مراغه - ايرنا - رئيس سازمان برنامه و بودجه آذربايجان شرقي به انتخاب اين استان به عنوان يكي از سه استان پايلوت كشور در اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و گفت: نماينگان عالي دولت تدبير و اميد در آذربايجان شرقي طي سال جاري با رفع همه موانع در بخش توليد و صنعت، مصمم به تحقق اقتصاد مقاومتي است.

به گزارش ايرنا، داود بهبودي روز دوشنبه در جلسه اقتصاد مقاومتي عجب شير افزود: بهبود فضاي كسب و كار يكي از حوزه هاي نرم اقتصاد مقاومتي است و در همين راستا 20 نهاد صدور مجوزهاي سرمايه گذاري به راه اندازي پنجره واحد سرمايه گذاري ملزم شده است تا فضاي كسب و كار اين استان بهبود يابد.
وي ضرورت بهره گيري از ظرفيت ها حتي در يك بخش خاص نظير كشاورزي، گردشگري و تجارت و تمركز در اين محورها را براي رشد اقتصادي مفيد ارزيابي كرد و همراهي تمامي دستگاه ها را در اين رابطه خواستار شد.
بهبودي گفت: با توجه به وجود پتانسيل هاي معدني، كشاورزي و گردشگري در عجب شير لازم است در جهت رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال نسبت به سرمايه‌گذاري در اين بخش ها تلاش شود و سرمايه‌گذاران و خيران در جهت سرمايه‌گذاري در اين بخش ها حمايت شوند.
وي توانمندي بالاي آذربايجان شرقي در گردشگري طبيعي، فرهنگي، تاريخي، سلامت و غيره را يادآور شد و اظهار كرد: اگر به ‌دليل ركود نمي‌توانيم از سرمايه انساني استان در عرصه توليد استفاده كنيم، با بهبود وضعيت اميدواريم در اين زمينه نيز وضعيت بهتري داشته باشيم.
وي افزود: براي تحقق اقتصاد مقاومتي لازم است تمامي مردم و بخش خصوصي مشاركت داشته باشند و دولت هم بسترهاي لازم در جهت تحقق اين امر را تأمين كند.
وي ادامه داد: در اين راستا مشكلات بيش از هفت هزار و 500 واحد توليدي و صنعتي احصا شده است و دولت را رفع اين موانع را از سر راه اين واحدها به دنبال راه اندازي مجدد آنهاست.
بهبودي افزود: سازمان برنامه و بودجه متولي توسعه بوده و دبيرخانه اقتصاد مقاومتي آذربايجان شرقي را عهده‌دار است و در اين عرصه از جمله بحث‌‌هايي كه بسيار تعيين‌كننده و مهم است مقوله اجراي مناسب اقتصاد مقاومتي جهت دستيابي به توسعه است.
وي يكي از راه هاي كمك به بخش توليد را كمك و همدلي همه مديران عنوان كرد و افزود: تعامل و هم افزايي مديران در جهت رفع موانع توليد و تسهيل در امور توليد كنندگان مي تواند توسعه اين بخش را در پي داشته باشد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه آذربايجان شرقي اظهار كرد: دولت با برنامه ريزي دقيق و مدون در پي حل تمام مشكلات توليد كنندگان است.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي نيز در اين جلسه با تاكيد بر رويكرد حمايتي محيط زيست از صنايع و واحدهاي توليدي، گفت: لزوم رفع مشكلات زيست محيطي واحدهاي توليدي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي است.
حميد قاسمي با اشاره به اينكه در سال جاري 42 واحد صنعتي از نظر زيست محيطي ساماندهي شده است، افزود: متعهد به اجراي ضوابط و دستور العمل ها هستيم و بايد نسبت به مراجع بالا دستي پاسخگو باشيم.
وي گفت: عدول از قوانين اجازه حركت را از ما مي گيرد لذا انتظار مي رود واحدهاي توليدي هم منافع مردم را در نظر بگيرند و در چهارچوب قوانين و ضوابط حركت كنند.
مديرعامل شركت شهرك هاي صنعتي آذربايجان شرقي نيز گفت: شركت شهرك هاي صنعتي وظيفه سنگيني در عمل به سياست هاي اقتصاد مقاومتي دارد و اميدواريم به عنوان سربازان نظام از مردم هميشه در صحنه عقب نمانيم و بر همين اساس از آغاز سال تاكنون جلسه هاي مكرري با حضور استاندار آذربايجان شرقي در شهرك هاي صنعتي راي رفع مشكلات تشكيل شده است.
سيدمرتضي نيرومند افزود: توجه به رعايت مسايل زيست محيطي در شهرك هاي صنعتي آذربايجان شرقي يكي از اصول مهم به شمار مي رود و ما نيز سعي داريم تا با تعامل سازنده با اداره كل حفاظت محيط زيست استان الزامات زيست محيطي را به جاي بياوريم.
نيرومند اضافه كرد: توجه به ايجاد فضاي سبز، توسعه شبكه فاضلاب و تصفيه خانه هاي شهرك هاي صنعتي از جمله مواردي است كه در برنامه هاي سال جاري شركت شهرك هاي صنعتي آذربايجان شرقي در حوزه محيط زيست مد نظر قرار گرفته شده است.
وي با تقدير از نقش اداره كل حفاظت محيط زيست استان در رعايت مسايل زيست محيطي در شهرك هاي صنعتي‌ ابراز اميدواري كرد در سالي كه به نام اقتصاد مقاومتي، ‌اقدام و عمل مزين است، برنامه ريزي مناسبي جهت رفع موانع پيش روي شهرك هاي صنعتي به عنوان بستر مهم اجراي اصول سياست هاي اقتصاد مقاومتي صورت پذيرد.
فرماندار شهرستان عجب شير نيز گفت: عزم دولت تدبير و اميد بر رفع موانع توليد و تلاش براي توليد و اشتغال پايدار است.
سيد شمس الدين مراثي ادامه داد: هدف كارگروه رفع مشكلات پيش روي صاحبان صنايع، ارائه راه حل‌هاي كارشناسي براي فعال كردن واحدهاي توليدي و صنعتي و بسترسازي براي سرمايه گذاري جديد است.
فرماندار عجب شير اهتمام ويژه و توجه تمام ادارات و سازمان‌ها در جهت رفع موانع پيش روي واحدهاي توليدي در راستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را خواستار شد و اضافه كرد: جلساتي همچون كارگروه رفع موانع توليد همراه با اقدام و عمل مي‌تواند راهگشا و فراهم‌كننده بستري مناسب براي كسب و كار باشد.
در اين جلسه تعدادي از صاحبان صنايع و توليدكنندگان، موانع و مشكلات واحدي توليدي خود اعم از نقدينگي، مشكلات زيست محيطي، بهداشتي، مشكلات شهرك صنعتي و لزوم همكاري برخي از دستگاه‌هاي خدمات رسان را بيان كردند و مساعدت و پيگيري از دستگاه‌هاي ذيربط و مسئولان شهرستاني و استاني را خواستار شدند.
شهرستان 85 هزار نفري عجبشير در 98 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي قرار دارد.
خبرنگار: شهرام ناعم وند ** انتشار دهنده:محمد رستگار
7485/ 3072/6183