شیراز- ایرنا- آزادراه در حال ساخت شیراز – اصفهان با توجه به كاهش 134 كیلومتری مسافت بین این دو كلانشهر و تاثیر آن بررونق گردشگری و تبادل كالا از طرح هایی است كه ماهیت آن در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تعبیر شده است.

به گزارش یكشنبه ایرنا، این آزادراه كه هم اینك به عنوان مهمترین پروژه عمرانی در استان فارس از آن یاد می شود، در در زمان بهره برداری می تواند تكمیل كننده كریدور شمال به جنوب شبكه آزاد راهی كشور باشد.
انجام مطالعات اولیه این پروژه به سال 1352 باز می گردد كه به دنبال پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، روند ساخت آن متوقف شد. عملیات ساخت این طرح در سال 1389 آغاز شد و تا پاییز 1394، حدود 15 درصد پیشرفت فیزیكی داشت كه نشان از ساخت سالانه سه درصد از این طرح داشت.
عملیات ساخت این طرح با مشاركت وزارت راه و شهرسازی (كارفرما معاونت ساخت و توسعه آزاد راهها) (50 درصد) و وزارت دفاع و پشتیبانی (50 درصد) در حال اجرا است
طول آزاد راه شیراز – اصفهان 217 كیلومتر است كه با اجرای آن فاصله كنونی 470 كیلومتری بین این دو شهر 134 كیلومتر كاهش می یابد كه این به معنای كاهش 2 ساعته زمان سفر است.
به دنبال سفر اردیبهشت 94 هیات دولت به استان فارس و بازدید پاییز همان سال استاندار فارس از طرح ساخت آزادراه، عملیات اجرایی این طرح شتاب گرفت به گونه ای كه این طرح در یكسال گذشته حدود 30 درصد پیشرفت داشته است و به نیمه راه نزدیك شده است.
این طرح علاوه بر كمك به تكمیل كریدور شمال به جنوب شبكه آزاد راهی، این پروژه در كاهش 136 میلیون لیتری مصرف سوخت در سال اول بهره برداری، افزایش ایمنی و پیشگیری از بروز تصادفات و وارد آمدن خسارت به میزان 180 میلیارد ریال و شتاب بخشیدن به روند توسعه اقتصادی استان های فارس، اصفهان، یزد، كهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
در اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان كه بی تردید در رونق صنعت گردشگری فارس نیز تاثیرگذار خواهد بود، سعی شده كه چشم اندازهای طبیعی و زیبای مسیر به خوبی حفظ شود.
این پروژه برای نخستین بار در كشور با استفاده از فناوری پوشش بتنی به جای آسفالت در حال اجراست كه با توجه به تجارب جهانی، استفاده از این روش نوین می تواند آینده صنعت راهسازی ایران را هم متحول كند.
این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف قیر و پایین آمدن هزینه اجرا، از دوام بیشتری نیز برخوردار است.
از آنجا كه فارس تنها استان پهناور كشور است كه فاقد آزادراه بوده و از بزرگراه های بسیار محدودی نیز برخوردار است.
این وضعیت سبب ایجاد ترافیك های سنگین در محورهای مواصلاتی آن شده و همچنین موقعیت خاص آن نسبت به استان های همجوار و بالا بودن میزان تلفات ناشی از حوادث جاده ای، اجرای پروژه آزادراه شیراز – اصفهان امری كاملا ضروری و حیاتی به نظر می رسد.
** تاكید رئیس جمهوری بر شتاب بخشی به اجرای طرح آزادراه شیراز - اصفهان
با توجه به چنین ضرورت هایی است كه رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت در سفر اردیبهشت 94 خود به استان فارس بر شتاب بخشی به طرح ساخت این آزادراه تاكید كردند.
این آزادراه یكی از محورهای مورد بحث در دیدار 13 مهرماه امسال استاندار فارس با رئیس جمهوری بود.
سید محمد علی افشانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در این جلسه گزارشی از عملكرد دولت در سه سال گذشته ارائه شد و از دكتر روحانی درخواست شد كه از راه های مختلف به استان فارس توجه بیشتری صورت گیرد.
استاندار فارس گفت: رئیس جمهوری به طور مشخص مباحث مرتبط با ساخت آزادراه شیراز اصفهان را با علاقه دنبال می كنند و در ماه های گدشته بر ساخت این بزرگراه تاكید داشتند و درباره میزان پیشرفت آن سوال می كردند.
وی ادامه داد: رئیس جمهوری در این جلسه بر شتاب بخشی به ساخت این آزادراه و بزرگراه های استان تاكید كرد تا این كه این طرح ها در كوتاه ترین زمان به بهره برداری برسد.
** پیشرفت 45 درصدی طرح
سید محمدعلی افشانی شنبه 22 آبان ماه جاری 12 ساعت كاری را به بازدید از روند اجرای این آزادراه اختصاص داد و در این بازدید از پیمانكار طرح خواست كه با توجه به تامین اعتبار مورد نیاز این طرح، ساخت آزادراه شتاب گیرد.
افشانی در حاشیه این بازدید گفت: طرح آزاد راه شیراز - اصفهان سال 94به حالت نیمه تعطیل درآمده بود و تنها 100 دستگاه ماشین آلات سنگین در آن فعالیت داشت اما امروز در تمام طول این طرح شاهد فعالیت تعداد قابل توجهی ماشین آلات راهسازی هستیم.
وی ادامه داد: پارسال در مورد این طرح پیگیری های جدی انجام شد و دیدارهایی را با معاون اول رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع داشتیم.
استاندار فارس اظهار كرد: رئیس جمهوری نیز در سفر به استان فارس و در سخنرانی در حرم مطهر شاهچراغ (ع) خواستار شتاب بخشیدن به اجرای طرح آزاد راه شیراز - اصفهان شد كه این به معنای تكمیل این طرح در زودتر از موعد مقرر است.
افشانی گفت: وزارت راه و شهرسازی در اسفندماه پارسال سه هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص داد و شریك این طرح نیز باید به همین میزان هزینه می كرد.
استاندار فارس ادامه داد: با توجه به قول مساعد معاون آزاد راه های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تامین قیر و سیمان مورد نیاز این طرح بدون اینكه سقفی برای هزینه آن در نظر گرفته شود، انتظار داشتیم تلاش بیشتری را در این زمینه مشاهده می كردیم.
وی گفت: بسیار مهم است كه مردم مشاهده كنند این طرح در حال فعالیت است و جزو معدود طرح های كشور است كه مشكل اعتباری ندارد.
استاندار فارس اظهار كرد: این طرح برای مردم استان از اهمیت بسیاری برخوردار است و نسبت به گذشته پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.
وی، میزان پیشرفت طرح آزاد راه شیراز - اصفهان را بر اساس گزارش پیمانكاران حدود 45 درصد اعلام كرد و گفت: با توجه به روند پیشرفت كار، پیش بینی می شود كه تا پایان سال جاری این میزان به 55 درصد برسد.
افشانی افزود: در مجموع این طرح به طور كامل و در 175 نقطه فعال است و با توجه به اهمیت فوق العاده آن باید با تجهیزات بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر فعالیت آن ادامه یابد.
** هفت هزار و 800 میلیارد ریال، هزینه اجرای طرح تاكنون
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور نیز در این باره گفته است: در پروژه مشاركتی آزادراه شیراز-اصفهان خوشبختانه طرفین به تعهدات مالی خود عمل كرده اند و این پروژه مشكل اعتباری ندارد.
سعید محمدزاده افزود: فعالیت در همه جای پروژه آزادراه شیراز-اصفهان قابل مشاهده است و علاقه مند هستیم سرعت فعالیت در این پروژه افزایش یابد.
وی با بیان این كه تا امروز هفت هزار و 800 میلیارد ریال در پروژه آزادراه شیراز-اصفهان هزینه شده است، تصریح كرد: تا پایان پروژه 12هزارمیلیارد ریال دیگر اعتبار لازم است كه البته بخشی از آن تاكنون تامین شده است.
بدون تردید بهره برداری از آزادراه شیراز – اصفهان خبر خوشی نه تنها برای مردم دیار فارس بلكه برای استان های جنوبی كشور خواهد بود كه از این آزادراه برای دسترسی به مركز كشور بهره گیرند.
6122 / 2027
گزارشگر: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی