تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

تهران - ايرنا- پايگاه خبري عصر ايران در يادداشتي نوشت: در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري آمريكا نه تنها طرف پيروز مهم است بلكه نحوه واكنش طرف بازنده به نتايج احتمالي انتخابات از اهميت همسنگ و يا شايد بيشتر برخوردار شده است.

اين نوشتار در ادامه مي افزايد: با نزديك شدن به آخرين ساعات باقي مانده تا زمان برگزاري انتخابات حساس هشتم نوامبر 2016 آمريكا، گمانه زني ها درباره نامزد برنده احتمالي در كنار مطرح شدن اخبار و گزارش هايي درباره احتمال وقوع تقلب هايي سازمان يافته و يا غير سازمان يافته به نفع نامزدي خاص و دخالت برخي نهادهاي امنيتي آمريكا در فرايند انتخابات اين كشور، بسيار حاشيه ساز شده است.
به بيان ديگر با وجودي كه يك سوي توجه ها گمانه زني درباره نامزد پيروز انتخابات است، اما در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري آمريكا نه تنها طرف پيروز مهم است بلكه نحوه واكنش طرف بازنده به نتايج احتمالي انتخابات از اهميت همسنگ و يا شايد بيشتر برخوردار شده است.
سوال اساسي كه اين روزها با نزديك شدن بي سابقه آراي دو نامزد اصلي انتخابات به يكديگر مطرح شده است اين است كه : در فرداي اعلام نتايج انتخابات و در صورتي كه فاصله آراي دو رقيب انتخاباتي بسيار اندك باشد آيا نامزد شكست خورده نتايج انتخابات را خواهد پذيرفت؟ و آيا با توجه به قطبي شدن اين دوره از انتخابات، طرفداران نامزد شكست خورده به نتايج آرا تمكين خواهند كرد؟
دادن پاسخ قطعي به اين سوال كمي سخت است ، در حالي كه حتي شواهد و قرائني وجود دارد كه نشان مي دهد اين دوره از انتخابات رياست جمهوري آمريكا ، پرحرف و حديث و احتمالا با ناآرامي هايي همراه خواهد بود.
آراي دو نامزد اصلي انتخابات يك هفته مانده به روز راي گيري بسيار به هم نزديك شده است و در برخي ايالت ها فاصله دو نامزد به 'مويي' بند شده است: بر اساس گزارش روز شنبه روزنامه واشنگتن پست در ايالت نوادا آراي دو نامزد اصلي روي عدد '44 درصد' برابر شده است، در ايالت مهم فلوريدا كلينتون تنها با ' يك درصد شكننده' از رقيب خود پيش است و با نتيجه 47 درصد به 46 بر ترامپ برتري دارد، در ايالت جورجيا ترامپ 47 به 45 درصد از هيلاري كلينتون پيش است او همچنين در ايالت آيوا با برتري 46 به 41 و در يوتا نيز با برتري 35 به 28 پيش است و اين در حالي است كه بر اساس نظر سنجي ها ' ايوان مك مالين ' مامور سابق سازمان سيا و نامزد مستقل انتخاباتي در اين دوره از انتخابات در ايالت يوتا آراي بالايي به دست آورده است.

انتخابات آمريكا و مشكل پذيرش شكست!
همه شواهد و قرائن نشان مي دهد نتيجه انتخابات رياست جمهوري آمريكا در اين دوره به احتمال زياد بسيار نزديك خواهد بود.
مطرح شدن شائبه احتمال تقلب در انتخابات از سوي ترامپ، افشاگري هاي ويكي ليكس از پشت پرده تلاش ها در درون حزب دموكرات براي سازمان دهي نتايج و از ميدان به در كردن رقيب اصلي خانم كلينتون از رقابت هاي درون حزبي – برني سندرز- در كنار پيش بيني ناپذيري دونالد ترامپ و شخصيت جنجالي او همه و همه نشانه هايي هستند كه برخي ناظران با توجه به آنها پيش بيني مي كنند كه اين دوره از انتخابات آمريكا به سادگي ختم به خبر نخواهد شد و ممكن است حوادث و حواشي زيادي به همرا داشته باشد كه محتمل ترين آن اعتراضات و ناآرامي هاي متعاقب اعلام نتايج انتخابات است.
ناآرامي ها و اعتراضات پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري در آمريكا البته بي سابقه نخواهد بود. هنوز ماجراي اختلاف دو كمپين رقيب در انتخابات نوامبر 2000 از يادها نرفته است ؛ جايي كه تنها اختلاف چند صد راي دو نامزد رقيب (جورج بوش پسر و ال گور) در ايالت فلوريدا نتيجه نامزد برنده را تعيين كرد اما همين عامل سبب شد تا يك ماه پس از برگزاري انتخابات نتيجه قطعي انتخابات اعلام نشود، حزب دموكرات خواستار بازشماري آراي ايالت فلوريدا بود . در آن دوره فرماندار ايالت فلوريدا برادر يكي از دو نامزد اصلي انتخابات (جب بوش برادر جورج بوش ) بود و حزب دموكرات شائبه احتمال دستكاري آرا به نفع نامزد پيروز اعلام شده را مطرح كرده بود اما در نهايت با اعلام راي ديوان عالي آمريكا مبني بر عدم ضرورت بازشماري آراي ايالت فلوريدا، نتيجه به نفع جورج بوش پسر باقي ماند و ال گور دموكرات نتوانست ركورد 150 ساله شدن عدم پيروزي حزب دموكرات در سه دوره متوالي انتخابات رياست جمهوري را بشكند.
اين ركورد همچنان دست نيافتني مانده است و در يك قرن و نيم گذشته هيچ سه دوره اي پشت سر هم نامزدهاي مورد حمايت حزب دموكرات به كاخ سفيد راه نيافته اند و حالا در صورت راه يابي هيلاري كلينتون به كاخ سفيد اين ركورد خواهد شكست و در كنار شكستن ركورد نخستين زن رييس جمهور در آمريكابراي نخستين بار در 150 سال گذشته براي سه دوره متوالي كاخ سفيد در اختيار حزب دموكرات خواهد بود.
با اين حال در هيچ دوره اي از انتخابات رياست جمهوري آمريكا به اين حد مسايل پرحاشيه بر روند انتخابات سايه گستر نشده بود و دو نامزد رقيب اين چنين به روي هم چنگ نينداخته بودند. دونالد ترامپ در واپسين روزهاي باقي مانده به روز انتخابات رشد آراي خوبي داشته و فاصله خود با كلينتون را به حداقل رسانده است و از سوي ديگر قطبي شدن فضاي انتخاباتي در آمريكا زمينه را براي عدم پذيرش نتايج از سوي نامزد شكست خورده فراهم كرده است.
دونالد ترامپ در جريان مناظره هاي انتخاباتي خود از پاسخ دادن صريح به سوالي در اين باره طفره رفت و گفت درباره پذيرفتن شكست در انتخابات رياست جمهوري،با توجه به روند آن در روز راي گيري و پس از آن تصميم خواهد گرفت. او تا كنون به صراحت تعهد نداده كه نتايج انتخابات را در صورت شكست خواهد پذيرفت و برعكس حتي بارها بي اعتمادي خود را به سازوكارهاي انتخاباتي در آمريكا اعلام كرده و نسبت به احتمال تقلب سازمان يافته به نفع نامزد رقيب و متنفذش هشدار داده است.
انتخابات امسال رياست جمهوري آمريكا مي تواند آبستن حوادثي باشد كه پيشتر در هيچ دوره اي از انتخابات اين كشور سابقه نداشته است؛ همان طور كه بسياري از اتفاقات اين دوره از انتخابات آمريكا كم سابقه و بي سابقه بوده است.
*منبع: پايگاه خبري عصر ايران/16آبان95
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردي اسدي كوردلو