تربت حیدریه- ایرنا- دومین جشنواره ملی عكس زعفران زاوه و تربت حیدریه، چهارشنبه شب با معرفی عكاسان و آثار برتر در تالار كارخانه سیمان زاوه پایان یافت.

به گزارش ایرنا، دبیر این جشنواره در آیین پایانی این رویداد فرهنگی گفت: از مجموع ۱۲۰۰ قطعه عكس كه به دبیرخانه جشنواره ارائه شده بود ۵۰ قطعه در مرحله نخست برگزیده شد كه در نهایت هیات داوران سه قطعه عكس را به عنوان آثار برتر جشنواره معرفی كردند.
سیدمحمد محمدی افزود: به انتخاب اعضای هیات داوران اثر بهزاد بافكار از اهواز اول شد، اثر صابر قاضی از تبریز دوم شد و عكس خانم مریم وحدتی از تهران عنوان سوم را از آن خود كرد.
به گفته وی در این جشنواره كه از یكشنبه هفته جاری آغاز شده بود 100 عكاس از استانهای مختلف كشور به رقابت برخاسته و با گشت زنی در كشتزارهای زعفران زاوه و تربت حیدریه به سوژه یابی و عكاسی پرداختند.
محمدی افزود: همزمان با برگزاری این جشنواره ملی، عكاسان خبرگزاری های آسوشیتدپرس آمریكا، فرانس پرس فرانسه و آناتولی تركیه نیز برای عكاسی از مزارع زعفران وارد این منطقه شده و از مراحل چیدن گل زعفران در كشتزارها، فرآوری و بسته بندی آن تصویربرداری كردند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی محصول زعفران به عنوان محصول پایه این خطه، كه بزرگترین تولید كننده زعفران در ایران و جهان است، عنوان كرد.
رمضانعلی شورابی، شهردار تربت حیدریه نیز در این آیین گفت: هر چند تاكنون در حوزه زعفران كارهای زیادی انجام شده اما واقعیت آن است كه باید موضوع مركزیت زعفران و تولید یك برند ملی با محوریت منطقه تربت حیدریه و زاوه را در دستور كار قرار دهیم.
معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه نیز گفت: این شهرستان در كنار تلاش برای معرفی زعفران، به دنبال ثبت جهانی ابریشم كشی به عنوان میراث معنوی این خطه، از طریق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
حسن فتحی نیا با بیان اینكه جشنواره ملی عكس زعفران تربت حیدریه و زاوه خوشبختانه دراین خطه نهادینه شده است، افزود: البته این كافی نیست و باید اقدامات موثرتری برای معرفی محصول زعفران این منطقه انجام بدهیم.
نخستین جشنواره ملی عكس زعفران زاوه و تربت حیدریه آبانماه پارسال با حضور عكاسانی از سراسر كشور در این منطقه برگزار شده بود.
از مجموع 70 هزار هكتار كشتزار زعفران استان خراسان رضوی، 11 هزار هكتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و 400 هكتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است كه این خطه را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح كرده است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به 4.2 كیلوگرم می رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری مشهد، و مركز شهرستان 72 هزار نفری زاوه در 176 كیلومتری مركز خراسان رضوی قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132