چابهار- ایرنا- مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان گفت: سرانه فضای آموزشی شهرستان چابهار حدود 2 و نیم مترمربع به ازای هر دانش آموز است كه با پنج متر و 43 سانتی مترمربع سرانه فضای آموزشی كشور، فاصله زیادی دارد.

علیرضا راشكی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در چابهار اظهار داشت: شهرستان چابهار با بیش از 63 هزار دانش آموز از نظر سرانه فضای آموزشی با میانگین كشوری و استانی فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به متوسط كشوری نیازمند حضور بیشتر خیران و اختصاص اعتبارات ویژه از سوی دولت است.
وی افزود: برای حذف مدارس غیراستاندارد، ساخت كلاس های درس جدید و رساندن سرانه فضاهای آموزشی چابهار به متوسط كشوری 2 همایش خیران مدرسه ساز سواحل مكران در سال 1393 و امسال با حضور خیران استانی و كشوری برگزار شده است.
وی بیان كرد: در همایش امسال خیران مدرسه ساز سواحل مكران كه با حضور وزیر آموزش وپرورش و خیران كشوری در چابهار برگزار شد ساخت 110 مدرسه تعهد شده كه 60 مدرسه در مرحله ساخت است.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان وبلوچستان ادامه داد: تا 2 هفته دیگر مدرسه نیمه تمام مرادآباد كمب آغاز و برای سال تحصیلی آینده تكمیل و بهره برداری خواهد شد.
وی گفت: توجه دولت به فضاهای آموزشی سیستان وبلوچستان در 16 سال گذشته بی سابقه بوده بطوری كه امسال ردیف ویژه برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در نظر گرفته شده است و در سه سال آینده 6 هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
وی گفت: با همت خیران بسیاری از مدارس استان استانداردسازی شده است و امسال نیز از سوی موسسه قلم چی 30 مدرسه نیمه تمام تكمیل و به بهره برداری خواهد رسید.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان چابهار دارای 2 منطقه آموزش و پرورش در چابهار و دشتیاری است و بزودی منطقه آموزش و پرورش در بخش پلان نیز راه اندازی می شود.
احمدعلی موهبتی افزود: تمامی مدارس شهر چابهار 2 نوبتی هستند و سرانه فضای آموزشی در شهر چابهار در حد 50 سانتی مترمربع است.
وی افزود: توجه ویژه به ساخت مدارس جدید در چابهار به شدت احساس می شود و نیاز است خیران و دولت توجه بیشتری به این منطقه محروم داشته باشد.
وی بیان كرد: مدارس چابهار از نظر هوشمندسازی مشكلات زیادی دارند و حتی برخی مدارس میز و نیمكت نیز به حد كافی و مطلوب ندارند.
وی خواستار جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش چابهار شد و افزود: طبق اعلام مدیر آموزش و پرورش چابهار تنها در حوزه این شهر بیش از 400 معلم كمبود وجود دارد و معلمان به ناچار در 2 نوبت كار می كنند.
فرماندار چابهار با بیان اینكه جمعیت شهرستانِ راهبردی، تجاری و اقتصادی چابهار رو به رشد است و در سال جاری بیش از پنج هزار دانش آموز به جمعیت مدارس چابهار و دشتیاری اضافه شده است، خاطرنشان كرد: انتظار می رود براساس آمار دانش آموزی سرانه فضای آموزشی توسعه پیدا كند.
موهبتی از خیران بومی استان درخواست كرد در توسعه، ساخت و استاندارد سازی مدارس پیش قدم باشند و به تعهدات قبلی خود عمل كنند.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر چابهار در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان وبلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد** انتشار دهنده: حیدر سرایانی