سمنان-ايرنا- معاون مديركل دفتر فني مرتع سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري گفت : بزرگترين عامل تخريب مراتع، ورود پيش از موعد دام به عرصه هاي مرتعي است.

به گزارش ايرنا، حسن نيك نژاد روز چهارشنبه در كارگاه آموزشي تبيين شيوه نامه بهره برداري از مراتع كشور در سالن اجتماعات اداره كل منابع طبيعي و آبخيز داري استان سمنان با تاكيد بر حفظ و جايگاه و اهميت مرتع ، افزود: اهميت آب و خاكي كه مرتعداران حفظ مي كنند سه برابر ارزش علوفه مراتع است.
وي با تاكيد بر حفظ مراتع براي آيندگان ، اظهار كرد: متاسفانه اكنون هم مرتع و هم مرتعدار مظلوم واقع شده اند.
نيك نژاد با تاكيد بر حفظ و حراست از اين سرمايه خدادادي از سوي بهره برداران و دامداران و نيز با تبيين كامل شيوه نامه بهره برداري از مراتع كشور، خاطرنشان كرد : تعدادي از كارشناسان مجرب و فني كه در هر استان از سوي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان تعيين و يا ابلاغ و شرح وظايف مشخص وظيفه مميزي مرتع را بر عهده دارند در اين شيوه نامه به عنوان هيات مميزي مرتع پيش بيني شده است.
نيك نژاد اضافه كرد: طبق دستورالعمل پيش بيني شده در اين شيوه نامه، هدف اصلي اين هيات مميزي تعيين محدوده چرا، تعيين دامدار ذيحق، شناسايي تعداد دامي كه قرار است در مرتع چرا كند و مدت زمان است.
به گزارش ايرنا، روساي منابع طبيعي و آبخيز داري شهرستان هاي استان و كارشناسان ستادي اين اداره كل در اين كارگاه آموزشي، با شيوه نامه جديد فني و اجرايي ضوابط و شرايط بهره برداري از مراتع كشور كه در سال جاري ابلاغ شد، آشنا و نحوه مميزي مراتع شامل صدور، تمديد، ابطال و انتقال پروانه چرا و چونگي اجراي اين شيوه نامه را فرا گرفتند.
اداره مرتع يكي از ادارات فني اداره كل منابع طبيعي است كه زمينه هاي فعاليت آن بر اساس شرح وظايف سازماني مميزي مراتع، تهيه و واگذاري طرح هاي مرتع داري، احياء و اصلاح مراتع با مشاركت مرتعداران ( اجراي طرح هاي احيا و اصلاح مراتع ) تهيه و توليد بذور گياهان مرتعي، مديريت مراتع و كنترل پروانه هاي چرا، اجراي طرح هاي تعادل دام و مرتع با مشاركت مرتعداران، توليد علوفه در اراضي كم بازده و شيبدار با مشاركت صاحبان اراضي مي‌باشد.
مساحت كل منابع ملي استان سمنان 9 ميليون و 700 هزار هكتار است كه ازاين ميزان 5.5 ميليون هكتار سطح مراتع بوده كه 4 ميليون و 800 هزار هكتار آن تاكنون مميزي شده است و الباقي در دست اجرا است.
7470/6026/
خبرنگار: عليرضا عربي **انتشار دهنده: جانعلي فتحي