تهران- ایرنا- رییس دفتر رییس‌جمهوری، رقابت در فضای پسا تحریم را نیازمند داشتن بنگاه های كارآمدتر، باانصاف‌تر، شفاف‌تر و آماده‌تر دانست و گفت: اقتصاد ایران به مدیرانی نیاز دارد كه خود را برای مسابقه شفافیت آماده كرده باشند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان روز سه‌شنبه در همایش «صندوق‌های بازنشستگی، تنگناها و راهكارها»، رقابتی شدن و ثبات را دو ویژگی فضای جدید اقتصاد ایران برشمرد و افزود: موضوع بیمه‌های اجتماعی یكی از مبرم‌ترین مسایل اقتصادی، اجتماعی و امنیت ملی كشور است.
وی اظهار داشت: حاصل اندیشه‌ورزی‌های این همایش بتواند بر تصمیم‌گیری مبتنی بر تحقیق و مدیریت‌های هدفمند با هدف‌پایدارسازی سیاست‌های اجتماعی كشور، مؤثر باشد.
رییس دفتر رییس‌جمهوری با تأكید بر اهمیت تأمین اجتماعی در حیات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی كشور، گفت: توجه به ضرورت این اهمیت در فرهنگ عمومی و سیاست‌گذاری‌های جامعه هنوز نیاز به اقدامات فراوان دارد.
نهاوندیان خاطر نشان كرد: فاصله عمیقی میان نظر كارشناسان اقتصاد، بیمه، تأمین اجتماعی و حساسیت و دقت‌نظر آنان درباره جدیت مسایل مربوط به بیمه های اجتماعی با نظر مدیران و عامه سیاست‌گذاران و اهل قلم در مسایل اقتصادی و عمومی وجود دارد و با توجه به این نظرات در می‌یابیم میزان توجه عمومی نسبت به این حوزه، كمتر از آن چیزی است كه باید وجود داشته باشد.
رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینكه امروز اقتصاد ایران در شرایط جدیدی قرار گرفته، اظهار داشت: اگر شرایط كنونی را با وضعیت سه سال پیش مقایسه كنیم، در می‌یابیم مؤلفه‌های این اقتصاد كه از نظر تحلیلگران داخلی و خارجی هم دور نمانده، متفاوت از گذشته است.
نهاوندیان ادامه داد: از منظر كلان سیاست‌گذاری در حوزه بیمه اجتماعی و نیز از نگاه مدیریت خرد بنگاه‌های وابسته به این حوزه، آمادگی و چالاكی جدی برای حضور و استفاده از این فضا ضروری است.
سرپرست نهاد ریاست جمهوری افزود: این همایش علاوه بر تأكید بر اهمیت بیمه‌های اجتماعی، باید این ظرفیت را داشته باشد تا شرایط را برای حضور و استفاده از فضای جدید اقتصاد ایران آماده‌تر كند.
نهاوندیان رقابتی شدن و ثبات را دو ویژگی فضای جدید اقتصاد ایران، دانست و گفت: فضای پساتحریم در اقتصاد ایران به معنای، فضای رقابت‌های سالم بوده و برداشته شدن تحریم‌ها به معنای آن است كه انحصارها پایان و محدودیت‌ها كاهش یافته و مسابقه برای پنهان‌كاری باید به مسابقه شفافیت تبدیل شود.
وی خاطر نشان كرد: هنگامی كه عوامل محدودكننده در مسیر صادرات ایران برداشته می‌شود، صادركننده و به تبع آن تولیدكننده ایرانی خود را در میدان رقابت جهانی می‌یابد و باید بركیفیت كالای خود افزوده و هر روز به فكر نوآوری بوده و قیمت محصول خود را به هر شكل رقابتی كند و این به معنای تغییر كامل میدان رقابت است.
نهاوندیان ادامه داد: در حالی كه در شرایط قبل، كالا به هر كیفیت و قیمتی كه تولید می‌شد، مصرف‌كننده با توجیه وجود شرایط تحریم و عدم امكان دسترسی، مجبور به پذیرش و دریافت كالا بود.
رییس دفتر رییس‌جمهوری اضافه كرد: در اقتصاد ملتهب و با تورم دو رقمی، اولاً برنامه‌ریزی برای میان‌مدت و بلندمدت در بنگاه‌های اقتصادی ممكن نبود و ثانیا ناتوانی‌های بنگاه بوسیله درآمدهای مبتنی بر تورم پوشانده می‌شد.
نهاوندیان یادآور شد: بسیاری از درآمدها در گذشته حاصل ابتكار و نوآوری جدید نبود، بلكه كافی بود جنسی خریداری شده و مدتی نگهداری شود تا با بالارفتن قیمت‌ها در عملكرد بنگاه‌ها افزایش درآمد مشاهده شود و این درآمدهای مبتنی بر تورم، درد پنهان اقتصاد ایران بود.
وی اظهار داشت: امروز كه شرایط با ثبات و مهیا شده است، برخی بنگاه‌ها و بخش‌هایی كه در طول سال‌ها، به درآمد مبتنی بر تورم عادت كرده بودند، احساس فشارهای ساختاری می‌كنند چرا كه باید فناوری خود را نو كرده و تحرك بیشتری داشته باشند.
نهاوندیان افزود: امروز مدیر بنگاهی كه می‌خواهد در مسابقه رشد پایدار به سمت عزتمندی اقتصاد ایران و حضور در اقتصاد جهانی مشاركت داشته باشد، باید خود را با فضای جدید رقابتی باثبات در اقتصاد پسابرجام و پساتحریم در ایران وفق دهد.
رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینكه توفیق ملت ایران تنها در برجام و شكستن تحریم‌ها نبود، خاطر نشان كرد: پیش از آنكه تحریم‌ها علیه ملت ایران برداشته شود، حركت جدی و اطمینان‌بخشی برای ایجاد ثبات در اقتصاد ایران آغاز و روند كاهش تورم شروع شد و به طور مستمر و با ثبات ادامه پیدا كرد.
نهاوندیان با تأكید بر اینكه باید در فضا و سیمای جدید اقتصاد ایران نقش بیمه‌های اجتماعی، ‌در سطح سیاست‌گذاری كلان و مدیریت بنگاه‌ها لحاظ شود، گفت: ویژگی مدیریت در صندوق‌های تأمین اجتماعی این است كه هم نگاه به سوددهی داشته باشد و هم به امنیت سرمایه بنگرد، لذا صندوق‌های بیمه اجتماعی معمولاً محتاط‌ تر عمل كرده و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه نیز با توجه به این ویژگی با آنان گفت وگو می‌كند.
وی خاطر نشان كرد: باید در سطح سیاست‌گذاری كلان در مدیریت میان‌مدت و بلندمدت اقتصاد ایران توجه كنیم كه یك وجه حفظ آرامش و امنیت در سطح كلان اقتصاد تكیه به این دارد كه تأمین اجتماعی از ثبات مهم و پایداری برخودار باشد.
رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینكه متأسفانه به دلیل كم‌توجهی‌های گذشته، تكیه صندوق‌ها به طور مرتب به بودجه دولت افزایش یافته و از 36 درصد در سال 87 به 58 درصد در سال 95 رسیده است، گفت: این روند سالم نیست و باید كاری كنیم تا صندوق‌ها بتوانند با كفایت تدبیر كرده و به توجیه اقتصادی لازم خود بازگردند.
نهاوندیان یادآور شد: حقوق مستمری و هزینه درمان پرداختی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه سلامت كشور در سال 94، حدود 120 هزار میلیارد تومان و تقریبا معادل 40 میلیارد دلار بوده در حالی كه كل درآمد ارزی كشور از محل فروش نفت، 27 میلیارد دلار بود.
وی اظهار داشت: این آمار، نشان از بزرگی این بخش مهم در كشور دارد و ایجاب می‌كند تا در سیاست‌گذاری‌های كلان در مجلس و دولت به طور مستمر توجه عمومی ما به تأمین اجتماعی جلب شود و زمانی كه هزینه‌ها را افزایش می‌دهیم، دقت كنیم كه منبع تأمین آنها از كجا است.
رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: همچنین مدیران مرتبط با این صندوق‌ها در سطح خرد و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی وظیفه مضاعفی دارند، چرا كه امانت‌دار جمع عظیمی از كارگران، كارمندان و بازنشستگان بوده و رعایت امانت را بیش از زمانی كه یك بنگاه مالك خصوصی دارد، باید رعایت كند و به همین دلیل بار مسئولیت آنها بسیار سنگین است.
نهاوندیان با بیان اینكه صندوق‌های بیمه اجتماعی به دلیل آنكه در كلیت اقتصاد سهم دارند، طبیعتاً در اجرای سیاست‌های اقتصادی كشور نیز مسئولیتی مضاعف دارند، گفت: این صندوق‌ها دولتی نیستند، اما باید به عنوان یاوران دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی نسبت به دیگران پیشتاز باشند.
رییس دفتر رییس‌جمهوری با تأكید بر اینكه امروز به بنگاه‌های كارآمدتر، باانصاف‌تر، شفاف‌تر و آماده‌تر برای حضور در فضای رقابتی، نیاز داریم، ادامه داد: این چهار ویژگی‌ مربوط به یك بنگاه آماده برای حضور در فضای پسابرجام و پساتحریم در اقتصاد ایران است.
نهاوندیان تصریح كرد: امروز اقتصاد ایران به عنوان یك اقتصاد رقابتی باثبات به مدیرانی نیاز دارد كه خود را برای مسابقه شفافیت آماده كرده باشند. مدیری كه یك قدم پا را فراتر نهاده و حساب‌های شفاف خود را به همه ذی‌نفعان نشان دهد.
رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینكه حرف اول و آخر را در فضای امروز اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست ایران شفافیت می‌زند، گفت: نباید در شفافیت قایل به تبعیض باشیم. اگر كسی از دیگران مطالبه شفافیت می‌كند باید خود برای پاسخگویی به مردم، ذی‌نفعان و افكار عمومی، آماده‌تر باشد و نمی‌توانیم در شفافیت برخورد دوگانه داشته باشیم چرا كه موجب هدر رفت منابع ملی خواهد شد.
نهاوندیان اظهار داشت: بنگاه كارآمد، باید آماده باشد تا در فضای رقابتی به او نمره بدهند. نمی‌شود زمانی كه بیرون بازی هستیم، شعار رقابت سر بدهیم، اما به محض ورود به بازار، مانع از حضور دیگران شویم.
رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: فضای رقابتی به معنای آن است كه آمادگی خود را برای حضور در مسابقه در تمامی سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام كنیم.
نهاوندیان با بیان اینكه لازمه توانمند شدن این است كه همه سیاست‌های حمایتی، هدفمند، زمان‌دار و منصف باشند، خاطر نشان كرد: مدیران بنگاه‌های عمومی غیردولتی در عین حالی كه باید بنگاه خود را سودآور كنند، اما این وظیفه را هم دارند كه عرصه را برای بخش خصوصی تنگ نكنند، چرا كه اگر بخش خصوصی توانا داشته باشیم اقتصاد نیز توانا خواهد بود.
رییس دفتر رییس‌جمهوری افزود: هیچ‌كس نباید خود را خارج از این مجموعه تصور كرده و فكر كند كه می‌تواند در آن شرایط برای خود رشد، امنیت و رفاه داشته باشد، بلكه همه باید كمك كنیم تا رشد پایدار در كشور شكل بگیرد و در این راستا مدیر یك بنگاه عمومی این وظیفه مضاعف را دارد تا مراقبت كند كار او آسیبی به كار دیگران نزند.
نهاوندیان با اشاره به اینكه در مسیر رقابت‌های اقتصادی راه دیگران را بستن افتخاری ندارد، گفت: اگر كمك كردیم كه رقبایمان هم سخنی گفته و ارایه نظر و ابتكار كرده و سپس در آن مسابقه منصفانه برنده شویم، افتخارآمیز است.
وی با تأكید بر اینكه عزت آینده ما در این است كه همگرایی و هم‌افزایی را بر نفع شخصی ترجیح دهیم، گفت: امروز بدخواهان كشور و ملت، انسجام ما را هدف گرفتند و همه باید بكوشیم هم در اقتصاد و هم در دیگر عرصه‌های حیات اجتماعی، همبستگی، همگرایی و هم‌افزایی خود را افزایش دهیم.
سیام**9012**1429دریافت كننده: زهرا امیری**انتشار دهنده:محسن طاهرزاده