تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵

مسكو - ایرنا - روسیه یك كلاهك مافوق صوت برای موشك های قاره پیمای جدید خود به نام «سارمات» را آزمایش كرد.

به گزارش ایرنا، كلاهك مافوق صوت جدید «هدف 4202» نام گرفته و با یك موشك قاره پیمای از نوع «استیلت» یا «ار.اس-18» پرتاب شد.
شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه امروز (جمعه) در گزارش خود اعلام كرد: تمام اطلاعات كلاهك مافوق صوت سری است و نظامیان آزمایش موفقیت این كلاهك را كه روز سه شنبه در استان اورنبورگ استان اورال انجام گرفت، اعلام نكرده بودند.
رسانه روسی خاطرنشان كرد این سلاح جدید توانمندی سامانه جهانی پدافند موشكی آمریكا را كاهش می دهد، زیرا موشك جدید قاره پیمای سارمات می تواند كلاهك خود را به ماورای قطب شمال یا جنوب حمل كند.
«این موشك و كلاهك مافوق صوت جدید می تواند پاسخ متقابل به تهدید سامانه پدافند موشكی آمریكا و نظریه ضربه ناگهانی جهانی آمریكا باشد.»
رسانه های غربی همچنین اعلام كردند كه روسیه از موشك ساتان 2 یا سارمات كه قدرت نابودی منطقه ای به وسعت ایالت تگزاس آمریكا یا كشور فرانسه را دارد پرده برداشته است.
در این گزارش ها خاطرنشان شد: شركت روسی سازنده این موشك نخستین تصاویر از این سلاح مخرب را كه از تسلیحات جدید زرادخانه روسیه به شمار خواهد رفت، منتشر كرد.
ناتو این موشك بالستیك بین قاره ای را ساتان 2 می خواند، اما پیشتر و در ماه مه (اردیبهشت / خرداد) خبرگزاری اسپوتنیك اعلام كرده بود كه موشك سارمات یا RS-28 (همان ساتان 2) توانایی از بین بردن بخشی از زمینی به وسعت ایالت تگزاس یا كشور فرانسه را دارد.
«یوری بروسف» معاون وزیر دفاع روسیه پیشتر به خبرگزاری ایتارتاس گفته بود كه كلاهك جنگی مافوق صوت موشك سارمات، توانایی آن را دارد تا اهدافی را ورای هر دو قطب شمال و جنوب هدف قرار دهد.
این موشك كه دارای برد 11هزار كیلومتری و قادر به حمل كلاهك جنگی به وزن 10 تن است، براساس برنامه در نظر گرفته شده جایگزین موشك 'ویودا' R-36M خواهد شد.
بنابر اعلام رسانه های روسی، موتور این موشك به نام PDU-99 ماه اوت سال جاری آزمایش شد و پرتاب این موشك قاره پیما نیز از داخل سیلوهای زیرزمینی صورت خواهد گرفت.
روسیه بارها هشدار داده با توجه به اینكه استقرار سامانه موشكی آمریكا در شرق اروپا، موازنه راهبردی را در سطح بین المللی برهم می زند و موجب برتری واشنگتن می شود، تدابیر لازم را اتخاذ می كند.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا