تهران - ایرنا - پایان تحقیقات پلیس فدرال آمریكا (اف بی آی) درباره ایمیل های كلینتون، خط و نشان كره شمالی برای آمریكا و تاكید معاون ترامپ بر لزوم شفافیت انتخابات از جمله مهم ترین تحولات انتخابات آمریكا در 24 ساعت گذشته است.

به گزارش ایرنا، در شرایطی كه تنها یك روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریكا باقی مانده است، اداره تحقیقات فدرال آمریكا (اف بی آی) «هیلاری كلینتون» نامزد دموكرات انتخابات ریاست جمهوری را از هرگونه تخطی از قانون در پرونده ایمیل ها تبرئه كرده است.
كلینتون متهم به استفاده از ایمیل شخصی و غیر مطمئن برای مكاتبات رسمی در زمان تصدی وزارت امورخارجه آمریكا است.
در حالی كه پرونده ایمیل های كلینتون چند ماه پیش بسته شده بود «جیمز كومی» رئیس اف بی آی هفته گذشته از به جریان افتادن دوباره تحقیقات در این رابطه خبر داده و به جانب داری از حزب جمهوریخواه متهم شده بود.

** نارضایتی ترامپ از تصمیم اف بی آی
«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا در واكنش به تصمیم اف بی آی برای رفع اتهامات كلینتون، این اداره را به جانبداری از حزب دموكرات در آستانه انتخابات متهم كرد.
وی گفت: مگر می شود 650 هزار ایمیل را تنها در هشت روز بررسی كرد؟ آنها همگی دروغ گو هستند و این به شما بستگی دارد كه عدالت را در صندوق های رای اجرا كنید.
ترامپ گفت كه بدون شك انتخاب وی آخرین فرصت برای اجرای عدالت در آمریكا است و دیگر چنین فرصتی به دست نخواهد آمد.

** خط و نشان كره شمالی برای آمریكا در آستانه انتخابات
دولت كره شمالی در بیانیه ای كه در مورد انتخابات آمریكا منتشر كرده، از این انتخابات به عنوان «كثیف ترین انتخابات در تاریخ آمریكا» یاد كرده است.
این كشور از مناظره های انتخاباتی امسال به عنوان یكی از بدترین شیوه های رفتاری نامزدها یاد كرده و آورده است: آمریكا در شرایطی كه درگیر خشونت های مسلحانه و تیراندازی های داخلی است، مردم را به پای صندوق های رای فرا می خواند.
موضع گیری دولت كره شمالی در خبرگزاری رسمی این كشور هم بازتاب داشت و این رسانه با انتشار این بیانیه یادآور شد: مناظره های كثیفی كه تاكنون سابقه نداشته است، خود یك تهدید برای امنیت ملی آمریكا به شمار می آید.
انتخابات امسال آمریكا مملو از اتهامات، بی اخلاقی ها، ادبیات ركیك و فسادهای گسترده مالی و اخلاقی بوده است.

** تاكید معاون ترامپ بر لزوم شفافیت در برگزاری انتخابات
«مایك پنس» زوج انتخاباتی ترامپ كه در صورتی پیروزی وی به سمت معاونت ریاست جمهوری منصوب خواهد شد، روز دوشنبه گفت كه ستاد انتخابات ترامپ تنها نتایج انتخابات شفاف را خواهد پذیرفت.
پنس در عین حال گفت كه ترامپ تمام گزینه های حقوقی را در صورت مناقشه برانگیز بودن نتایج انتخابات برای خود محفوظ داشته است.
ترامپ بارها از احتمال تقلب سازمان یافته در انتخابات سخن گفته و تصمیم گیری درباره پذیرش نتایج را به بعد از شمارش آرا موكول كرده است.

** آخرین گمانه زنی ها درباره وضعیت رقابت ها
تارنمای خبری «سیاست های كاملا شفاف» (Real Clear Politics) یك روز مانده به انتخابات با بررسی آخرین نظرسنجی های رسانه ها، میانگین آرای هیلاری كلینتون را 46.9 درصد و میانگین آرای دونالد ترامپ را 44.3 درصد اعلام كرده است.
كلینتون و ترامپ در آخرین نظرسنجی پایگاه بلومبرگ به ترتیب موفق به كسب 46 و 43 درصد آرا شدند. نظرسنجی جدید فاكس نیوز (Fox News) آرای كلینتون را 48 درصد و آرای ترامپ را 44 درصد اعلام كرده است. كلینتون در نظرسنجی های ان بی سی، سی بی اس، ای بی سی و یو گاو (CBS News، ABC News، NBC News و YouGov ) هم با اختلاف سه تا هفت درصد پیشتاز است.
نظرسنجی نشریه لس آنجلس تایمز تنها نظرسنجی شاخصی است كه ترامپ را با كسب 48 درصد آرا و اختلاف پنج درصد پیشتاز رقابت های ریاست جمهوری دانسته است.
اروپام ** 9386 *1613* انتشار دهنده: عبدالله غفاری