تهران- ايرنا- استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي، معرفت شناسي را زمينه و اساس تفكر مرحوم علامه «محمدتقي جعفري» دانست و گفت: وي در برخورد با انديشه ها و تفكرات انديشمندان جانب انصاف را رعايت كرد و آنها را در آثار خود مورد بررسي قرار مي داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، «عبدالله نصري» شامگاه سه شنبه در آيين گراميداشت هجدهمين سالگرد درگذشت علامه محمدتقي جعفري (ره) در فرهنگسراي فردوس افزود: مواجهه علامه جعفري با انديشه هاي گوناگون باعث شد كه وي ابداعات فراواني در حوزه فكر و انديشه داشته باشد و مباحث معرفت شناسي را در آثار خود مورد بررسي قرار دهد.
نصري اظهار كرد: علامه جعفري در برخورد با انديشه ها و تفكرات ديگران جانب انصاف را رعايت مي كرد و بر اين اساس وي توانست از انديشه هاي متفكران ديگر بدون اينكه دچار التقاط شود، بهره برداري صحيح كرد و در مورد انديشه هاي آنان به خوبي قضاوت كند.
اين استاد فلسفه با اشاره به استقلال فكري علامه جعفري گفت: وي تابع ديگر متفكران نبود كه اگر چنين بود، دايره فكري او محدود مي شد.
وي افزود: برخي به دليل آشنا نبودن با فلسفه و آثار علامه جعفري گمان مي كردند كه علامه جعفري قدمي بالاتر از حكمت صدرايي و سبزواري بر نخواهد داشت اما مرحوم علامه جعفري معتقد بود كه با توجه به شرايط جامعه هر روز بايد سوالات جديد داشت و به آنان پاسخ دهيم.
نصري از مرحوم علامه جعفري به عنوان الگوي اسلامي ياد كرد و گفت: متاسفانه در جامعه با حجاب معاصر مواجهيم و در مقايسه با كشورهاي غربي به شخصيت معاصر خودمان توجه چنداني نداريم، در صورتي كه كشورهاي غربي به شخصيت هاي علمي و فرهنگي خود در زمان حياتشان توجه زيادي داشت و براي يك شخصيت هزار كتاب و مقاله نگاشته مي شود، همچنين آثار اين شخصيت در زمان حياتش مورد نقد و بررسي قرار گرفت و وي برابر اين نقدها پاسخگوست.
وي با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي و علمي مرحوم علامه جعفري و جايگاه برجسته ايشان در حوره فلسفه اظهار كرد: در دوراني كه در چارچوب محدود، مسايل فلسفي صدرايي، سهروردي، سينوي و مطالب متافيزيكي مطرح و فلسفه اسلامي محدوديت تلقي شده و در فلسفه غرب، ساحت هاي مختلف انديشه بيان مي شد، سنت شكني ها و سدشكني هاي علامه جعفري در حوزه فلسفه بسيار حائز اهميت است.
نصري با بيان اينكه نوع نگاه علامه جعفري در تفسير آيات قرآن ابداعي است، افزود: نوع نگاه ايشان در تفسير قرآن، نهج البلاغه و مثنوي معنوي با توجه به دانش وسيع و گسترده با ديگر شارحان متفاوت است كه بايد اين ويژگي ها مورد بررسي قرار بگيرد.
اين استاد فلسفه با اشاره به اينكه علامه جعفري در آثار خود به فلسفه هنر، موسيقي، تاريخ، فرهنگ و تمدن پرداخته است، گفت: بسياري از بزرگان وارد اين مقولات نمي شود و تحليل هاي علامه جعفري از شاعراني همچون خيام و نظامي اهميت فوق العاده اي دارد.
نصري با انتقاد از سخنان مطرح شده مبني بر اينكه علامه جعفري فيلسوف نيست، اظهار كرد: برخي افراد و حتي شاگردان علامه جعفري متاسفانه هيچ مطالعه اي درباره آثار و انديشه هاي وي ندارند و مطالبي را در مورد انديشه ايشان بيان مي كنند كه صحيح نيست.
اين شاگرد علامه جعفري گفت: ما بايد بدانيم كه در دانشگاه ها چه تعداد رساله در مورد علامه جعفري، طباطبايي و مطهري نگاشته مي شود و آيا كسي كه تحت تاثير انديشه هاي علامه جعفري بوده، خود كتابي نوشته است.
«عليرضا جعفري» فرزند علامه جعفري نيز در اين آيين با بيان اينكه امروزه هر فردي در مورد تفسير مثنوي معنوي علامه جعفري اظهار نظر مي كند، گفت: در سال 51 كه علامه جعفري تفسير مثنوي معنوي را مي نگاشت، نظرات متفاوتي مطرح بود و برخي بر عليه و برخي بر له علامه نظر مي دادند، در آن زمان علامه جعفري، مولوي را به خواب مي بينند و از او سوال مي كنند كه آيا از اين تفسير راضي هستيد يا خير و مولوي در پاسخ به علامه جعفري مي گويد كه از كسي اين سوال را بپرس كه براي او كار را انجام مي دهي.

*جامعه امروز نيازمند افكار انديشمنداني همچون مرحوم علامه جعفري است
«فرهاد بابايي‌فر» از شاگران مرحوم علامه محمدتقي جعفري با تاكيد بر شناخت ويژگي هاي شخصيتي و انديشه وي اظهار كرد: جامعه امروز ما نيازمند افكار افرادي همچون علامه جعفري است و ما در اين حوزه قصور مي كنيم و نهادهايي كه در اين حوزه تلاش مي كنند، بايد ياري داده شوند.
وي گفت: براي شناخت افكار و انديشه هاي علامه جعفري بايد كارگروه هايي تشكيل و نظام مندي هايي ايجاد شود و انديشه هاي اين عالم بزرگ به سمت دانشگاه ها سوق پيدا كند و به دانشجويان و نسل جوان معرفي و منتقل شود.
بابايي فر، علامه جعفري را انساني با اخلاق، متدين و رباني توصيف كرد و افزود: جوهره شخصيت و تمام تلاش علامه جعفري تربيت انسان بود، وي در آثار و سخنانش فقط اصل و خودش بود و از تعلقات تهي و از خدا پر بود.
بابايي فر گفت: علامه جعفري روشنفكرانه كار مي كرد و در عين حال مومني راسخ بود و آموختن را با جوهره معنويت و عشق توام مي كرد.
وي افزود: علامه جعفري به عنوان استادي نوگرا، با هويت و با اصالت بود كه چنين ويژگي هايي نياز جامعه ماست كه بايد به آن پرداخته شود و از اين شخصيت وارسته در بدنه جامعه در حوزه هاي فعاليت آموزش دانش به نسل جوان، دانشجويان و طلبه ها بهره ببريم.
«منوچهر صدوقي» مدرس حكمت و عرفان اسلامي و داماد علامه جعفري نيز در اين آيين با بيان اينكه ثبوت و اثبات اشخاص با يكديگر متفاوت است، گفت: اكنون اختلاف نظرهايي در مورد ثبوت و اثبات علامه جعفري مطرح شده، در مقام ثبوت، شخصيت ايشان مشخص است اما در مقام اثبات برخي مي گويند كه علامه جعفري فيلسوف بودند يا خير و برخي نيز مي گويند كه ايشان مطلب فلسفي ننوشتند.
وي اين سخنان را با انديشه هاي فلسفي مورد نقد و بررسي قرار داد.
«بيژن پورمند» رئيس فرهنگسراي فردوس در اين آيين با بيان اهميت برگزاري بزرگداشت علامه محمدتقي جعفري گفت: قرار است اين برنامه سال هاي آينده با همكاري موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري به صورت پيوسته و غني تر با هدف بومي سازي انديشه هاي علامه جعفري برگزار شود تا آنچه را داريم، قدر بدانيم.
شعرخواني «صالح افشار»، برپايي نمايشگاه‌ كتاب و نگارگذر عكس با موضوع زندگي و آثار علامه جعفري (ره) در نگارخانه پرديسان از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.
آيين گراميداشت هجدهمين سالگرد درگذشت علامه محمدتقي جعفري(ره) شامگاه سه شنبه با همكاري كتابخانه علامه محمدتقي جعفري(ره) و موسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري در ويژه برنامه‌اي با عنوان «تكاپوگر انديشه‌ها» با حضور عليرضا جعفري (فرزند اين علامه فقيد)، فرهاد بابايي‌فر، منوچهر صدوقي، عبدالله نصري، افشين علا و جمعي از شاگردان ايشان در فرهنگسراي فردوس برگزار شد.
علامه محمدتقي جعفري تبريزي فيلسوف، مولوي‌شناس، مفسر قرآن كريم و نهج البلاغه سال 1304 در تبريز متولد شد، وي پس از گذراندن تحصيلات در تبريز، سال 1319 در 15سالگي به تهران آمد و در مدرسه مروي نزد اساتيد تحصيل متن رسائل و مكاسب را پي گرفت سپس به شهر قم مهاجرت كرد و ضمن تحصيل در مدرسه دارالشفاي قم، ملبس به لباس روحانيت شد و دروس خارج را در آنجا آغاز كرد.
وي سپس براي ادامه تحصيلات، راهي نجف شد و در سن 23 سالگي به درجهٔ اجتهاد نايل شد. وي در سال 1336 يا 1337 به ايران بازگشت.
ميرزا حسن موسوي بجنوردي، شيخ كاظم شيرازي، سيد عبدالهادي شيرازي، آيت‌الله سيدابوالقاسم خويي، شيخ مرتضي طالقاني، علي محمد بروجردي، ميرزا حسن يزدي، سيدجمال الدين گلپايگاني، سيدمحمد هادي ميلاني، ميرزا حسن موسوي بجنوردي، آيت‌الله شهيدي (صاحب حاشيه بر مكاسب) و سيدمحسن حكيم و آقا ميرزا علي اكبر اهري از اساتيد علامه جعفري بودند.
علامه جعفري 25 آبان 1377 دار فاني را وداع گفت و پيكر وي در رواق دارالزهد حرم مطهر امام رضا(ع) به خاك سپرده شد.
تاليف مجموعه 27 جلدي «ترجمه و تفسير نهج‌البلاغه»، مجموعه 15 جلدي «تفسير و نقد و تحليل مثنوي»، «ترجمه كامل نهج‌البلاغه»، «حقوق جهاني بشر از ديدگاه اسلام و غرب به دو زبان انگليسي و فارسي»، «نقد نظريات ديويد هيوم در چهار موضوع فلسفي»، «بررسي و نقد برگزيده افكار راسل»، «زيبايي و هنر از ديدگاه اسلام»، «موسيقي از ديدگاه فلسفي و رواني»، «فلسفه دين»، «تحقيقي در فلسفه علم»، «فلسفه و هدف زندگي»، «مولوي و جهان‌بيني‌ها» و «شناخت انسان در تصعيد حيات تكاملي» از جمله آثار علامه محمدتقي جعفري است.
شبد**7245**1953** **خبرنگار: معصومه جوان معبودي**انتشار دهنده: مهدي نعمتي