تهران- ایرنا- سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسك بورس كالای ایران گفت: برنامه فعال سازی تابلو بورس كالا ایران را در كشورهایی همچون عراق داریم كه مقصد صادراتی محصولات كشاورزی ما به شمار می روند.

«جواد فلاح» امروز (یكشنبه) در دوره آموزشی آشنایی با ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش كشاورزی منابع طبیعی (طرح قیمت تضمینی محصولات كشاورزی) افزود: با ایجاد كارگزاری های بورس در كشورهای صادراتی هدف، شرایط را برای صادرات كالاها و مبادلات آن آسان تر كنیم.
وی اضافه كرد: بحث پذیرش شركت های كارگزاری خارجی را نیز در دستور كار داریم تا شركت های ما در كشورهای دیگر بتوانند پذیرش بگیرند.

** رشد 120 درصدی عرضه ذرت و جو امسال در بورس كالای ایران
سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسك بورس كالای ایران گفت: امسال با عرضه یك میلیون و 500 هزار تن محصول كشاورزی جو و ذرت دامی كل كشور در بورس كالای ایران نشان می دهد عرضه این كالاها 120 درصد نسبت به پارسال رشد كرده است.
به گفته وی، پارسال 750 هزار تن جو و ذرت دامی در بورس كالای ایران عرضه شده بود.

** بورس كالا ظرفیت 50 میلیون تن محصول كشاورزی را دارد
وی نظام تامین مالی كشور را بانك محور دانست و افزود: بانك ها در شرایط كنونی با تنگناهای مالی روبرویند و نظام مالی بانكی نمی‌تواند تامین مالی لازم را انجام دهد اما بازار سرمایه هنوز جایگاه و ظرفیت خالی دارد و می‌توان از ظرفیت‌های آن برای بخش كشاورزی بهره گرفت.
فلاح ادامه داد: بورس كالای ایران ظرفیت مبادلات 50 میلیون تن محصول كشاورزی را دارد كه باید از این ظرفیت ها استفاده شود.
وی تصریح كرد: وقتی معاملات آتی محصولات كشاورزی در بورس رونق بگیرد كشاورزان می‌توانند با مشاهده قیمت سررسید به تولید دست بزنند و سیاستگذاران نیز بر اساس اطلاعات به دست آمده از حجم تولید می‌توانند برنامه‌ریزی‌های مورد نظر اقتصادی خود را انجام دهند.
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مشكلاتی همچون تولید مازاد در شرایط كنونی بازار ناشی از همین فقدان برنامه ریزی‌هاست كه با عرضه محصولات كشاورزی اضافه در بورس كالا می‌توان این مشكلات را حل كرد.
سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش بورس كالای ایران ادامه داد: البته باید بپذیریم سپردن همه امور خرید محصولات كشاورزی به بخش خصوصی مناسب نیست و باید دولت در بخشی از امور، تصدی گری داشته باشد؛ به طوری كه آمریكا نیز در مواقعی برای خرید تضمینی محصولات كشاورزی خود وارد عمل می شود.
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس كالای ایران افزود: در صورت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در بخش كشاورزی می‌توان افزون بر كمك به كشاورزان، سرمایه‌های موجود را نیز فعال كرد.

** حذف دلالان با عرضه محصولات كشاورزی در بورس كالا
فلاح درباره كاركردهای عرضه محصولات كشاورزی در بورس كالای ایران گفت: این امر به تسهیل كشف نرخ در بازار محصولات كشاورزی منجر می‌شود؛ به طوری كه كشف نرخ به صورت منطقه‌ای در نقاط مختلف كشور زمینه را برای ورود دلالان به بازار مصرف فراهم می‌كند؛ بنابراین از طریق عرضه محصولات كشاورزی در بورس می‌توان دلالان و واسطه گران را حذف كرد.

** پیش‌نویس قانون سپرده كالایی نوشته شد
عضو هیات علمی دانشگاه تهران اعلام كرد كتاب «قبض فائو در ایران» ترجمه و پیش‌نویس آن نوشته شده است كه برای اجرا و تبدیل آن به قانون به همكاری مجلس و دولت نیاز است.
وی افزود: براین اساس كالا با دریافت قبض انبار، برای خریدار نگهداری و كیفیت عرضه محصول نیز تا زمان سررسید تضمین می شود.
مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش بورس كالای ایران درباره مزیت‌های قیمت تضمینی محصولات كشاورزی به جای خرید تضمینی گفت: در این شرایط كشاورزان محصول خود را در زمان كمتری به فروش می‌رسانند و مابه‌التفاوت قیمت تضمینی با بازار از سوی دولت پرداخت می‌شود.
به گفته وی، با این شیوه محصولات كشاورزان به انبارهای زیر نظر بورس كالای ایران برده می‌شود و فروش آنها در بورس كالا صورت می گیرد.

** مدیریت ریسك قیمت با معاملات سلف
فلاح درباره معاملات سلف محصولات كشاورزی در بورس كالای ایران گفت: در این معاملات در ابتدا كل پول به تولیدكننده (كشاورز) پرداخت می‌شود تا بر اساس آن به تولید بپردازد كه این مهم شرایط مدیریت ریسك قیمت را نیز برای كشاورزان فراهم می‌كند.
به گفته وی، از مزیت های عرضه محصولات كشاورزی به صورت سلف برای خریداران این است كه آنان با تامین مالی تولید می‌توانند محصولات خود را به قیمت پایین‌‌تری بخرند و حتی سود خواب پول را روی بهای كالا بكشند.
سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش بورس كالای ایران اضافه كرد: بر اساس قوانین شرعی تا زمان سررسید امكان معاملات سلف وجود ندارد كه این موضوع در برخی كشورهای اسلامی مانند مالزی و بحرین با ارایه راهكارهایی برطرف شده است.
فلاح گفت: براساس عقد مرابحه فرد فعال در بازار سرمایه كه امكان تامین مالی ندارد می تواند با كمك افراد دیگر تامین مالی كرده و كالایی را به شكل عمده بخرد و در بازار خرده فروشی با سود بالاتری عرضه كند؛ در این روش یك درصد سود ناشی از این محل به معامله گر می رسد و بقیه بین تامین كنندگان مالی تقسیم می شود.
به گزارش ایرنا، بورس كالا بازاری برای عرضه مواد و محصولات پایه صنعتی، پتروشیمی، معدنی و كشاورزی است و بر این اساس چندی پیش نیز عرضه برخی محصولات كشاورزی مانند جو دامی در بورس كالا آغاز شد.
به باور كارشناسان، عرضه محصولات در بورس كالا، باعث شفافیت معاملات شده و جلو انحصار و رانت را می گیرد.
اقتصام**9186**1961** خبرنگار: هما همت خواه** انتشاردهنده: مریم مسعود