تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری، آیین‌نامه میانجی‌گری در امور كیفری را كه به تصویب هیات وزیران رسیده است برای اجرا به دستگاه ذیربط ابلاغ كرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری این مصوبه را برای اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ كرد.
متن آیین‌نامه میانجی‌گری در امور كیفری به شرح زیر است:
ماده 1- در این آیین‏نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به كار می روند:
الف - میانجی گری: فرایندی كه طی آن بزه دیده و متهم با مدیریت میانجی‏گر در فضای مناسب در خصوص علل، آثار و نتایج جرم انتسابی و نیز راه های جبران خسارات ناشی از آن نسبت به بزه دیده و متهم گفتگو نموده و در صورت حصول سازش، تعهدات و حقوق طرفین تعیین می شود.
ب - میانجی گر: شورای حل اختلاف، شخص یا مؤسسه‏ای كه فرایند گفتگو و ایجاد سازش بین طرفین امر كیفری را مدیریت و تسهیل می‏نماید.
پ - جرم: جرایم تعزیری درجه شش، هفت و هشت كه مجازات آنها قابل تعلیق است.
ت - مؤسسه میانجی گر: مؤسسه‏ای كه طبق قوانین و مقررات حاكم بر مؤسسات غیرتجاری به منظور میانجی‌گری تأسیس می گردد یا سایر مؤسسات كه در چارچوب قوانین یا اساسنامه مربوط، صلاحیت لازم جهت میانجی گری را دارند و به تشخیص مقام قضایی ارجاع‏دهنده برای این منظور تعیین می‌شوند.
ث - فرآیند میانجی گری: مجموعه اقداماتی كه طی آن با مدیریت میانجی گر و با حضور بزه دیده و متهم و در صورت ضرورت سایر اشخاص مؤثر در حصول سازش از قبیل اعضای خانواده، دوستان یا همكاران آنان و نیز حسب مورد اعضای جامعه محلی، نهادهای ذی ربط رسمی، عمومی و یا مردم نهاد، برای حل و فصل اختلاف كیفری با یكدیگر به گفتگو و تبادل نظر پرداخته و در صورت حصول توافق، صورتمجلسی تنظیم و برای مقام قضایی مربوط ارسال می شود.
ج - جامعه محلی: اشخاص یا نهادهایی كه ممكن است به دلیل ارتباط با متهم، بزه دیده و یا تأثیرپذیری از جرم و نتایج آن، بتوانند در فرایند پاسخ دهی به جرم، مسئولیت پذیر كردن متهم و جلب رضایت بزه دیده تأثیرگذار باشند.
چ - صورت مجلس سازش: متنی كه به امضای میانجی گر و طرفین اختلاف می رسد و در آن جزییات توافق طرفین از جمله حقوق و تكالیف آنها به روشنی مورد تصریح قرار می گیرد.
ماده 2- امور مربوط به میانجی گری می تواند در هر دادسرا یا دادگاه زیر نظر دادستان عمومی و انقلاب یا رییس حوزه قضایی محل ساماندهی شود. دادستان یا رییس حوزه قضایی می‏تواند این وظیفه را به یكی از معاونین خود ارجاع دهد.
ماده 3- ارجاع به میانجی‏گری در مواردی كه دستگاه‏های دولتی شاكی یا مشتكی عنه هستند با رعایت قوانین و مقررات مربوط بلامانع است.
ماده 4- جهت ارجاع امر كیفری به میانجی‏گر، مقام قضایی باید موضوع اختلاف، صلاحیت، تخصص و مقبولیت وی نزد طرفین اختلاف را مورد توجه قرار دهد.
ماده 5- در صورت توافق طرفین اختلاف به معرفی میانجی‏گر و موافقت میانجی‏گر مرضی‏الطرفین آنان، میانجی‏گری پس از تأیید مقام قضایی با وی خواهد بود. در صورت عدم تعیین میانجی‏گر توسط طرفین، مقام قضایی می‏تواند رأساً اقدام كند.
ماده 6- توافق طرفین اختلاف جهت ارجاع امر به میانجی‏گری توسط مقام قضایی صورتمجلس شده و به امضای آنان می‏رسد.
ماده 7- میانجی‏گر می‏تواند از میان معتمدان محلی یا دانش‏آموختگان رشته‏های مختلف با اولویت مددكاری اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی، جامعه‏شناسی، حقوق و فقه و مبانی حقوق انتخاب شود.
ماده 8- مقام قضایی می‏تواند موضوع كیفری را به مؤسسه‏ای برای میانجی‏گری ارجاع دهد.
در این صورت مسئول مؤسسه مزبور در قبال امر میانجی‌گری به قاضی مربوط پاسخگو است.
ماده 9- فهرستی از اشخاص واجد صلاحیت میانجی‏گری در هر حوزه قضایی صرفاً جهت معرفی به طرفین توسط رییس حوزه قضایی محل تهیه می‏گردد. وجود این فهرست مانع از ارجاع امر میانجی‏گری به سایرین نیست.
ماده 10- احراز صلاحیت میانجی‏گر پس از توافق طرفین با مقام قضایی رسیدگی‏كننده می‏باشد. میانجی‏گرها باید از میان كسانی انتخاب شوند كه دارای شرایط زیر باشند:
الف - وثاقت
ب - تابعیت جمهوری اسلامی ایران برای میانجی‏گری در مورد اتباع ایرانی
پ - فقدان سابقه محكومیت مؤثر كیفری
ت - حداقل (25) سال تمام شمسی.
ماده 11- مؤسسه‏ای می‏تواند به امر میانجی‏گری بپردازد كه دارای شرایط زیر باشد:
الف - با رعایت مقررات قانونی ثبت شده باشد.
ب - میانجی‏گری در زمره موضوع فعالیت آن مؤسسه باشد.
پ - مؤسس یا مؤسسان آن و میانجی‏گرها دارای شرایط مقرر در ماده (10) این آیین‌‏نامه باشند.
ت – مؤسس یا مؤسسان و افراد شاغل در مؤسسه كه به امر میانجی‏گری می‌‏پردازند دارای مدرك معتبر در یكی از رشته‌‏های مددكاری اجتماعی، علوم تربیتی، روان شناسی، جامعه شناسی، حقوق و فقه و مبانی حقوق باشند.
تبصره - كاركنان شاغل در قوه قضاییه اعم از قضایی و اداری و همچنین ضابطان دادگستری نمی‌‏توانند میانجی‌گر و یا متقاضی ایجاد مؤسسه میانجی‏گری شوند.
ماده 12- افراد موضوع ماده (11) این آیین‏نامه باید آموزش‏های لازم جهت میانجی‏گری در امور كیفری را طی كنند.
تبصره 1- آموزش میانجی‏گرها و مواد آموزشی مربوط، مهارت‏ها و دانش لازم برای میانجی‏گری باید توسط قوه قضاییه با همكاری گروه‌های علمی و دانشگاهی ذی‏ربط تهیه شده و به متقاضیان میانجی‏گری آموزش داده شود.
تبصره 2- مؤسسات و مراكز آموزشی دولتی و غیردولتی نیز می‌‏توانند بر اساس سرفصل‏های مصوب قوه قضاییه و تحت نظارت آن نسبت به آموزش میانجی‏‏گرها اقدام نمایند.
تبصره 3- میانجی‏گرها باید در خصوص مفاهیم مربوط به جرم، مسئولیت كیفری، مسئولیت مدنی، انواع جرایم، آثار جرم و بزه‏دیده، بزهكار و اجتماع، روش‏های میانجی‏گری و مهارت‏های مربوط، وظایف و تكالیف میانجی‏گر، آیین رسیدگی به جرایم، چگونگی مدیریت جلسات رسیدگی به اختلافات طرفین در امور كیفری و سایر موارد آموزش‏های لازم را فرا بگیرند.
تبصره 4- مدت، شیوه و موضوعات آموزش میانجی‏گری به موجب دستورالعملی است كه به تصویب قوه قضاییه می‏رسد.
تبصره 5- در پایان دوره آموزشی میانجی‏گری در اموركیفری و گذراندن توأم با موفقیت آموزش‏ها، گواهی گذراندن دوره میانجی‏گری به آموزش‌دیدگان اعطا می‌‏شود.
تبصره 6- مدت اعتبار این گواهی سه سال است و تمدید آن از طرف مرجع صادركننده گواهی، بلامانع است.
تبصره 7- در صورت تشخیص مرجع صدور گواهی میانجی‏گری به تجدید دوره آموزش میانجی‏گران و بازآموزی آنها، میانجی‏گران موظف به شركت در دوره‏های مذكور و اخذ گواهی مربوط هستند.
ماده 13- به منظور هماهنگی، برنامه‏ریزی، ایجاد وحدت رویه و نظارت بر فعالیت مؤسسات میانجی‏گری در كشور و ابطال پروانه آنها، دفتر امور میانجی‏گری در قوه قضاییه تشكیل می‌‏شود.
ماده 14- میانجی‏گر موظف است انجام وظایف میانجی‏گری را در اسرع وقت پس از ارجاع موضوع از طرف مقام قضایی شروع نماید و جلسه یا جلسات میانجی‏گری را حداكثر در مهلت معین شده توسط مقام قضایی تشكیل دهد و گزارش فعالیت خود و اظهارات طرفین و نتیجه آن را صورت مجلس كند.
ماده 15- میانجی‏گر باید اهداف، آثار میانجی‏گری و نیز موضوع اختلاف یا جرمی كه موجب میانجی‏گری شده را برای شاكی و متهم به طور صریح و شفاف توضیح دهد و زمینه استماع، اظهارنظر و مذاكرات طرفین اختلاف را فراهم كند.
ماده 16- در فرآیند میانجی‏گری، اصل بر گفتگوی میان طرفین و تلاش آنها برای تبادل‏نظر و رسیدن به توافق است. میانجی‏گر وظیفه مدیریت این فرایند و تسهیل آن را بر عهده دارد. میانجی‏گر باید در كمال بی‏طرفی و در حدود اختیارات قانونی وظایف خود را انجام دهد و نباید هیچ كدام از طرفین را به منظور رسیدن به توافق و امضای آن در معرض تهدید یا اجبار قرار دهد و در مدیریت جلسات میان شاكی و متهم به ترتیبی عمل نماید كه بزه‏دیده مجدداً دچار بزه‏دیدگی نشده و طرفین با رعایت احترام و بدون توسل به تهدید و خشونت با یكدیگر گفت و گو كنند.
ماده 17- جلسات میانجی‏گری با حضور طرفین تشكیل می‏گردد. در صورت توافق شخص بزه‏دیده به حضور متهم در جلسه، متهم شخصاً باید حاضر شود. حضور سایر اشخاص به تشخیص میانجی‏گر و توافق طرفین با رعایت ماده (19) بلامانع است.
تبصره 1- وكلای طرفین مستقلاً یا به همراه موكل خود، حق حضور در فرایند میانجی‌گری را دارند.
تبصره 2- در صورت ضرورت حضور متهمی كه در بازداشت است، تشكیل جلسه در خارج از بازداشتگاه یا زندان باید با دستور مقام قضایی و رعایت جهات تأمینی معمول باشد.
ماده 18- در صورت ضرورت، میانجی‏گر می‏تواند از اعضای خانواده، دوستان، همكاران، همسایگان و سایر اشخاص از جمله جامعه محلی كه بنا به تشخیص میانجی‏گر یا تقاضای هر كدام از طرفین حضورشان در جلسه میانجی‏گری مفید است، دعوت به حضور نماید.
ماده 19- میانجی‏گر نسبت به حفظ تمام اطلاعات و اسراری كه از طرفین در جریان میانجیگری به دست می‏آورد حسب مورد مسئول است.
ماده 20- دریافت یا وعده دریافت هر گونه مال، وجه، منفعت یا امتیاز از طرفین اختلاف توسط میانجی‏گر به جز موارد مقرر در این آیین‌‏نامه ممنوع است.
ماده 21- كلیه مطالب و اظهارات طرفین در فرایند میانجی‏گری جنبه محرمانه دارد.
ماده 22- میانجی‏گر می‏‌تواند اسناد و اطلاعات موردنیاز را از طرفین مطالبه كند. طرفین در صورت تمایل می‏توانند اطلاعات و اسناد خود را رأساً و یا به تقاضای میانجی‏گر ارایه دهند. عدم ارایه اسناد و اطلاعات خواسته شده مانع تشكیل جلسه میانجی‏گری نخواهد شد.
تبصره - ارایه اطلاعات و اسنادی كه جنبه محرمانه و سری دارد ممنوع است.
ماده 23- در صورت عدم حصول توافق بین طرفین، میانجی‏گر ارجاع مجدد قضیه به فرایند رسمی رسیدگی كیفری را به آنان اعلام می‏‌نماید.
ماده 24- میانجی‏گر باید مفاد صورتمجلس میانجی‏گری را تنظیم و گفتگوهای طرفین را به طور خلاصه منعكس و به امضای آنان برساند. در صورت امتناع هر یك از طرفین، مراتب توسط میانجی‏گر در صورتمجلس قید می‌‏شود.
تبصره 1- در گزارش میانجی‏گر باید وضعیت كلی بزه‌‏دیده و آثار روانی، جسمانی و مالی جرم نسبت به وی، مراتب ندامت یا عذرخواهی متهم و همچنین تلاش یا عدم تلاش وی جهت جبران آثار جرم و التیام بخشیدن به آلام بزه‏‌دیده مورد اشاره قرار گیرد.
تبصره 2- میانجی‏گر موظف است مشروح توافق را با ذكر كلیه جزییات، تعهدات و حقوق آنها به صورت مكتوب و بدون ابهام تنظیم نموده و پس از تفهیم به طرفین به امضای آنان برساند.
ماده 25- در صورتی كه طرفین اختلاف یا یكی از آنان كمتر از (18) سال داشته باشد حضور ولی یا سرپرست وی الزامی است. در صورت عدم حضور ولی یا سرپرست، میانجی‏گر مراتب را برای تعیین تكلیف به مقام قضایی اعلام می‌‏كند.
ماده 26- هرگونه توافق در امور مالی توسط شخص كمتر از (18) سال و در امور غیرمالی هرگونه توافق توسط اطفال غیربالغ در فرایند میانجی‏گری منوط به تأیید ولی یا سرپرست وی است و در صورت امتناع ولی یا سرپرست یا عدم دسترسی به او مراتب برای تعیین تكلیف به مقام قضایی مربوط اعلام می‏‌شود.
ماده 27- میانجی‏گر می‏تواند بنا به تشخیص خود در مورد اتهامات اشخاص كمتر از (18) سال در فرایند میانجی‏گری و نیز در مواردی كه بزه‏‌دیده شخص كمتر از (18) سال است حسب مورد از مدرسه یا سایر نهادهای ذی‏ربط از جمله آموزش و پرورش و سازمان‌های موضوع ماده (66) قانون آیین دادرسی كیفری – مصوب 1392 – با اصلاحات بعدی، دعوت به عمل آورد. در صورت درخواست سازمان‏های مذكور دعوت از آنها با رعایت مقررات ماده یادشده بلامانع است.
ماده 28- میانجی‏گر موظف است با توجه به ماده (82) قانون آیین دادرسی كیفری - مصوب 1392 - با اصلاحات بعدی، نسبت به تشكیل جلسات میانجی‏گری و تلاش برای تعیین تكلیف آن در فرصت سه ماهه اقدام و نتیجه را به مقام ارجاع‏‌كننده گزارش كند. در صورت ضرورت تمدید آن، مقام قضایی می‏‌تواند به طور مستقل یا حسب درخواست میانجی‏گر یا طرفین اختلاف اقدام به تمدید آن حداكثر به مدت سه ماه دیگر كند.
ماده 29- مقام قضایی می‏تواند از ارجاع میانجی‏گری به اشخاص یا مؤسساتی كه در انجام وظایف میانجی‏گری و اعلام پاسخ در مهلت‏های مقرر بدون عذر موجه تأخیر و تعلل می‏نمایند خودداری ‏كند.
ماده 30 - پرداخت دستمزد میانجی‏گری به عهده متقاضی و در صورت درخواست طرفین بالمناصفه به عهده آنان می‏‌باشد.
ماده 31- میزان دستمزد و نحوه پرداخت آن با توجه به نوع دعاوی و وضعیت مالی طرفین و سایر اوضاع و احوال حاكم بر پرونده‏ها به موجب دستورالعملی است كه به تصویب رییس قوه قضاییه می‌‏رسد. حداكثر دستمزد هر ساله به پیشنهاد وزارت دادگستری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می‏رسد. مقام قضایی ضمن ارجاع پرونده به میانجی‏گر تعرفه متعلقه را در چارچوب این دستورالعمل به طرفین اعلام و در قرار صادره تصریح می‏‌نماید.
ماده 32- نظارت بر فرایند میانجی‏گری حسب مورد به عهده مقام قضایی ذی‏ربط كه پرونده نزد او مطرح است، می باشد.
ماده 33- طرفین اختلاف می‏توانند مراتب عدم صلاحیت و تعلل در پیگیری میانجی‏گر را به اطلاع مقام قضایی ذی‏ربط برسانند.
ماده 34- در صورت عدم حضور طرفین در جلسات میانجی‏گری و گزارش میانجی‏گر مبنی بر عدم امكان برگزاری جلسات میانجی‏گری، مقام قضایی ارجاع كننده به میانجی‏گری باید نسبت به لغو آن اقدام و رسیدگی را ادامه دهد.
سیام * 9314* 1336 دریافت كننده:داود توسلی**انتشاردهنده:مهرنوش خانزائی