سیدمحمدرضا عبادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاكید بر افزایش حجم عملیات مبارزه علیه دانه درشت هاو باندهای قاچاق، گفت: آمار دستگاه های كاشف نشان می دهد كه به صورت جدی عملیات مبارزه با قاچاق دنبال می شود. این عملیات موجب شده است بخشی از فعالیت قاچاق به فضای مجازی نیل پیدا كند.
معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با اشاره به این كه بدین ترتیب واحدی با عنوان «واحد مبارزه با قاچاق كالا در فضای مجازی» در ستاد شكل گرفته است، افزود: كارگروه فرهنگی – اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نیز برای اجرای این برنامه عملیاتی، در حال تدوین پیوست فرهنگی، تبلیغی و رسانه ای است.
عبادی به ماهیت تشكیل كارگروه فرهنگی- اجتماعی ستاد اشاره كرد و گفت: بر اساس ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز، دستگاه های تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی موظفند برنامه های فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی را بر اساس سیاست های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اولویت های ستاد با هدف افزایش كیفیت تولیدات داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از كالای تولید داخلی و جلوگیری از مصرف كالای قاچاق ، اجرا كنند.
معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ادامه داد: بر حسب این قانون، كارگروه فرهنگی – اجتماعی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز با حضور دستگاه های عضو و همچنین وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان های خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، صدا و سیما و تبلیغات اسلامی تشكیل شده است.
عبادی درباره ماموریت عمده این كارگروه گفت: این ماموریت در دو بعد تعریف شده است؛ یك بعد ارتقا فرهنگ عمومی برای گرایش و استفاده از كالای تولید داخلی و جنبه دیگر، جلوگیری از مصرف كالای قاچاق است؛ به عبارتی دیگر، در این كارگروه هدف جلوگیری از تقاضا برای كالای قاچاق دنبال می شود.
معاون ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: این كارگروه پیوست فرهنگی-تبلیغیِ ماموریت های ملی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز را تدوین می كند؛ به عنوان نمونه، در این كارگروه پیوست فرهنگی مبارزه با قاچاق در سطح عرضه، مبارزه با قاچاق پوشاك و همچنین طرح رجیستری(كدداركردن تلفن های همراه) تدوین شده است.
به گزارش ایرنا، قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز پیش از این از كاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق كشور در سال های 1393 و 1394 خبر داده بود.
وی سه عامل «مسایل كلان اقتصادی كشور»، «انجام اقدامات پیشگیرانه» و «اقدامات مقابله ای» را از دلایل كاهش 10 میلیارد دلاری قاچاق در دو سال اخیر اعلام كرد.
اقتصام**9189***1561**خبرنگار: اسماعیل داودی**انتشاردهنده: مژگان توانا
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مركزی مبارزه با قاچاق كالا و ارز از ورود این ستاد به موضوع «قاچاق در فضای مجازی» خبر داد و گفت: واحدی با عنوان «مبارزه با قاچاق كالا در فضای مجازی» تشكیل شده است.