آبادان- ایرنا - معاون عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت از حضور 200 هیات تجاری در ایران پس از توافق برجام برای افزایش مبادلات تجاری خبر داد.

به گزارش ایرنا فرزاد پیلتن وز سه شنبه در حاشیه چهارمین همایش تجلیل از صادركنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند در محل تالار مهر در جمع خبرنگاران گفت:به طور قطع برجام در رفع فضای منفی كه علیه كشور ما ایجاد شده بود در حوزه اقتصادی و تجاری موفق بود و این كاهش فضای منفی سبب افزایش سطح علاقمندی طرفهای خارجی شد.
وی افزود: بسیاری از كشورهای خارجی علاقه مند شدند تا پس از برجام مذاكراتشان را به طور مجدد با ایران آغاز كنند و بر این اساس، هیات های تجاری مختلفی از مناطق مختلف دنیا به ایران آمدند، ضمن آنكه هیاتهایی نیز از كشور ما به سایر كشورها اعزام شدند.
وی از رفع فضای منفی به عنوان یكی از دستاوردهای مهم برجام نام برد و اظهار كرد:علاوه بر این از نظر حقوقی بسیاری از بانك های كشورهای دیگر آمادگی و علاقه خود را به برقراری روابط بانكی كه از زیر ساختهای اصلی تجارت است، اعلام كردند .
معاون عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت تصریح كرد: در برخی از موارد این ارتباطات برقرار شده و البته نیاز به فعالیت بیشتر دارد تا از برجام آن طور كه باید و شاید از نتایجی كه برای كشورمان می تواند داشته باشد، استفاده كنیم تا بتوانیم این نتایج را به دست آوریم.
وی یادآور شد: با توجه به سطح كیفی، قیمتی و قابل رقابت بودن كالاهای ما در بازارها، بیش از 200 هیات تجاری پس از برجام به ایران آمدند و به دنبال این بودند تا در فضای پس از برجام، فضای تجاریشان را با كشورمان افزایش دهند و این اتفاق هم افتاده و ما شاهد رشد تدریجی صادرات كشورمان به دیگر بازارها هستیم.
پیلتن اضافه كرد:زیر ساخت های صادراتی، ایجاد امكانات لازم برای تسهیل صادرات كمك كند به وضعیت كالاهای رقابت در كشورمان باز می گردیم، با این حال در نظر داریم تا از طریق اعطای جوایز صادراتی این كم كها را توسعه و تقویت كنیم.
وی از مناطق آزاد به عنوان پلی برای توسعه صادرات یاد كرد و گفت:یكی از اهداف اصلی این بوده ، جذب سرمایه گذاری خارجی و تولید راحت و ارزان بتوانند به بازارهای خارجی صادرات داشته باشند و مناطق آزاد در این زمینه نیاز به فعالیت بیشتری دارند منتها در این شرایط منطقه آزاد اروند به نظر می رسد یكی از نمونه های موفق جذب سرمایه بوده و از سوی دیگر با ایجاد زیر ساختهای مناسب در مرز شلمچه توانسته به توسعه صادرات به ویژه به كشور عراق كمك كند.
به گزارش ایرنا با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی و تجاری چهارمین همایش تجلیل از صادركنندگان نمونه ، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند در محل تالار مهر برگزار شد.
در این همایش كه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، معاون عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت و جمع كثیری از فعالان عرصه تجارت و اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر حضور داشتند، از صادركنندگان نمونه، فعالان اقتصادی و خادمان صادرات منطقه آزاد اروند با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.
حجم صادرات محصولات تولیدی به صورت مستقیم، میزان اشتغالزایی، ظرفیت تولید، میزان توسعه واحد تولیدی پس از بهره برداری، رعایت مسائل زیست محیطی و داشتن فضای سبز و نام تجاری معتبر در سطح كشور از جمله معیارهای انتخاب صادركنندگان نمونه به شمار می رود.
در این آئین از شركت پتروشیمی، پاسارگاد، تولید فرآورده های غذایی دریایی مرجان ،شركت تجارت اره عالی اروند ،شركتهای تعاونی مرزنشینان موج دریا 2 شادگان ،شركت مرزنشینان شماره 2 خرمشهر ، شركت صالح اندیشان اروند و هفت بازرگان با اهدای تندیس و هدیه تجلیل شد.
6125 خبرنگار و انتشار دهنده:سیدبهادر حسینی
كانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@