اهواز- ايرنا- مسئول كميته مشاركت هاي مردمي، اسكان و تغذيه اربعين حسيني در خوزستان گفت: تامين 10 هزار تخته پتو و هزينه تامين دو هزار تن آرد از نيازهاي ضروري ما براي خدمت رساني به زائران اربعين در پايانه هاي مرزي شلمچه و چذابه است.

به گزارش ايرنا حجت الاسلام سيد محمود موسوي روز يكشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: در سال 94 از تمامي زائراني كه از مرزهاي خوزستان به عتبات عاليات رفته اند، 19درصد از اين تعداد سهم خوزستان، 11 درصد سهم تهران، هفت درصد سهم خراسان رضوي، شش درصد فارس، پنج درصد قم و ساير استان ها نيز 52 درصد سهم داشتند.
وي گفت: در سال 92 در پايانه مرزي شلمچه 45 موكب، در سال 93 حدود 56 موكب، در سال 94 حدود 125 موكب و امسال بيش از 200 موكب دراين پايانه مرزي و 50 موكب بين راهي مستقر شده و آماده خدمت رساني به زائران حسيني هستند.
مسئول كميته مشاركت هاي مردمي، اسكان و تغذيه اربعين حسيني در خوزستان ادامه داد: همچنين در مرز چذابه نيز شاهد رشد چشمگير مواكب بوده و امسال بيش از 180 موكب به زائران اربعين خدمت رساني مي كنند و اين در حالي كه اين تعداد در سال هاي 92 تا 94 بين 30 تا 90 موكب بوده است.
وي ادامه داد: براي اربعين امسال با توجه به اينكه احتمال دوبرابري حجم زائران نسبت به سال هاي گذشته،در چهار ورودي خوزستان از جمله انديمشك، ايذه، و بهبهان براي زائران اربعين با هماهنگي با اوقاف و سپاه خوزستان، محل هايي براي اسكان در مساجد، اردوگاه ها و بقعه هاي متبركه در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام موسوي گفت:در اردوگاه هاي شهيد باكري، ايثار، حبيب الهي، ثامن الائمه(ع) در اهواز، آبادان و خرمشهر براي زائران اربعين حسيني تدارك اسكان پيش بيني شده است.
وي بيان كرد: با توجه به برنامه ريزي صورت گرفته براي هر دو پايانه مرزي در طول روز بيش از 15 هزار نفر محل استراحت پيش بيني شده و براي خواهران نيز مكان هاي جداگانه اي در اين محل ها تداريك ديده شده است.
مسئول كميته مشاركت هاي مردمي، اسكان و تغذيه اربعين حسيني درخوزستان گفت: دولت و استانداري خوزستان و ساير دستگاه هاي اجرايي متولي در زمينه فراهم ساختن زيرساخت هايي نظير جاده، توقفگاه، آب و برق دراين دو پايانه مرزي تلاش فراواني داشته اما تمامي خدمت رساني به زائران اربعين از طريق مردم صورت مي گيرد و دولت هيچ نقشي در اين زمينه ندارد.
وي بيان كرد:در پايانه مرزي شلمچه به سمت عراق موكب بزرگي توسط استان آذربايجان شرقي براي اسكان و خدمت رساني به زائراني كه ممكن است ساعت ها براي سوار شدن به اتوبوس هاي حامل زوار منتظر بمانند تدارك ديده شده و خوزستان نيز ساير اقدامات اوليه و كمبودهاي مسير اين پايانه تا عراق را تامين خواهد كرد.
حجت الاسلام موسوي بيان كرد: امسال تمهيدات لازم براي پذيرايي از 200 هزار نفر در طول شبانه روز در دو پايانه مرزي انديشيده شده و در اين زمينه آمادگي كامل داريم.
وي بيان كرد: همچنين برنامه ريزي براي پذيرايي و اسكان پنج روز پس از اربعين نيز پيش بيني شده كه در اين خصوص قصد داريم تعدادي موكب را نيز براي اسكان زائران در مركز خوزستان راه اندازي كنيم.
وي گفت: اگرچه دو هفته به اربعين حسيني باقي مانده اما روزانه شاهد عبور بيش از 20 هزار نفر از دو پايانه مرزي چذابه و شلمچه هستيم.
وي ادامه داد: استان هاي خراسان شمالي و اصفهان در پايانه مرزي چذابه به عنوان استان معين در كنار ستاد فرمان امام(ره) و اداره اوقاف و در پايانه شلمچه نيز استان هاي فارس، بوشهر، كهكيلويه و بويراحمد به همراه بنياد بركت و اوقاف به زائران اربعين حسيني خدمت رساني مي كنند.
حجت الاسلام موسوي گفت: يكي ديگر از برنامه هايي كه در راستاي خدمت رساني هرچه بهتر به زائران در نظر گرفته شده توزيع با برنامه غذا بين زائران در تمامي شبانه روز است چرا كه در سال هاي گذشته تمامي مواكب در يك ساعت غذا توزيع مي كردند و برخي از زائران از دريافت غذا محروم مي ماندند.
وي يادآورشد: تاكنون حدود چهار ميليون بشكه آب معدني براي توزيع در بين مواكب دو پايانه مرزي آماده شده اما همچنان يكي از نيازهاي ما كمك هاي نقدي و غير نقدي مردم در زمينه تهيه، آرد، روغن، كنسرو، خرما و به ويژه پتو براي 10 هزار نفر است.
مسئول كميته مشاركت هاي مردمي، اسكان و تغذيه اربعين حسيني در خوزستان گفت: همچنين بيش از دو هزار تن آرد تهيه شده اما براي پرداخت هزينه آن به كمك هاي مردمي و خيران نيازاست.
كميته مشاركت هاي مردمي، اسكان و تغذيه اربعين حسيني در خوزستان با 12 كميته مختلف به منظور خدمت رساني به زائران اربعين حسيني تشكيل شده و در دو پايانه مرزي چذابه و شلمچه به زوار خدمت رساني مي كند.
7152/ 6037
خبرنگار: محمد رضا خبازان ** انتشار دهنده: عبدالحميد راجي