آنكارا – ایرنا – هواپیماهای جنگنده - بمب افكن تركیه بخاطر تهدیدات موشكی سوریه، چند روزی است كه از پشتیبانی هوایی عملیات گروه های مسلح مورد حمایت آنكارا در شهر الباب در شمال سوریه بازمانده اند.

جنگنده های تركیه آخرین بار 22 آبان مواضع داعش را در شمال سوریه بمباران كرده بودند.
به گزارش ایرنا، جنگنده های تركیه در حالی به خاطر هشدارهای سوریه از ورود به حریم هوایی سوریه باز مانده اند كه مقامات تركیه از پیشروی نیروهای مسلح مخالف دولت سوریه موسوم به ارتش آزاد، با حمایت ارتش این كشور به سوی الباب و ممانعت از تلاشهای كردهای سوریه و عرب های متحد آنها در این كشور (PYD/YPG) برای پیوند دادن مناطق عفرین و منبج خبر می دهند.
روزنامه های تركیه دیروز (پنجشنبه) نوشتند كه با این عملیات موضوع شكل گیری دالان كرد در شمال سوریه فعلا منتفی شده است.
روزنامه حریت امروز (جمعه) در تارنمای اینترنتی خود گزارش داد، جنگنده های تركیه شش روز است نمی توانند بر فراز شمال سوریه پرواز كنند و این ناشی از تهدیدات دفاع موشكی سوریه است.
این روزنامه با اشاره به اینكه 'به دنبال پیشروی نیروهای ارتش آزاد سوریه با حمایت نیروهای مسلح تركیه از جبهه شمالی و غربی برای گرفتن الباب از دست داعش و جلوگیری از تلاشهای PYD/YPG برای برقراری ارتباط بین عفرین و منبج، تحولات دقت برانگیزی در منطقه رخ می دهد'، نوشت: یكی از این تحولات بازماندن جنگنده های تركیه از پرواز بر فراز شمال سوریه طی شش روز اخیر است'.
به نوشته این روزنامه، 'ارتش سوریه برای آزاد ساختن الباب طرح جامعی برای عملیات هوایی دارد و بدین سبب با تایید روسیه، مانع از عملیات هوایی تركیه در منطقه می شود و با فروریختن اطلاعیه هایی از طریق هوا بر روی شهر الباب به مردم هشدار داده است كه بزودی چنین عملیاتی را انجام خواهد داد.
حریت با یادآوری اطلاعیه دیروز ارتش تركیه كه در آن اعلام شده جنگنده های تركیه در این روز نیز پروازی بر فراز شمال سوریه نكردند، افزود: جنگنده های ائتلاف بین المللی ضد داعش نیز از پیشروی نیروهای ارتش آزاد سوریه به سوی الباب پشتیبانی نمی كنند.
جنگنده های تركیه 19 اكتبر گذشته عملیات بزرگی را علیه مواضع حزب اتحاد دمكراتیك سوریه (PYD) در شمال سوریه انجام دادند و رسانه های تركیه از كشته شدن بیش از 200 تن از این نیروها و از جمله نیروهای كرد مدافع خلق در این عملیات خبر داده بودند.
این اقدام تركیه با اعتراض سوریه روبرو شده بود و جنگنده های تركیه به مدت سه هفته از ورود به حریم هوایی سوریه خودداری كردند. اما به دنبال سفر اول نوامبر (10 آبان) ارتشبد 'خلوصی آكار' رئیس ستاد فرماندهی ارتش تركیه به مسكو و دیدار با ژنرال 'والری گراسیمف' همتای روسش، جنگنده های تركیه در 12 نوامبر (22 آبان) عملیاتی را در شمال جرابلس علیه مواضع داعش انجام دادند.
تركیه از 24 اوت گذشته عملیاتی را تحت عنوان سپر فرات در شمال سوریه شروع كرده و به گفته ارتش این كشور تا كنون بیش از یك هزار و 600 كیلومتر در منطقه از عناصر تروریستی داعش و سایر عناصر تروریستی پاكسازی شده است. تركیه بر آن است تا منطقه ای امن به وسعت پنج هزار كیلومتر مربع در شمال سوریه به عرض نزدیك به 100 كیلومتر و عمق 50 كیلومتر ایجاد كند.
آنكارا با ادعای اینكه وجود عناصر تروریستی داعش و گروههای PYD/YPG تهدیدی علیه امنیت ملی و مرزهای بین المللی این كشور است، تاكید دارد این منطقه را از عناصر تروریستی پاكسازی و منطقه ای امن برای اسكان آوارگان سوری ایجاد خواهد كرد.
از نظر تركیه PYD/YPG شاخه ای از حزب كارگران كردستان تركیه (پ ك ك) است و این كشور بیم آن دارد كه این گروهها منطقه خودمختاری را در شمال سوریه تشكیل داده تمامیت ارضی و امنیت ملی این كشور را به مخاطره بیندازند.
خاورم/2011**1479
انتشاردهنده: حسن سالك رضائی