بندرعباس - ايرنا - نماينده وزارت علوم در هرمزگان گفت : براساس داده‌ هاي موجود از وضعيت رشته‌هاي دانشگاهي و دانشگاه‌ هاي استان ، حدود 25 درصد ظرفيت مراكز آموزش عالي استان خالي است.

موسي جاودان چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگارايرنا افزود:دانشگاه‌ هاي هرمزگان درمجموع توان پذيرش نزديك به يك‌ صد هزار دانشجو را دارند ولي درحال حاضر حدود 77 هزار و 556 دانشجو در دانشگاه‌ هاي هرمزگان مشغول به تحصيل هستند واگر اين اتفاق رخ ندهد به تدريج شاهد مشكل خواهيم بود كه براي استان بسيار ناگوار است.
وي ادامه داد: بر اساس آخرين آمار موجود از تعداد دانشجويان هرمزگان ، دانشگاه آزاد اسلامي هرمزگان داراي 28 هزار و 190 دانشجو ، پيام نور استان 18 هزار و 582 دانشجو ، دانشگاه جامع علمي كاربردي نزديك به 18 هزار دانشجو ، مراكز و مؤسسه هاي دولتي پنج هزار و 34 دانشجو ، مراكز آموزش عالي غير انتفاعي 750 دانشجو و دانشگاه جامع هرمزگان شش هزار و 250 دانشجو هستند.
نماينده وزارت علوم در هرمزگان در مجموع دلايل و علل صندلي هاي خالي در دانشگاه‌ها را شامل گسترش بي رويه تعداد دانشگاه‌ ها در كشور و به تبع آن استان ، متقاضي نداشتن برخي رشته‌ هاي دانشگاهي ، كاهش انگيزه براي ورود به دانشگاه‌ ها به‌ خصوص در بين پسران و بي توجه اي يا كم توجه اي دانشگاه‌ ها به كار آفريني عنوان كرد.
جاودان اشاره كرد : به عنوان مثال براي يك شهر 30 هزار نفري در كشور سه مركز دانشگاهي با ظرفيت بين سه تا چهار هزار دانشجو تاسيس و راه اندازي شده و به عبارت ديگر از هر سه نفر يك نفر را به عنوان دانشجو در نظر گرفته‌ اند.
وي ، با بيان اينكه آمار تعداد واقعي دانشجويان هرمزگان به يك چالش تبديل شده ، اظهار داشت : برخي مواقع دانشگاه‌ ها تعداد دانشجويان غير فعال ( دانشجويان ترك تحصيلي و متقاضيان منصرف شده از ثبت نام) را نيز در آمارهاي خود لحاظ مي‌ كنند كه همين اقدام تعداد دانشجويان هرمزگان را افزون تر از ميزان واقعي نشان مي دهد.
وي به انتقاد از برخي دانشگاه‌ ها پرداخت و گفت : تربيت بي رويه دانشجوي بي تخصص در دانشگاه‌ ها موجب افزايش مشكل هاي اجتماعي مي‌شود و اين اتفاق در حال رخ دادن است.وي ابراز داشت : اين موجب خالي ماندن صندلي هاي دانشگاه‌ ها مي‌شود زيرا تاسيس و راه اندازي مراكز آموزش عالي بايد بر مبناي رشد و تعداد جمعيت باشد.
نماينده وزارت علوم در هرمزگان بيان كرد : از سوي ديگر مشاهده افرادي كه پس از دانش آموختگي به اهداف خود در زمينه شغلي و مهارتي نرسيده‌ اند نيز موجب كاهش انگيزه به خصوص ميان پسران براي ورود به دانشگاه‌ ها شده و افراد تمايل كمتري براي ادامه تحصيل دارند.
جاودان ابراز داشت : اين افراد ترجيح مي دهند به جاي ورود به دانشگاه وارد بازار كسب و كار شوند تا سريع تر به اهداف خود دست يابند ونبود توجه به كارآفريني در دانشگاه‌ ها نيز مزيد بر علت شده ، به عنوان مثال دانشگاهي كه فلسفه وجودي‌ اش تريبت افرادي ماهر و فني براي ورود به بازار اشتغال است به دليل كمبودها ناموفق بوده و اين دانشگاه حتي در مواقعي اقدام به داير كردن رشته‌ هاي غير مهارتي كرده كه اين با فلسفه تشكيل آن دانشگاه سنخيت ندارد.
3219 /6048
خبرنگار : عزت الله معمارباشي ** انتشار دهنده : خليل تنيده