مشهد- ایرنا- معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: 200 نفر از كاركنان و خادمان این آستان در قالب سه موكب به نام مبارك امام رضا(ع) به زائران و راهپیمایان اربعین حسینی در داخل ایران و در عراق خدمت رسانی خواهند كرد.

سیدخلیل منبتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا محل استقرار این موكبها را پایانه مرزی مهران، مسیر نجف به كربلا عمود ٢٨٥ و در مجاورت حرم امام حسین(ع) در شهر كربلا اعلام كرد.
وی به استقرار نیروهای خدمت رسان در این موكبها از هجدهم آبان ماه اشاره و بیان كرد: موكب بزرگ الامام رضا(ع) در مسیر نجف به كربلا در زمینی به مساحت٤٠ هزار مترمربع وقف آستان قدس رضوی شده است.
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: این موكب با هشت هزار مترمربع بنای ایجاد شده امكان اسكان و پذیرایی از پنج هزار نفر را دارد.
وی ادامه داد: در كربلای معلی نیز در مجاورت حرم مطهر امام حسین(ع) موكبی به نام امام رضا(ع) با محوریت خادمان بارگاه منور رضوی راه اندازی شده كه در یك شبانه روز از ٣٠ تا ٤٥ هزار نفر پذیرایی می كند و تا ٢ روز پس از اربعین دایر خواهد بود.
منبتی گفت: در پایانه مرزی مهران نیز ٢ آشپزخانه مركزی برپا شده كه هنگام بازگشت زائران از آیین اربعین حسینی ظرفیت پذیرایی ١٥٠ هزار زائر امام حسین(ع) را دارند.
وی افزود: همچنین در طول دهه پایانی ماه صفر با همكاری خادمان آستان قدس رضوی 12 ایستگاه برون شهری و ٤0 ایستگاه درون شهری به زائران پیاده امام رضا(ع) ارائه خدمات خواهند كرد.
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی ادامه داد: در ایستگاههای برون شهری روزانه ١٩ هزار و ٩٠٠ وعده صبحانه، ١٩هزار و ٧٣٩ وعده ناهار، ١٩ هزار و ٣٥٠ وعده شام و ٢٠ هزار میان وعده در بین زائران پیاده توزیع خواهد شد.
وی گفت: در ایستگاههای داخل شهر مشهد نیز روزانه ٢٧ هزار وعده صبحانه، ٣٦ هزار وعده ناهار، ٢٧ هزار و ١٠٠ وعده شام و ٥٤ هزار و ٤٠٠ میان وعده بین زائران پیاده امام رضا(ع) توزیع می شود.
منبتی افزود: همچنین در تمامی ایستگاههای درون شهری و برون شهری خدمات ٢٤ ساعته پزشكی و پرستاری در اختیار زائران است.
پارسال 268 هزار و 527 زائر پیاده طی دهه آخر ماه صفر از 31 استان كشور پای پیاده وارد مشهدالرضا(ع) شدند. 900 نفر از این زائران غیرایرانی و از كشورهای عراق، افغانستان، پاكستان و آفریقای جنوبی بودند.
برای امسال افزایش 20 درصدی این آمار پیش بینی شده است.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: حسین كریم زاده
7505/1858