مشهد- ايرنا- استاندار خراسان رضوي گفت: ظرفيتهاي افغانستان به ويژه هرات و نيز خراسان رضوي موجب گسترش تعامل در همه حوزه ها به ويژه در اقتصاد و فرهنگ دو كشور مي شود.

عليرضا رشيديان عصر سه شنبه در بازگشت از سفر سه روزه خود به افغانستان و شهر هرات در محل مرز دوغارون شهرستان تايباد طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا دستاوردهاي اين سفر را تشريح و بيان كرد: در اين سفر نشستهايي در قالب سه كميته فرهنگي، آموزشي، تاريخي و امنيتي برگزار شد.
استاندار خراسان رضوي ادامه داد: در پي ملاقاتهايي با معاون اول رئيس جمهوري، رئيس اجرايي دولت افغانستان و اعضاي كميسيون مشترك مباحث مورد نظر دوطرف مورد پيگيري قرار گرفت.
وي افزود: تشكيل كميته هاي دبيرخانه اي را براي پيگيري مصوبات مي توان از مهمترين دستاوردهاي اين سفر عنوان كرد.
رشيديان ادامه داد: با توجه به ريشه هاي مشترك فرهنگي، مذهبي و تاريخي ايران و افغانستان تصور ما اين است كه اينگونه سفرها موجب گسترش تعاملات و رفاه، آسايش و درآمدزايي و در نهايت ايجاد امنيت براي دو سوي مرز مي شود.
وي گفت: تفاهماي صورت گرفته در حوزه هاي مختلف قرار است در نشستهاي دبيرخانه اي با محوريت معاونت اقتصادي استانداري خراسان رضوي تا پايان سال ماهانه يكبار پيگيري شود.
استاندار خراسان رضوي ابراز اميدواري كرد اين اقدام زمينه توسعه همكاريهاي مختلف را بطور گسترده تر فراهم كند.
وي همچنين به ظرفيت و جايگاه مرز دوغارون اشاره و بيان كرد: اين معبر مرزي از فعالترين معبرهاي زميني كشور است و نقش بسزايي در اقتصاد كشور و خراسان رضوي دارد.
رشيديان مرز دوغارون را پل ارتباطي با كشورهاي آسياي ميانه توصيف و بيان كرد: پيگيري رفع مشكلات بازارچه هاي مرزي، تسهيل رفت و آمد رانندگان و مشكلات منطقه ويژه اقتصادي دوغارون از ديگر موضوعات مورد بررسي در سفر به هرات بودند.
وي به مرز 300 كيلومتري خراسان رضوي و افغانستان نيز اشاره و بان كرد: با توجه به تعاملات در حوزه هاي امنيتي هم اينك مرزهاي دو كشور از امنترين مرزها براي ورود و خروج هستند و به لحاظ برقراي امنيت در اين قسمت از مرزهاي كشور هيچگونه مشكلي وجود ندارد.
استاندار خراسان رضوي يكشنبه گذشته به دعوت والي هرات در راس هياتي به مركز آن استان در افغانستان سفر كرد. وي در بازگشت از اين سفر عصر امروز با بدرقه حسين شرافتي راد فرماندار تايباد به كشور بازگشت.
مركز شهرستان مرزي تايباد در فاصله 225 كيلومتري جنوب شرقي مشهد قرار دارد.
7494/1858**خبرنگار: علي اصلاحي نصرآبادي **منتشركننده: حسين كريم زاده