استاندار كردستان با تاكيد بر لزوم ساخت مدارس استاندارد در مناطق حاشيه شهر و سكونتگاه هاي غيررسمي، گفت: وجود مدارس استاندارد در اين مناطق مي تواند به رفع مشكلات فرهنگي و اجتماعي نيز كمك كند.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي استانداري كردستان، عبدالمحمد زاهدي در نشست شوراي اموزش و پرورش كردستان در سنندج افزود: در مناطق حاشيه شهرها و سكونتگاه هاي غير رسمي هرچه مدارس ما استانداردتر باشند در ساير بخش هاي فرهنگي، هنري، ورزشي، مذهبي و ... نيز مي توانيم از ظرفيت آنها بهره بگيريم.
وي پس از استماع گزارش كمبود مدارس و فضاهاي آموزش شهري گفت: محل احداث مدرسه بايد از سوي آموزش و پرورش به خيرين معرفي شود تا اين كمبودها به ترتيب نياز و اولويت آموزش و پرورش، برطرف شود.
زاهدي همچنين از آموزش و پرورش و نوسازي مدارس خواست در خصوص ساخت مدارس در زمين هاي اهدايي در مناطق منفصل شهري و حاشيه شهر دقت لازم را داشته و از شهرداري استعلام كنند.
استاندار كردستان گزارش عملكرد اداره كل آموزش و پرورش استان در خصوص انسداد مبادي بي سوادي و همچنين جذب نوآموزان پيش دبستاني را مثبت و قابل تقدير دانست و افزود: فرآيند اجتماعي شدن كودكان، از پيش دبستاني آغاز مي شود و اگر اين اجتماعي شدن با ورود به دبستان و آغاز درس خواندن همزمان شود، كودك يا از اجتماعي شدن عقب مي ماند يا از درس خواندن.
وي در ادامه به اهميت انسداد بيسوادي اشاره كرد و گفت: اين امر 2 بخش حائز اهميت دارد، يكي انسداد مبادي بي سوادي و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصيل و ديگري جلوگيري از خروج اين افراد از سيستم آموزش و بازگشت به بيسوادي كه مكمل يكديگر در رفع بيسوادي هستند.
در اين جلسه به جذب دانش آموزان ديرآموز استان در كلاس هاي مناسب آنها نيز اشاره شد كه استاندار كردستان خواستار پژوهش دقيق تر به منظور برنامه ريزي بهتر در اين زمينه شد.


**جذب بيش از 24 هزار نو آموز در دوره پيش دبستان استان در سال تحصيلي جاري
مديركل آموزش و پرورش كردستاننيز در اين نشست از تحقق حداكثري و جذب و ثبت نام بيش از 24 هزار و 500 نو آموز در مراكز پيش دبستان استان خبر داد.
رشيد قرباني برنامه آموزش و پرورش استان در اين حوزه را جذب و ثبت نام 24 هزار و 500 نو آموز در پيش دبستان و تحقق حداكثري پوشش تحصيلي اين دوره عنوان كرد.
وي با اشاره به اهميت دوره پيش دبستان به ويژه در مناطق 2 زبانه مثل استان كردستان، ماندگاري آموزش هاي اين دوره و تاثير آن در آغاز آموزش رسمي و كاهش افت تحصيلي دانش آموزان، خواستار عنايت شورا به اين موضوع مهم و بهره گيري از ظرفيت و پتانسيل دستگاه ها در راستاي تحقق صد درصدي پوشش اين دوره شد.
قرباني ميزان اعتبار اختصاص يافته به منظور پيگيري برنامه هاي پيش دبستان را ناكافي دانست و خواستار اختصاص اعتبارات مورد نياز از محل اعتبارات استاني شد.
مديركل آموزش و پرورش كردستان در بخش ديگري از سخنان خود به اهميت برنامه انسداد مبادي ورودي بي سوادي پرداخت و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال تحصيلي گذشته از طريق آموزش و پرورش با همكاري شركاي برون سازماني ، وضعيت استان درپيگيري اين برنامه ملي و در مقايسه با ساير استانها را مطلوب ارزيابي كرد و اظهار داشت: با تلاش دست اندركاران ، حمايت هاي شورا و مشاركت دستگاه ها ، مبادي ورودي بي سوادي كاملا مسدود شده و كردستان در اجراي اين برنامه جزو چهار استان برتر كشور انتخاب و مورد تقدير قرار گرفته است.
1904