مشهد- ايرنا- مسئول انجمن حمايت از بيماران ديابت مفتاح گفت: هزار و 600 كودك مبتلا به ديابت در خراسان رضوي از خدمات رايگان اين انجمن به عنوان تنها مركز اطلاع رساني بيماري ديابت كودكان در شرق كشور برخوردارند.

فرامرز نيك بين روز چهارشنبه همزمان با هفته اطلاع رساني ديابت در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: انجمن حمايت از بيماران ديابت مفتاح به عنوان يك سازمان مردم نهاد غيرانتفاعي و داوطلبانه به همت والدين يك كودك ديابتي و همراهي برخي پزشكان خيرخواه از سال 1392 فعاليت خود را در مشهد آغاز كرده است.
وي بيان كرد: تعداد اعضاي انجمن حمايت از بيماران ديابت مفتاح دو هزار و 200 نفر است كه بيشتر آنان در مشهد ساكن بوده و كودكان زير 18 سال مبتلا به ديابت وابسته به انسولين را شامل مي شوند.
او هدف از تاسيس انجمن حمايت از بيماران ديابت مفتاح را آموزش، اطلاع رساني و كنترل ديابت در عموم مردم به ويژه كودكان مبتلا به ديابت عنوان و بيان كرد: اين موسسه رويكرد درماني نداشته و فقط فعاليتهاي اطلاع رساني و آموزشي را دنبال مي كند.
وي برگزاري همايشهاي مختلف آموزشي و ترويجي پيرامون ديابت، تدوين استانداردهاي آموزشي يا ترويجي جهت افراد مبتلا به ديابت و جامعه پزشكي و پيراپزشكي، حمايت از مددجويان ديابتي به ويژه كودكان از طريق مشاوره رايگان و آموزش و تربيت مدرس ديابت جهت ارتقاء سطح دانش متخصصان را از محورهاي فعاليت انجمن ديابت مفتاح برشمرد.
نيك بين بيان كرد: اين انجمن با برگزاري كلاسهاي متعدد آموزشي تاكنون سعي داشته به عنوان يك مركز مردم نهاد در كنار بخش پزشكي بتواند بسياري از خلاءهاي آموزشي پيرامون بيماري ديابت را در نظام سلامت پر نمايد.
وي افزود: جشن كودكان مبتلا به ديابت همزمان با روز جهاني كودك، كنفرانس بازآموزي تازه هاي ديابت كودكان، كارگاه آموزشي خودپايشي قند خون، برگزاري غربالگري ديابت در ادارات، اجراي طرح ملي كمپين ملي روبان آبي در مشهد، برگزاري دوره ويژه ناشنوايان مبتلا به ديابت و ارائه مشاوره رايگان در زمينه هاي تغذيه و روشهاي تزريق انسولين از جمله برنامه هاي اجرا شده توسط اين انجمن مي باشد.
11درصد از جمعيت 25 تا 70 سال ايران به بيماري ديابت مبتلا هستند كه اين تعداد 300 هزار نفر ساكن خراسان رضوي مي باشند.
23 تا 30 آبان ماه هفته ديابت در كشور نامگذاري شده است.
خبرنگار: مريم انجيدني **منتشركننده: حسين كريم زاده
3027/1858