تهران-ايرنا- معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با ابراز اميدواري از اينكه شاهد فعاليت هاي بيشتر چيني ها در ايران باشيم گفت: روابط خوب تهران و پكن يكي از الگوهاي مهم ايران در ارتباط با كشورهاي خارجي است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، علي مرادخاني شامگاه سه شنبه در آئين چهل و پنجمين سالگرد برقراري روابط ديپلماتيك ايران و چين در فرهنگسراي نياوران با بيان اين مطلب افزود: آمادگي داريم كه در كليه جشنواره هايي كه در ايران برگزار مي شود ميزبان چيني ها باشيم.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: اگر چه ارتباط كشور ما با چين ارتباطي رسمي و ديپلماتيك امروزي و با سابقه 45 سال است، اما به واقع اين ارتباط، ارتباط بسيار گسترده، عميق و بلند مدت است.
مرادخاني با اشاره به نقش و حضور فرهنگي چين در حوزه تاريخ و ادبيات ايران گفت: در اشعار شاعران بزرگ ايران مانند سعدي و حافظ، به بحث چين اشارات بسياري شده است.
وي با بيان اينكه ملاك بسياري از كارهاي فاخر و ممتاز ايران در آن زمان و در آن شرايط، صورت گران و نقاشان چيني بوده اند، افزود: در مينياتور، صورت هاي (صور) ما، نمادهاي شبيه چيني هاست و اين به قدمت ارتباطات ما برمي گردد.
وي تصريح كرد: ارتباط هاي مفهومي ايران و چين به گونه اي شده كه از سطح سران، ديپلمات ها و نخبگان به روابط عميق بين مردم دو كشور رسيده است.
مرادخاني همچنين به ارتباط عميق فرهنگي دو ملت و روابط تجاري دو كشور بر مبناي راه ابريشم و راه ادويه كه از ايران به شمال و اقصي نقاط جهان بوده است نيز اشاره كرد.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: تعميق روابط در فرهنگ و هنر بيشترين تاثير را دارد و در كارهايي كه مي توان در اين زمينه انجام داد جايگاه فرهنگ و هنر بايد ديده شود.
مرادخاني گفت: مي توانيم اين امكان را نيز فراهم كنيم كه ارتباط هاي ايران و چين در حوزه فرهنگ و هنر افزايش يابد.
وي تاكيد كرد: انجمن دوستي ايران و چين مي تواند زمينه ساز سفرهايي شود كه منجر به ايجاد و افزايش مجموعه فعاليت هاي فرهنگي و هنري دو كشور شود.
به گزارش ايرنا، هفتمين تفاهم نامه همكاري بين انجمن هاي دوستي ايران و چين سه شنبه شب در آيين چهل و پنجمين سالگرد برقراري روابط ديپلماتيك ايران و چين در فرهنگسراي نياوران به امضاي طرفين رسيد.
اين تفاهم نامه 18 بند اعم از موارد فرهنگي هنري تجاري و اقتصادي به منظور گسترش همكاري هاي دو كشور را شامل مي شود.
در اين آئين ناظري معاون مركز ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت خارجه و احد محمدي رئيس انجمن دوستي ايران و چين، وردي نژاد مديرعامل اسبق ايرنا و سفير اسبق ايران در پكن حضور داشتند.
سيام**6084**3070**1449* خبرنگار: امير خان زاده* انتشار دهنده: امير كاردان راد