تربت حيدريه- ايرنا- نخستين يادواره 336 شهيد ارتش در شهرستان هاي تربت حيدريه، زاوه، خواف و رشتخوار با عنوان 'افلاكيان خاكي'، روز سه شنبه به ميزباني تيپ 177 پياده شهيد محمدجعفر نصر اصفهاني در تربت حيدريه برگزار شد.

به گزارش ايرنا معاون سياسي و امنيتي استاندار خراسان رضوي در اين آيين گفت: در تاريخ هر كشوري رويدادهاي ماندگاري وجود دارد كه هويت آن كشور وابسته به آنها است كه انقلاب اسلامي ايران و دوران دفاع مقدس دو ركن مهم اين صحنه هاي تاريخي در ايران است.
سيدجواد حسيني افزود: اين دو حادثه بزرگ از آن جهت هويت ساز و هويت آفرين است كه براي به ثمر رسيدن انقلاب و همچنين دفاع از مرزهاي ميهن، جانفشاني هاي زيادي صورت گرفته است.
وي از برگزاري يادواره شهدا به عنوان يك برنامه مدون فرهنگي و مثبت به منظور شناسايي افكار و انديشه هاي شهداي تاريخ ساز ايران ياد كرد و گفت: هر چند اين نوع اقدامات بسيار ارزشمند است، اما در معرفي اين گنج بزرگ هنوز مي توان كارهاي با ارزش تري انجام داد.
حسيني اظهار كرد: هر قدر امروز چنين مراسم هايي را پربارتر برگزار كنيم، نسل آينده با تمامي ابعاد انقلاب اسلامي و دوران سرنوشت ساز دفاع مقدس بيشتر و بهتر آشنا مي شوند.
فرمانده ارشد يكان هاي ارتش در شمال شرق كشور نيز در اين مراسم گفت: همدلي و انسجام نيروهاي مسلح و تبعيت محض از فرماندهي كل قوا، از جمله عوامل مهم موفقيت ما در دوران هشت سال دفاع مقدس بود.
امير سرتيپ دوم ستاد علي جهانشاهي افزود: ولايت مداري، اخلاص، اقتدار و صلابت سربازان ايران اسلامي اعم از ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و بسيج از ديگر عوامل پيروزي ما در آن دوران بوده است.
وي گفت: ما در دفاع مقدس، ابهت شرق و غرب و مستكبران را در هم شكستيم كه خود براي ما نوعي اعتماد به نفس به ارمغان آورد و ثابت كرد كه بايد روي پاي خود بايستيم.
در اين آيين كه در تالار اجتماعات مزار بي بي حسنيه تربت برگزار شد، از 9 خانواده شهيد ارتش به نمايندگي از 336 خانواده شهيد تجليل و از كتاب 'عند ربهم يرزقون'، دربردارنده زندگينامه و معرفي شهداي ارتش در شهرستان هاي تربت حيدريه، زاوه، خواف و رشتخوار، رونمايي شد.
تيپ 177 پياده شهيد محمد جعفر نصر اصفهاني در خرداد ماه سال 90 از لشكر 77 پيروز ثامن الائمه (ع) خراسان جدا شده و ماموريت خود را به صورت مستقل انجام مي دهد.
اين يكان نظامي تاكنون هزار و 520 شهيد و بالغ بر سه هزار جانبار تقديم نظام جمهوري اسلامي كرده است.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
6121/5132