به عنوان شهروندی كارآمد در مدار ایمان، عقلانیت و خلاقیت، حیات طیبه را در همه ابعاد وجود خویش تجربه كند.
** بخش یكم: باورها (انگاره ها)
1- آموزش و پرورش مهمترین منبع مولد سرمایه فرهنگی و ارتقا سرمایه اجتماعی و زمینه ساز توسعه همه جانبه و پایدار است.
2- تعالی و توسعه آموزش و پرورش جز در سایه مساعی همه جانبه مردم و حاكمیت و تقسیم كار ملی محقق نخواهد شد.
3- شان اصلی حاكمیت در آموزش و پرورش، سیاستگزاری، برنامه ریزی و نظارت بر كیفیت ارایه خدمات، آموزشی و پرورشی به مردم است.
4- آموزش و پرورش حلقه اتصال بین حاكمیت و مردم است و باید از این نظر به عنوان یك نهاد مدنی مبتنی بر ساز و كارهای مشاركت جویانه و مردم سالارانه انگاشته شود.
5- معلم تعیین كننده حد كیفیت و تعالی در آموزش و پرورش است و باید از شایستگی های اخلاقی و حرفه ای لازم برخوردار باشد.
6- تامین انگیزه مندی و شرایط مناسب و رضایت شغلی معلمان مهم ترین شاخص های موفقیت و پیشرفت آموزش و پرورش است.
7- آموزش و پرورش در تعیین رفتارهای فردی و تربیت شهروندی دانش آموزان نقش اساسی دارد.
8- تجربه یادگیری در هر زمینه ای اساسا باید بار تربیتی داشته باشد تا رخدادی در فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان به شمار آید.
9- آموزش و پرورش باید برای شناخت و شكوفایی هرچه علمی تر استعداد های ویژه دانش آموزان برنامه ریزی كند.
10- حضور دانش آموزان در مدرسه به عنوان یك تجربه لذت بخش شرط تحقق یادگیری ماندگار است.
11- آموزش و پرورش نیازمند اصلاح برنامه ها و نوسازی فرآیند ها بر مبنای آموزه های اسلامی و دستاوردهای علمی و فناورانه است.
12- اقتصاد آموزش و پرورش نیازمند نظریه پردازی و تدوین مدل های جدید و كارآمد علمی است.
** بخش دوم: راهبردها:
1- تمركز بر اجرای مضامین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به زیر نظام ها و مبتنی بر سه برنامه جامع دوره ابتدایی، دوره متوسطه (اول و دوم) و آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی.
2- توجه متوازن به ساحت های شش گانه تربیت (ذكر شده در سند تحول بنیادین) در مجموعه برنامه ها و اقدامات مورد نظر.
3- تربیت و بهسازی سرمایه انسانی با محوریت دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی و استفاده از سایر دانشگاه ها و نهادهای ذیصلاح به عنوان مكمل.
4- مشاركت گسترده و موثر معلمان و خانواده ها در تنظیم برنامه های مختلف با استفاده از ابزار های نوین ارتباطی و اطلاعاتی.
5- چابك سازی تشكیلات و اصلاح فرآیندها و توسعه همزمان اختیارات و مسئولیت های مدیران صف و مدیران مدارس.
6- توسعه عدالت آموزشی و ایجاد فرصت های برابر با تاكید بر مناطق روستایی و كمتر توسعه یافته.
7- ایجاد همسویی و هم افزایی تعلیم و تربیت غیر رسمی با آموزش و پرورش بویژه در جهت توسعه فرهنگی و مقابله با آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی.
8- مدیریت و سیاستگذاری در همه سطوح بر اساس یافته های پژوهشی.
9- ایجاد تحول در اقتصاد آموزش و پرورش با بهره گیری بهینه از قابلیت ها و منابع ملی در جهت توسعه كمی و كیفی تعلیم و تربیت.
10- تقویت انگیزه های حرفه ای معلمان و مدیران با تاكید بر حرمت، حقوق، منزلت اجتماعی، توانمند سازی و ارتقا وضعیت معیشتی آنان و تلاش برای رفع تبعیض در نظام پرداخت های دولتی.
11- پاسداشت سرمایه های نمادین و بزرگداشت مفاخر تعلیم و تربیت كشور و تكریم بازنشستگان و تلاش برای ارتقا منزلت و معیشت ایشان به عنوان پیشكسوتان تعلیم و تربیت.
12- رصد تحولات و مطالبات جهانی در باب تعلیم و تربیت و تطبیق برنامه ها و نیازهای زیستن در عصر اطلاعات و ارتباطات در چارچوب استلزامات تعلیم و تربیت اسلامی.
13- بالا بردن سطح دانش، مهارت و رفتار دانش آموزان نسبت به پدیده های زیست محیطی و مسایل توسعه پایدار
14- توسعه تعاملات و مبادلات بین المللی بویژه با جهان اسلام.
15- توسعه نظام مند دوره پیش دبستانی با همكاری نهادهای اجتماعی و مشاركت خانواده ها.
** بخش سوم: برنامه ها:
اول - سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
1-1- استمرار گفتمان تحول در آموزش و پرورش با تشكیل شورایی از صاحب نظران آموزش و پرورش به منظور بررسی محتوایی ' سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ' و 'سند برنامه درسی ملی ' و ارزیابی اقدامات انجام شده.
دوم- مدیریت و رهبری آموزشی
2-1- باز مهندسی نظام مدیریت آموزش و پرورش با رویكرد شایسته سالاری و تمركز زدایی
2-2- تاكید بر تقویت آموزش كیفی و اثر بخش مدیران مدارس به عنوان موثرترین حلقه نیروی انسانی در فرآیند تعلیم و تربیت با رویكرد مساله محور برای ارتقا سطح دانش حرفه ای، بینش و مهارت های آموزشی و تربیتی آنان جهت ایفای نقش رهبری آموزشی و تربیتی
2-3- طراحی نظام بهره گیری هدفمند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگیان، استادان و بازنشستگان در جهت افزایش كارایی درونی و بیرونی و اثر بخشی نظام آموزشی
2-4- واگذاری تدریجی اختیارات متناسب با ظرفیت ها و مقتضیات به مدارس به عنوان اصلی ترین كانون تعلیم و تربیت و ارتقا جایگاه و نقش آن در توسعه جامعه محلی
2-5- طراحی نظام واگذاری اختیارات اداری و اجرایی در راستای كاهش تمركز با تاكید بر تقویت نقش شورای آموزش و پرورش استان ها، مناطق و مدارس متناسب با مقتضیات آموزشی و افزایش كارآمدی شوراهای درون مدرسه (شورای معلمان، شورای دانش آموزی)
2-6- جلب مشاركت نهادهای محلی و منطقه ای در تعیین سیاست های اجرایی به منظور ارایه خدمات آموزشی
2-7- تقویت فرهنگ خودباوری و مسئولیت پذیری در استان و منطقه متناسب با ویژگی های سازمان یادگیرنده
سوم- اصلاح و تقویت منابع انسانی
3-1- فراهم آوردن زمینه دسترسی معلمان به تجارب خلاق و سازنده در ایران و جهان با استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی
3-2- اصلاح نظام پرداخت بر اساس شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان و مدیران متناسب با ویژگی های شغلی ایشان
3-3- طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان جهت تامین امنیت و منزلت شغلی آنان
3-4- ساماندهی و به كارگیری بهینه منابع انسانی با هدف افزایش اثربخشی نظام تعلیم و تربیت
3-5- ارتقای دانش و مهارت حرفه ای معلمان از طریق اقدام پژوهشی و دوره های كوتاه مدت
3-6- تقویت مرجعیت و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان و حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی آنان با اتكا به ظرفیت های درون و بیرون آموزش و پرورش
چهارم- منابع مالی
4-1- افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی كشور و مدیریت بهینه بر مصرف منابع از طریق افزایش بهره وری
4-2- كسب منابع جدید از طریق ایجاد فرصت ها و ظرفیت های متنوع
4-3- افزایش سهم بخش غیر دولتی در منابع آموزش و پرورش با گسترش و تقویت شوراهای استان و مناطق و توسعه و تقویت مدارس غیر دولتی
4-4- طراحی سازوكارهای فرهنگی و حقوقی استفاده از معافیت های مالیاتی، عوارض خاص آموزش و پرورش، موقوفات و نظائر آن
4-5- ارتقا مستمر سطح مشاركت خیرین مدرسه ساز و بسط فرهنگ نیكوكاری و تعاون در سایر مولفه های تعلیم و تربیت با الهام از آموزه های دینی برای بهبود كیفیت تعلیم و تربیت
پنجم- برنامه درسی
5-1- تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان با تاكید برانس با قرآن و مكتب اهل بیت با رویكرد فطری جهت پرورش حس مذهبی و تعالی هویت دینی و مقابله با آسیب ها و آفت های تربیتی و اخلاقی با همكاری حوزه های علمیه و مراكز دینی
5-2- واگذاری اختیارات برنامه ریزی درسی به استان ها به تناسب ظرفیت ها و توانایی ها و ایجاد شبكه مدیریت دانش به منظور تسهیل تبادل تجربیات و حمایت از نوآوری ها در سطح استان، منطقه و مدرسه
5-3- توسعه مشاركت نخبگان، صاحب نظران در انجام امور مربوط به تولید، چاپ و توزیع مواد و منابع آموزشی درچارچوب سیاست های آموزش و پرورش با تاكید بر سیاست تولید بسته های آموزشی و سیاست چند تالیفی كتاب های درسی
5-4- كاستن از حجم و تعدد دروس برای ارتقای كیفیت یادگیری با اتخاذ رویكرد در هم تنیده (تلفیقی) در طراحی برنامه های درسی
5-6- ایجاد انعطاف در برنامه های درسی از طریق اجرای الگوی برنامه درسی سه وجهی الزامی (تجویزی)، انتخابی (نیمه تجویزی)، اختیاری (غیر تجویزی) وفق مبانی نظری سند تحول در این زمینه
5-7- تدوین طرح تاسیس ' سازمان ملی سنجش آموزش ' مبتنی بر ضرورت پایش دقیق و نظام مند مولفه های كلیدی تعلیم و تربیت در مدرسه و تصویب آن توسط مراجع ذیصلاح
5-8- ارتقای جایگاه و كیفیت عملكرد دانش آموختگان علوم انسانی در نظام آموزشی با ایجاد جاذبه های لازم و افزایش انگیزه در جهت جذب دانش آموزان مستعد و سرمایه گذاری برای بهبود كیفیت آموزش در شاخه علوم انسانی
ششم- فعالیت های پرورشی، فرهنگی و تربیت بدنی
6-1- بازبینی و باز تعریف ساختار، محتوا و فعالیت های پرورشی و تشكیلات مرتبط با آن و ارزیابی اجرای قانون احیا معاونت پرورشی با رویكرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور توسعه و تقویت كاركرد پرورشی نظام آموزش و پرورش در ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت
6-2- استفاده مطلوب از ظرفیت های قانونی سازمان دانش آموزی در جهت توسعه مشاركت فعال دانش آموزان برای انجام فعالیت های پرورشی و به كارگیری ظرفیت ها و امكانات سایر سازمان های دولتی و غیر دولتی، سمن ها و نهاد های فرهنگی در این زمینه
6-3- توسعه و تقویت فعالیت های تشكل های دانش آموزی (بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، پیشتازان و فرزانگان، شوراها و مجلس دانش آموزی، ...) به منظور رشد هویت دینی، ملی و اجتماعی دانش آموزان و كسب شایستگی ها و مهارت های شهروندی
6-4- تقویت و تعمیم برنامه های ورزش همگانی در سطح مدارس و هماهنگی با سایر تشكل ها و نهادهای اجتماعی برای افزایش بهره وری برنامه های ورزشی
6-5- مشاركت در عرصه ورزش قهرمانی كشور در رده سنی زیر 18 سال
6-6- استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی اعم از تحصیلی، شغلی، روانی و اجتماعی برای دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربیان و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد
6-7- كمك به افزایش مهارت های هنری و خلاقیت فكری دانش آموزان با استفاده از ظرفیت كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و برنامه های فرهنگی و هنری مدارس
هفتم- تربیت فنی و حرفه ای
7-1- تاكید بر یادگیری مهارت های فناوری و كارآفرینی در آموزش عمومی متناسب با آمایش منطقه ای و توانایی ها و نیازهای سنی دانش آموزان وپایه های تحصیلی مختلف جهت توسعه شایستگی حرفه ای و اقتصادی دانش آموزان
7-2- طراحی نظام جذب، نگهداشت و ارتقا هنرآموزان و نیروی انسانی مورد نیاز در این زمینه با توجه به ویژگی های این آموزش ها
7-3- مشاركت در طراحی و تدوین برنامه كلان توسعه آموزش های فنی و حرفه ای با توجه به سیاست های كلی اشتغال
7-4- ایجاد تنوع در منابع مالی و استفاده بهینه از ظرفیت و امكانات بخش دولتی و غیر دولتی برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و افزایش كیفیت آنها
7-5- افزایش كارایی بیرونی و اثر بخشی آموزش های فنی و حرفه ای برای پاسخگویی به نیاز بازار كار و اشتغال مولد
هشتم- مشاركت های مردمی
8-1- اجرای كامل مصوبات قانون مدارس غیر دولتی با تاكید بر ایجاد صندوق حمایت از موسسان مدارس غیر دولتی
8-2- بازنگری قوانین و مقررات مربوط به مدارس غیر دولتی با رویكرد پشتیبانی از موسسان و سرمایه گذاران مدارس و به كارگیری ظرفیت ها و امكانات بخش عمومی و تعاونی ها در توسعه مدارس غیر دولتی
8-3- بازتعریف نقش انجمن های اولیا و مربیان به منظور افزایش میزان مشاركت خانواده ها در فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه.
نهم- گروه های آموزشی خاص
9-1- توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با كیفیت مطلوب به منظور توانمند سازی متربیان ساكن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر كوچ رو و مناطق دو زبانه
9-2- توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با كیفیت مطلوب برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه (استعدادهای درخشان و استثنائی) از طریق بازنگری عملكرد آموزش و پرورش در این عرصه
دهم- نهادهای صنفی و مدنی
10-1- گسترش ارتباط و تعامل با تشكل های صنفی فرهنگیان و نهادهای مدنی و انجمن های علمی فرهنگیان و تقویت نقش و جایگاه آنها در فرآیند تصمیم سازی و انتقال مطالبات، انتظارات و ایده های فرهنگیان به مدیریت آموزش و پرورش
10-2- تدوین طرح تشكیل سازمان نظام معلمی برای ارتقای منزلت حرفه ای فرهنگیان و واگذاری بخشی از مسوولیت های غیر حاكمیتی آموزش و پرورش به آن
یازدهم- فضای آموزشی
11-1- طراحی و ساخت فضاهای آموزشی متناسب با مقتضیات و الزامات برنامه درسی، تحولات بافت جمعیتی، اصول شهرسازی و معماری و شرایط اقلیمی با تاكید بر استفاده از فناوری نوین ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی با رعایت الگوی معماری اسلامی – ایرانی
11-2- ایمن سازی فضاهای آموزشی
دوازدهم: فناوری اطلاعات
12-1- بازنگری در اقدامات انجام شده در زمینه بهره برداری از فناوری های نوین آموزشی و ساماندهی آنها در جهت افزایش اثربخشی فرآیند یاددهی - یادگیری
12-2- طراحی و تاسیس شبكه ملی ' تدبیر و تعالی تعلیم و تربیت ' با هدف تقویت بنیه كارشناسی آموزش و پرورش، با عضویت استادان و كارشناسان ارشد تعلیم وتربیت و رشته های مرتبط ( مجمع مشاوران مجازی ) از طریق استفاده از ظرفیت فناوری های جدید
سیزدهم: سایر اقدامات
13-1- تدوین طرح جامع توسعه روابط و همكاری های بین الملل آموزش و پرورش وپیش بینی ساختار تشكیلاتی متناسب با آن
13-2- استقرار نظام خلاقیت و نوآوری در آموزش و پرورش و حمایت مادی و معنوی از مدیران، معلمان و دانش آموزان خلاق و نوآور
13-3- اصلاح ساختار و برنامه های نهضت سواد آموزی به منظور كاهش نارسایی های فعلی و دستیابی به هدف كلی محو بی سوادی
13-4- ساماندهی مدارس خارج از كشور در جهت افزایش جاذبه و ارتقا سطح كارایی و اثربخشی این مدارس
13-5- تغییر جایگاه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نهادی مشرف بر كل دستگاه تعلیم و تربیت
بخش چهارم- فرازهای مهم اقدامات و برنامه ها تا پایان دولت یازدهم
1- همكاری با مجلس در خصوص احكام مرتبط با آموزش و پرورش در برنامه ششم به منظور حصول اطمینان از لحاظ شدن جایگاه كلیدی و زیربنایی تعلیم و تربیت در برنامه.
2- سامان بخشیدن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانك سرمایه و بنگاه های وابسته به آنها در جهت حفاظت از دارایی های فرهنگیان، مشاركت ایشان در نظارت بر عملكردها و بهره گیری از نخبگان اقتصادی در افزایش بازدهی این واحدها.
3- جذب منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش و سایر معوقات فرهنگیان در سال جاری و ارایه گزارش كامل آن به دولت و مجلس شورای اسلامی.
4- تدوین و تصویب برنامه آموزش و پرورش 2030 جمهوری اسلامی ایران بر اساس تعهد بین المللی كشور.
5- تدوین و تصویب زیر نظام ها و برنامه جامع سه گانه ( ابتدایی، متوسطه(اول و دوم)، فنی و حرفه ای و مهارتی ) و بازبینی نقشه راه سند تحول بنیادین بر آن اساس.
6- تدوین و ارایه لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس شورای اسلامی ایران.
7- تقویت ساختار پژوهشی آموزش و پرورش و رفع موانع اثربخشی آن.
8- بازبینی رویه های مدیریتی در نظام آموزش و پرورش و اصلاح آنها بر اساس معیارها و شاخص های اسلامی و علمی مدیریتی
9- طراحی سازوكارهای تخصصی برای بازبینی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس استلزامات بخش سوم فصل هشتم آن.
10- بررسی و ارایه راهكارهای ایجاد ظرفیت های قانونی به منظور افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان.
11- رفع ابهام از برنامه هدایت تحصیلی در سال اول دوره دوم متوسطه و حل مشكلات و نارسایی های ناشی از اجرای آن در سال جاری.
12- پیگیری افزایش سرانه های پرداختی به مدارس و تامین منابع برای پرداخت آنها در سال جاری.
احمدی دانش آشتیانی همچنین مهمترین اولویت های برنامه خود در این وزارتخانه را بدین شرح اعلام كرده است:
الف)
** باز مهندسی نظام مدیریت آموزش و پرورش با رویكرد شایسته سالاری و تمركز زدایی
** بازبینی و باز تعریف ساختار، محتوا و فعالیت¬های پرورشی و تشكیلات مرتبط با آن و ارزیابی اجرای قانون احیاء معاونت پرورشی با رویكرد تعلیم و تربیت اسلامی به منظور توسعه و تقویت كاركرد پرورشی نظام آموزش و پرورش در ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت
** تعمیق و اعتلای تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان با تاكید برانس با قرآن و مكتب اهل بیت با رویكرد فطری جهت پرورش حس مذهبی و تعالی هویت دینی و مقابله با آسیب¬ها و آفت¬های تربیتی و اخلاقی با همكاری حوزه¬های علمیه و مراكز دینی
** افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی كشور و مدیریت بهینه بر مصرف منابع از طریق افزایش بهره وری
** جذب منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت پاداش بازنشستگان آموزش و پرورش و سایر معوقات فرهنگیان در سال جاری و ارائه گزارش كامل آن به دولت و مجلس شورای اسلامی.
** سامان بخشیدن به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و بانك سرمایه و بنگاه های وابسته به آنها در جهت حفاظت از دارایی های فرهنگیان، مشاركت ایشان در نظارت بر عملكردها و بهره گیری از نخبگان اقتصادی در افزایش بازدهی این واحدها.
ب)
** اصلاح نظام پرداخت بر اساس شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان و مدیران متناسب با ویژگی های شغلی ایشان
** طراحی و اجرای نظام معیشتی و رفاهی ویژه فرهنگیان جهت تامین امنیت و منزلت شغلی آنان
** طراحی نظام بهره گیری هدفمند و مداوم از تجارب صاحب نظران اعم از فرهنگیان، استادان و بازنشستگان در جهت افزایش كارایی درونی و بیرونی و اثر بخشی نظام آموزشی
** ارتقای جایگاه و كیفیت عملكرد دانش آموختگان علوم انسانی در نظام آموزشی با ایجاد جاذبه های لازم و افزایش انگیزه در جهت جذب دانش آموزان مستعد و سرمایه گذاری برای بهبود كیفیت آموزش در شاخه علوم انسانی
** بازنگری قوانین و مقررات مربوط به مدارس غیر دولتی با رویكرد پشتیبانی از مؤسسان و سرمایه گذاران مدارس و به كارگیری ظرفیتها و امكانات بخش عمومی و تعاونی ها در توسعه مدارس غیر دولتی
** تدوین طرح تشكیل 'سازمان نظام معلمی' برای ارتقای منزلت حرفه ای فرهنگیان و واگذاری بخشی از مسئولیت های غیر حاكمیتی آموزش و پرورش به آن
** ایمن سازی فضاهای آموزشی
** تدوین و ارائه لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس شورای اسلامی ایران.
** بررسی و ارائه راهكارهای ایجاد ظرفیت های قانونی به منظور افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان.
** بازتعریف نقش انجمن های اولیاء و مربیان به منظور افزایش میزان مشاركت خانواده ها در فعالیت های آموزشی و تربیتی مدرسه.
ج)
** واگذاری تدریجی اختیارات متناسب با ظرفیت ها و مقتضیات به مدارس به عنوان اصلی ترین كانون تعلیم و تربیت و ارتقاء جایگاه و نقش آن در توسعه جامعه محلی
** طراحی نظام واگذاری اختیارات اداری و اجرایی در راستای كاهش تمركز با تاكید بر تقویت نقش شورای آموزش و پرورش استانها، مناطق و مدارس متناسب با مقتضیات آموزشی و افزایش كارآمدی شوراهای درون مدرسه (شورای معلمان، شورای دانش آموزی)
** ارتقاء مستمر سطح مشاركت خیرین مدرسه ساز و بسط فرهنگ نیكوكاری و تعاون در سایر مولفه های تعلیم و تربیت با الهام از آموزه های دینی برای بهبود كیفیت تعلیم و تربیت
** اصلاح ساختار و برنامه های نهضت سواد آموزی به منظور كاهش نارسایی های فعلی و دستیابی به هدف كلی محو بی سوادی
** استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی اعم از تحصیلی، شغلی، روانی و اجتماعی برای دانش آموزان و خانواده ها با استفاده از مشاوران، معلمان و مربیان و بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد
** بازنگری در اقدامات انجام شده در زمینه بهره برداری از فناوری های نوین آموزشی و ساماندهی آنها در جهت افزایش اثربخشی فرآیند یاددهی - یادگیری
** تاكید بر یادگیری مهارت های فناوری و كارآفرینی در آموزش عمومی متناسب با آمایش منطقه ای و توانایی ها و نیازهای سنی دانش آموزان و پایه های تحصیلی مختلف جهت توسعه شایستگی حرفه ای و اقتصادی دانش آموزان
د)
** كسب منابع جدید از طریق ایجاد فرصت ها و ظرفیت های متنوع
** افزایش سهم بخش غیر دولتی در منابع آموزش و پرورش با گسترش و تقویت شوراهای استان و مناطق و توسعه و تقویت مدارس غیر دولتی
** ایجاد تنوع در منابع مالی و استفاده بهینه از ظرفیت و امكانات بخش دولتی و غیر دولتی برای توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و افزایش كیفیت آنها
** افزایش كارایی بیرونی و اثر بخشی آموزش های فنی و حرفه ای برای پاسخگویی به نیاز بازار كار و اشتغال مولد
** توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با كیفیت مطلوب به منظور توانمندسازی مربیان ساكن در مناطق محروم، روستاها، حاشیه شهرها، عشایر كوچرو و مناطق دو زبانه
** توسعه فرصت های دسترسی به آموزش های با كیفیت مطلوب برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه (استعدادهای درخشان و استثنائی) از طریق بازنگری عملكرد آموزش و پرورش در این عرصه
** طراحی و ساخت فضا های آموزشی متناسب با مقتضیات و الزامات برنامه درسی، تحولات بافت جمعیتی، اصول شهرسازی و معماری و شرایط اقلیمی با تاكید بر استفاده از فناوری نوین ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی با رعایت الگوی معماری اسلامی – ایرانی
فراهنگ** 1883**1027**دریافت كننده: مریم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواددهقانی
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
تهران-ایرنا - فخرالدین احمدی دانش آشتیانی كه از سوی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است، برنامه های خود را برای تصدی این وزارتخانه اعلام كرد.