فاروج- ايرنا- مديركل كتابخانه هاي خراسان شمالي گفت: شهرستان فاروج با وجود 70 هزار نسخه كتاب در سرانه تعداد كتاب به استاندار هاي جهاني رسيده است.

علي محمد جهاني يكشنبه در گفت و گو با ايرنا اظهار كرد: به ازاي هر 100 نفر جمعيت در كتابخانه هاي عمومي فاروج 150 جلد كتاب موجود است.
وي اظهار كرد: اين در حالي است كه ميانگين سرانه تعداد كتابخانه‌ها در خراسان شمالي به ازاي هر ٢5 هزار نفر ١.٧٩ بوده و از استاندارد جهاني پايين تر است.
مديركل كتابخانه‌هاي خراسان شمالي بالاترين رشد عضويت در كتابخانه‌هاي شهرستان‌هاي استان را مربوط به فاروج با 61 درصد رشد عنوان كرد وافزود: اين شهرستان در حوزه زير ساخت و كتابخواني در رديف سه شهرستان برتر استان است.
مديركل كتابخانه‌هاي عمومي خراسان شمالي گفت: در سال گذشته شهرستان فاروج با 12 درصد رشد در امانت گيري بعد از شهرستان مانه و سملقان با ٣٩ درصد و گرمه ٢٢ درصد در جايگاه سوم استان قرار گرفته است كه 10 موضوع نخست كتاب‌هايي كه به امانت‌گرفته شده نيز كتاب‌هايي با محوريت داستان و قصه‌هاي كودكانه هستند.
جهاني افزود: شهرستان گرمه، فاروج و جاجرم سه برابر ميانگين استان كتاب به امانت برده اند.
به گفته اين مسئول، شهرستان فاروج با بيشترين تعداد كتابخانه هاي خيّرساز در اين حوزه هم پيشگام در بين شهرستان هاي استان است.
وي گفت: در شهرستان فاروج 7 كتابخانه فعال است كه از اين تعداد 5 كتابخانه در سطح روستاهاي شهرستان ساخته شده است.
هم اكنون، ٢5 كتابخانه شهري نهادي، ١٣ كتابخانه شهري مشاركتي، ٢٢ كتابخانه روستايي نهادي، يك كتابخانه روستايي مشاركتي و يك كتابخانه سيار نهادي در استان خراسان شمالي فعال و 34 هزار و 600 نفر در كتابخانه هاي اين استان فعال هستند.
7 كتابخانه با 3هزار عضو در شهرستان 52 هزار نفري فاروج فعال است.
ايفلا، ارگاني مستقل، بين‌المللي، غيردولتي، و ناسودبر است كه اهداف آن ارتقاي تفاهم بين‌المللي؛ همكاري؛ گفت‌وشنود؛ پژوهش و توسعه در همه زمينه‌هاي كتابداري از جمله كتابشناسي، خدمات اطلاع‌رساني، و آموزش كاركنان؛ و ايجاد تشكيلاتي است كه با آن بتوان جنبه‌هاي بين‌المللي كتابداري را ارائه كرد.
فكر ايجاد سازماني بين‌المللي در حوزه كتابداري در سال 1926، در همايشي كه به مناسبت سالگرد انجمن كتابداران امريكا در آتلانتا و فيلادلفيا برگزار شد، مطرح شد
در آن سال، گابريِل هنري در همايشي در پراگ پيشنهادي مبني بر ايجاد كميته‌اي بين‌المللي كه بيانگر فعاليت‌هاي كليه انجمن‌هاي ملي كتابداري باشد مطرح كرد.
در 30 سپتامبر 1927، در جشن پنجاهمين سالگرد انجمن كتابداران انگليس در شهر ادينبورگ اسكاتلند، اين پيشنهاد جامه عمل پوشيد.
در اين جشن، نمايندگان انجمن‌هاي كتابداري 15 كشور شركت داشتند كه به همت آنان ايفلا پديد آمد و اسحاق كالين كتابدار كتابخانه ملي سوئد به‌عنوان نخستين رئيس ايفلا برگزيده شد
اساسنامه ايفلا در نخستين كنگره جهاني كتابداري و كتابشناسي در رم در سال 1929 تهيه شد.
در ابتدا ايفلا عمدتاً محل ديدار كتابداران مهم اروپايي و امريكايي بود و تا مدت‌ها نيز همين وضع ادامه داشت.
در سال 1971 هرمن لايبيرز كتابدار كتابخانه ملي بلژيك، محل استقرار دبيرخانه ايفلا را به شهر لاهه هلند انتقال داد. وي برنامه كنترل كتابشناختي جهاني (يو.بي.سي) را پيشنهاد كرد و بدين ترتيب، كتابداران جهان سوم به ايفلا راه يافتند و با كمك مالي شوراي منابع كتابخانه، دفتري دائمي براي يو.بي.سي در لندن ايجاد شد.
7187/ 6042 خبرنگار: مرضيه مهربان** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي