به گزارش ایرنا، در نمایشگاه بین المللی هوایی كشور چین كه در شهر «جوهای» در حال برگزاری است، نمونه هایی از این همكاری ها كاملا به چشم می خورد و دو كشور كه پیشتر نیز در این زمینه با یكدیگر همكاری داشتند، قصد توسعه و گسترش آن را دارند.
از جمله شركت های حاضر در نمایشگاه یازدهم هوافضای چین، شركت «كوماك» این كشور و «یونایتد ایركرافت كورپ» روسیه است كه طرفین با نمایش یك مدل از هواپیما، دقیقا نوعی همكاری مقابله جویانه دو كشور را در برابر شركت های اروپایی و آمریكایی نشان داده اند.
برآوردهای اولیه كارشناسی نشان می دهد كه این هواپیمای دو موتوره با بال های پهن خود می تواند در آینده باعث شود تا كشورها اتكای كمتری به بویینگ آمریكا و ایرباس اروپا داشته باشند.
شركت «كوماك» كه یك تولیدكننده داخلی دولتی هواپیما به حساب می آید در این نمایشگاه اعلام كرده كه از اهدافش همكاری های گسترده با روسیه برای كاستن از اتكا به بویینگ ایرباس است.
گزارش روزنامه «ساوت چاینا» حاكی است كه هواپیمای جدید این دو شركت هنوز نامی ندارد اما رقیبی برای ایرباس های «آ ۳۳۰» و «آ ۳۵۰» و بویینگ های «۷۷۷ و ۷۸۷» است.
شركت چینی تصریح كرده است كه به دنبال موتورهایی است كه سوخت مصرفی كمتری داشته باشند و باعث شود هزینه عملیاتی این هواپیمای مسافربری ۱۰ درصد كمتر از هواپیماهای دیگر باشد.
گفته شده است كه احتمالا این هواپیما «سی ۹۲۹» نام خواهد گرفت و بردی معادل ۱۲ هزار كیلومتر با ۲۸۰ صندلی خواهد داشت.
بررسی ها نشان می دهد كه چین با توجه به نیازش به شش هزار و ۸۶۵ فروند هواپیما تا دو دهه دیگر اصلی ترین رقیب شركت های آمریكایی و اروپایی در ساخت هواپیما به حساب می آید و ارزش خرید این تعداد هواپیما بالغ بر ۸۸۷ میلیارد دلار خواهد بود.
شركت كوماك - تولیدكننده هواپیما - در سال ۲۰۰۸ میلادی در چین تاسیس شد و اقدام به ساخت هواپیماهای تك موتوره و دو موتوره از جمله «آ - آر جی ۱۲۱» با گنجایش ۷۰ تا ۱۰۵ سرنشین كرده است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
پكن - ایرنا - شركتهای هواپیمایی چین و روسیه در تلاش هستند با افزایش همكاری ها در ساخت مدل های مختلف هواپیما، اتكا به شركت های بزرگ هواپیما سازی بویینگ و ایرباس را كاهش دهند.